دبیر کارگروه مد و لباس گفت:‌ توجه رسانه‌ها به قاچاق و واردات غیررسمی، موضوعی بود که موجب شد دستگاه‌های ذی‌ربط به آن توجه ویژه نشان دهند و شما باید این کوره را داغ نگه دارید. مقام معظم رهبری نیز به این موضوع واکنش نشان دادند و فرمودند باید کالای قاچاق را آتش زد.

جی پلاس، حمید قبادی در نشستی با حضور اصحاب رسانه فعال در حوزه مد و لباس، اظهار کرد: به لطف الهی ظرفیت‌های گسترده‌ای در کشور ما وجود دارد؛ اما هیچ‌گاه نتوانسته‌ایم آن‌ها را در جامعه و در حوزه مد و لباس معرفی کنیم. در حالی که بسیاری از صاحبان برندهای فعال ایرانی در خاورمیانه حرفی برای گفتن دارند.

او ادامه داد: در دنیا بخش مدسازی وجود دارد که ما در کشور، به آن نپرداخته‌ایم. گرچه جریان‌سازی در این زمینه شکل گرفته، اما مدسازی صورت نگرفته است. شاید یکی از صنعت‌های ما در کشور این است که از ظرفیت رسانه در مدسازی استفاده کنیم.

دبیر کارگروه مد و لباس اظهار کرد: در روزهای اول که کارمان را شروع کردیم، یک خبرنگار ویژه در این حوزه نداشتیم؛ اما حالا رسانه‌ای وجود ندارد که در آن همکاری رسانه‌ای در حوزه مد و لباس نداشته باشیم. گرچه هنوز با ایده‌آل خود فاصله داریم.

قبادی بیان کرد:‌ یکی از ایده‌آل‌های ما در رسانه، تأثیرسازی خبرنگاران در حوزه مدسازی است. ایجاد تعامل حرفه‌ای بین برندهای ایرانی و مدسازی می‌تواند زمینه را برای ارتقای کیفیت در حوزه مد فراهم کند.

او با بیان این‌که راه‌اندازی سایت‌ها و رسانه‌های اختصاصی مد و لباس در دستور این کارگروه است، گفت: تا کنون ۱۰ سایت ویژه در این حوزه راه‌اندازی شده است. امیدوارم شاهد این باشیم که شبکه‌های اجتماعی در اختیار محتوای ارزشمند و اسلامی اخبار حوزه مد و لباس قرار گیرد. در حال حاضر سایتی داریم که در یک موضوع، بیش از ۲۰۰ هزار نفر اظهار نظر کرده‌اند.

دبیر کارگروه مد و لباس ادامه داد: خوشبختانه مد و لباس در این ایام به شکل‌های مختلف در حال مطرح شدن است. معتقدم شرط انصاف را در این زمینه که تا کنون صادقانه بوده است، باید همچنان رعایت کنیم. حتی تندروی و نقد جدی، زمینه مطرح شدن بهتر را در جامعه ایجاد کرده است. اگر تندترین و تیزترین جملات در این حوزه وجود داشته باشد، ما از آن استقبال می‌کنیم، مشروط بر این‌که اصل کار را به هم نریزیم و زمینه نابودی مد و لباس مطرح نشود.

وی افزود: گرچه باید در زمینه قاچاق یادآوری کنم که نباید دچار انحراف خبری شویم. وزارت صنعت، معدن و تجارت سیاست درستی در این زمینه اتخاذ کرده که صرف کنترل مرزها، قاچاق را درمان نخواهد کرد و باید در شبکه‌های اجتماعی و فروشگاه‌ها نیز با قدرت به این موضوع پرداخت.

دبیر کارگروه مد و لباس اضافه کرد: دغدغه شدن مد و لباس در کشور، در حال شکل‌گیری است و رسانه‌ها کارشان را در این زمینه شروع کرده‌اند. لباس یک عنصر فراگیر و رسانه‌ای است و هیچ محصول دیگری به این حجم برای تأثیرگذاری در کشور نداریم، زیرا در طول فصول مختلف از لباس بهره‌مند هستیم. نیاز ما در حوزه لباس بانوان و فقط در حوزه مانتو، بیشتر از ۴۰ میلیون در جامعه است. همچنین نیاز به استفاده از روسری در کشور، بیش از ۱۲۰ میلیون است که اگر هر کدام را جمع ببندیم، به عدد قابل توجهی می‌رسیم.

شاهد فاجعه لباس رسمی المپیک بودیم

در بخش دیگری از این نشست که به‌مناسبت روز خبرنگار در تالار وحدت برگزار شد، دبیر انجمن طراحان پارچه و لباس درباره لباس ورزشکاران المپیکی ایران، بیان کرد: ما شاهد فاجعه در طراحی لباس رسمی المپیکی‌ها بودیم که وضعیت بدی بود و مردم فکر می‌کنند، تمام طراحانی که در ایران وجود دارند، غیرمتخصص هستند. من از اصحاب رسانه خواهش می‌کنم اطلاع‌رسانی کافی درباره انجمن‌ها، تشکل‌ها و گروه‌هایی که در این زمینه فعالیت تخصصی دارند، داشته باشند تا کار را به کاردان بسپارند.

صدیقه پاک‌بین افزود: من شخصا نامه‌ای به رئیس ملی کمیته المپیک نوشتم و به این موضوع اشاره کردم که کشورهای دیگر برای لباس مخصوص المپیک از سه سال قبل و در قالب ۵۰ کمپانی همکاری کرده و در تمام ابعاد تخصصی برخورد کرده‌اند، چرا ما باید در دقیقه ۹۰ به فکر بیفتیم؟ زمانی هم که برای بار دوم این کار انجام شد، باز هم لباسی درخور ورزشکارانی که مدال‌آور هستند، ندیدیم.

آموزش و پرورش بهترین جا در زمینه مد و لباس

علی اکبرزاده - مدیرکل فرهنگی هنری آموزش و پرورش - نیز در بخشی از این نشست، گفت: حدود ۱۳ میلیون نفر دانش‌آموز و یک میلیون و ۱۰۰ هزار همکار فرهنگی داریم. در نتیجه بهترین جایی که می‌توان در زمینه مد و لباس کار کرد، آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش دست همکاری خود را دراز کرد و خوشبختانه وزارت ارشاد آن را گرفت. ما در این زمینه آماده هستیم تا تعامل داشته باشیم.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید