یک خیاط باید طراحی بداند

یک طراح لباس جوان اعتقاد دارد و می گوید که باید با توجه به منطقه ای که در آن کار می کند،‌ به طراحی لباس بپردازد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، پریا پیرجاوید، طراح لباس جوانی است که در نیشابور مشغول به کار است. او می گوید: من در رشته طراحی لباس تحصیل کردم اما این کار شغل خانوادگی ماست و مادرم از سال ها پیش در مزون خود مشغول کار است. پیرجاوید ادامه می دهد: در حال حاضر مشغول نوشتن کتاب آموزشی برای شیوه خیاطی خاص مادرم هستم. این شیوه ویژه زنان ایرانی است و با توجه به تفاوت اندامی که در زنان ایران و اروپا وجود دارد، ما به شیوه‌ ای کار می‌کنیم که لباس نیازی به پرو ندارد و در ۹۹ موارد لباس ها بدون هیچ اشکالی به مشتری تحویل داده می‌ شود. یک درصدی هم که ممکن است مشکلی در لباس باشد به دلیل ایرادهای اندامی است که با یک بار پرو رفع می‌ شود. او با اشاره به اینکه کار اصلی او در زمینه لباس شب و لباس عروس است، می افزاید: بحث‌ های زیادی وجود دارد که آیا طراح لباس نیازی به آشنایی با خیاطی دارد یا خیر. من فکر می‌ کنم طراحی کاری جدا از خیاطی است و یک طراح لباس نیازی به آشنایی با رسم الگو و خیاطی ندارد. به نظرم کار یک طراح لباس فقط طراحی است و بعد خیاط باید آن لباس را بدوزد. عده‌ ای می‌ گویند اگر طراح با خیاطی آشنا نباشد ممکن است لباسی طراحی کند که قابل اجرا نباشد، اما من فکر می‌ کنم این هنر خیاط است که بتواند با برش‌ های مناسب و توجه به جنس پارچه، هر طرحی را اجرا کند. پیرجاوید ادامه می دهد: ما در آموزشگاه خیاطی هنرجویان را طوری آموزش می‌ دهیم که با طراحی لباس هم آشنا شوند و بتوانند مدل‌ های پایه‌ ای را که یاد می‌ گیرند به مدل های دیگری تبدیل کنند. هنرجویان ما یاد می‌ گیرند که با برش‌ های مختلف و پارچه‌ های متفاوت کار کنند. او با بیان اینکه دو مزون در مشهد و نیشابور دارد، می افزاید: ما در مشهد هیچ مشکلی از نظر تهیه مواد اولیه و پارچه نداریم؛ همچنین مشتری‌ های زیادی وجود دارند که لباس مورد نیاز خود را سفارش می‌ دهند؛ اما در نیشابور تا حدودی با مشکل کمبود مواد اولیه روبه‌رو هستیم و به همین دلیل مواد مورد نیاز خود را از مشهد یا تهران تهیه می‌ کنیم. نیشابوری‌ ها خیلی به پوشش خود اهمیت می‌ دهند و به همین دلیل مشکلی از نظر کمبود مشتری نداریم.

پیرجاوید ادامه می دهد: نوع تولیدات ما بستگی به زمان و فصل دارد. در زمان‌ هایی مانند نوروز، ماه‌ های رمضان، محرم و صفر که سفارش لباس عروس و شب کاهش پیدا می‌ کند به طراحی مانتو مشغول می‌ شوم و مشتری‌ ها بر اساس آن طرح‌ ها سفارش می‌ دهند. نکته‌ ای که باید در کار خود رعایت کنم این است که لباس‌ ها مورد پسند مردم منطقه باشد. شاید لباس‌ های خیلی خاص و متفاوت مورد قبول مردم این شهرها نباشد و به همین دلیل باید لباس‌ هایی طراحی کنیم که با سلیقه و شرایط هر شهر هماهنگ باشد.

او در مورد نکات ضروری در آموزش گفت: شاید طراح احتیاجی به یادگیری خیاطی نداشته باشد ولی خیاط باید طراحی را بداند، اندام نرمال را بشناسد، با رنگها آشنا باشد و نحوه استفاده از خطوط مختلف را بداند، چون هر خط تاثیر خاصی بر ذهن انسان دارد. دانستن همه این نکات برای یک خیاط لازم است و بعد از آن باید پارچه را بشناسد، شیوه دوخت خطوط منحنی و کار با لوازم جدید را هم یاد بگیرد. در مراحل بعدی هم دروس پیشرفته‌تری وجود دارد که یاد گرفتن آنها بستگی به هدف هنرجو دارد. با وجود این تمام این نکات زمانی به کار می‌آید که طراح یا خیاط از مشتری خود شناخت کامل داشته باشد. منبع: هنر آن لاین

دیدگاه تان را بنویسید