مدیرکل صادرات صنایع دستی گفت: هیاتی از اتحادیه اروپا که از بیست‌وششمین نمایشگاه صنایع دستی دیدن کرده بود، این‌بار با گروهی از طراحان داخلی کشور هلند به ایران سفر کرد.

جی پلاس، پویا محمودیان اظهار کرد: این هیات به دعوت رییس اتحادیه صادرکنندگان نمایشگاه مبل برای دیدن نمایشگاه مبلمان به ایران آمده بود که به دعوت معاونت صنایع دستی از شو رووم سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری و همچنین پژوهشکده هنرهای سنتی دیدن کرد و جلسه‌ای درباره همکاری بیشتر با هم داشتیم.

او ادامه داد: تشکیل کمیته تخصصی کاری مشترک، یکی از موضوعاتی بود که در این جلسه مطرح شد تا از طراحان دعوت شود به‌صورت دوره‌ای از کارگاه‌های صنایع دستی دیدن کنند و نظرات خود را به ما بدهند تا به گوش تولیدکننده‌ها برسانیم و تولیداتی داشته باشیم تا بتوانیم صاحب بازارهای مشخصی در اتحادیه اروپا شویم. البته بحث کمیته تخصصی که از سوی هیات هلندی مطرح شد، یکی از مباحثی بود که ما از آن استقبال کردیم، اما باید درباره نحوه اجرایی شدن آن، بویژه هزینه‌هایی که دارد، درست فکر کنیم.

مدیرکل صادرات صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی اظهار کرد: این هیات تاکید داشت تاریخ نمایشگاه‌هایی که در ایران برگزار می‌شود، در زمان‌هایی باشد که با تعطیلات بازدیدکنندگان هیات اروپایی تداخل پیدا نکند، زیرا به عقیده آن‌ها، زمان برگزاری نمایشگاه مبلمان مناسب نبوده و تاجران اتحادیه اروپا در تعطیلات هستند و برخی از آن‌ها سفر تعطیلات‌شان را به تاخیر انداختند تا بتوانند به ایران سفر کنند.

محمودیان بیان کرد: قیمت‌گذاری، موضوع دیگری بود که مطرح شد. آن‌ها معتقدند باید قیمت‌گذاری روی کالاهای صنایع دستی دقیق‌تر انجام شود، بویژه اگر قرار شود ما وارد بازار بین‌المللی شویم و با کالاهای دیگر رقابت کنیم قیمت‌گذاری یکی از موارد مهمی است که صنعتگران و ما باید به آن توجه کنیم.

او گفت: در این جلسه درباره رنگ، قیمت، سایز صنایع دستی ایران صحبت شد و آن‌ها ابراز تمایل کردند که نمایشگاه مبلمان، فرش، ‌ صنایع دستی و چراغ‌های روشنایی را یک‌جا برگزار کنند تا آن‌هایی که از اتحادیه اروپا می‌آیند، بتوانند از همه کالاهایی که اصولا کاربردهای آنها در کنار هم تعریف می‌شود، دیدن کنند.

مدیرکل صادرات صنایع دستی اظهار کرد: نخستین قدم اداره کل صادرات این بود که نمایشگاه صنایع دستی را در کنار فرش برگزار کرد. شاید در قدم‌های بعدی پیشنهاد برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در کنار اصناف دیگر مطرح شود.

او ادامه داد: این هیات در صحبت‌هایش مطرح کرد که زیراندازهای ما را دوست دارد و یکی از طراحان هلندی می‌گفت، من در تمام مدت سفرم به ایران به این موضوع فکر می‌کردم که دلم می‌خواهد یک مبلمان ایرانی با روکش گلیم داشته باشم و چطور می‌شود چنین کاری را انجام داد.

محمودیان گفت: آن‌ها همچنین از کارهای چوبی ایران تعریف می‌کردند و معتقد بودند کارهای ایرانی در عین این‌که هنری هستند، اما کمی پرکارند و باید ساده‌تر باشند.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید