دانشمندان در جدیدترین تحقیقات خود به نتایج قابل‌توجهی در خصوص تغذیه نوزاد با شیر مادر دست پیدا کردند.

جی پلاس، متخصصان بهداشت و درمان اعلام کرده‌اند: شیر مادر را می‌توان بهترین غذا و مکمل درمانی برای نوزاد به شمار آورد و تحقیقات پزشکی از مزایای شگفت‌انگیز این ماده در تغذیه نوزادان خبر می‌دهد.
متخصصان بهداشت و درمان در این رابطه اعلام کرده‌اند: در پی اطلاع‌رسانی و تلاش مقام‌های کشورهای مختلف دنیا در خصوص مزایای تغذیه نوزاد با شیر مادر، میلیون‌ها نوزاد اکنون در سرتاسر دنیا با شیر مادر تغذیه می شوند.
بر اساس گزارش‌های موجود، تنها ۵۰ درصد از مادران تا شش ماهگی به نوزاد خود شیر می دهند. همچنین تنها یک سوم آنان تا یک سالگی فرزندشان به این روند ادامه می‌دهند.
«آکادمی اطفال آمریکا» شیردهی تا یک سالگی نوزاد را ضروری می‌داند. این در حالی است که در کشورهای مختلف جهان از هر ۱۰ نوزاد به طور متوسط هشت مورد با شیر مادر تغذیه می شوند.
مادران بسته به شرایط جسمانی خود و نوزادشان باید تا دوسالگی به فرزند خود شیر دهند. لازم به ذکر است؛ از سن شش ماهگی به بعد در کنار تغذیه با شیر مادر، خوردن غذاهای کمکی نیز آغاز می‌شود.
براساس تحقیقات، تغذیه با شیر مادر باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد در برابر بیماری‌های تنفسی، عفونت گوش، بیماری‌های معده و انواع آلرژی می‌شود.
متخصصان در توضیح این امر می‌گویند: شیر مادر حاوی روی است که نقش موثری در تقسیم سلولی، جلوگیری از ایجاد تومورهای سرطانی، رشد سلول های سالم، بهبود زخم و نیز تجزیه کربوهیدرات دارد.
گفتنی است؛ نشانگان «مرگ ناگهانی نوزاد» یا اختصاراً SIDS در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، یک سوم کمتر از مواردی است که با شیر خشک تغذیه شده‌اند. از طرف دیگر، این نوزادان از حس بویایی و چشایی بهتری نسبت به نوزادان تغذیه شده با شیر خشک برخوردارند.
در حال حاضر در کشورهای مختلف دنیا به دلایل مختلف فرآیند شیردهی به نوزاد از سوی مادران به طور کامل انجام نمی‌شود که از جمله دلایل آن می‌توان به اشتغال مادر، عدم رعایت رژیم غذایی از سوی مادر، نبود امکانات اجتماعی و فضای مناسب در سطح شهرها برای شیردهی به نوزاد، بیمار شدن مادر و مصرف دارو از سوی آنان اشاره کرد.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاه تان را بنویسید