مطالعات نشان می دهد نوجوانان مبتلا به دیابت نوع۲ دارای تفاوت های در ماده خاکستری مغزشان هستند.

جی پلاس، محققان بیمارستان کودکان سینسیناتی آمریکا در مطالعه اخیر خود به اسکن مغز ۲۰ نوجوان مبتلا به دیابت نوع۲ و ۲۰ نوجوان فاقد بیماری قند خون پرداختند. آنها دریافتند نوجوانان مبتلا به دیابت دارای ماده خاکستری کمتری در شش منطقه از مغزشان هستند، درحالیکه در سه منطقه دیگر ماده خاکستری بیشتری دارند.

به گفته محققان، این مناطق تحت تاثیر شامل نواحی مربوط به دیدن و شنیدن، صحبت کردن، حافظه، احساسات، تصمیم گیری و خودکنترلی هستند.

کارشناسان اذعان می کنند ماده خاکستری محلی است که در آنجا فکر کردن اتفاق می افتد.

محققان همچنین به رابطه بین ماده خاکستری کمتر و توانایی تلفظ کلمات ناآشنا پی بردند.

دکتر امی سنگوی شاه، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «مطالعات قبلی نشان داده بودند افراد جوان مبتلا به دیابت نوع۲ دارای تغییراتی در ساختار مغز و عملکرد شناختی ضعیف تری در مقایسه با همسن و سال های شان هستند.»

وی در ادامه می افزاید: «ما هنوز مطمئن نیستیم که آیا تغییرات مشاهده شده در مطالعه ما نتیجه مستقیم دیابت است، اما مطالعات در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع۲ با طول مدت بیماری بیشتر هم نشاندهنده تفاوت های حجم مغز، تغییرات عروق مغزی و زوال شناختی است.»

به گفته این محققان، پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع۲ در نوجوانان برای پیشگیری از عوارض و مشکلات احتمالی در آینده حائز اهمیت است.

منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید