آفت دهان و راه‌های درمان آن

زخم خوره یا آفت دهان زمانی اتفاق می افتد که بر روی غشاء های مخاطی دهان زخم ایجاد می شود. آفت دهان اغلب با شکل یک زخم دردناک زرد، خاکستری یا سفید رنگ در در مرکز آن بر روی لثه ها، درون لپ ها یا لب ها، گلو یا قسمت بالایی دهان یا بر روی زبان به وجود می آیند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار حوزه سلامت جی پلاس، درد ناشی از آفت گاهی وقت ها خوردن، آشامیدن و حتی صحبت کردن را با مشکل روبرو می کند. آفت دهان می تواند در هر کسی اتفاق بیفتد، اما این زخم ها در زنان نسبت به مردان بیشتر مشاهده می شود. زخم خوره قابل انتقال به فرد دیگر نبوده و نباید با تاول و تب خال اشتباه گرفته شود. نشانه های آفت دهان شامل درد، تب، التهاب غدد لنفاوی، احساس سوزش و تورم می شود. آفت دهان به طور ناگهانی و به ویژه در افراد بیمار و دارای استرس ایجاد می شود. دلایل آفت تا به حال به طور دقیق مشخص نشده است، اما سیستم ایمنی ضعیف، تغییرات هورمونی، استفاده از مواد نادرست برای مراقبت از بهداشت دهان و دندان، عفونت های ویروسی، کم خونی و حساسیت می تواند برخی از دلایل عمده آن شود. آفت دهان می تواند هم به صورت طبیعی و هم با مراجعه به پزشک یا دندانپزشک درمان شود. راه های درمان آفت دهان

  1. شست و شوی دهان: برای شست و شوی دهان خود از یک دهان شویه استفاده کنید. دهان شویه ها حاوی خواص ضد عفونی کننده بوده که باعث کاهش باکتری ها در دهان شده و به خوبی درد آفت را التیام می بخشد. دهان شویه ها را می توانید هم صبح ها و هم شب ها استفاده کنید. از خوردن دهان شویه خودداری کنید.
  2. آب نمک: آب نمک برای خلاصی از آفت دهان و همچنین رفع عفونت های دهان بسیار مؤثر است. آب نمک همچنین باعث از بین رفتن باکتری هایی که به صورت طبیعی در دهان سکونت دارند می شود که سوزش ناشی از آفت را کاهش می دهد.
آب نمک را می توان با ریختن دو قاشق چای خوری نمک در یک لیوان آب گرم تهیه کنید. از ریختن نمک بیش از اندازه خودداری کنید تا بتوانید برای مدت بیشتری آب نمک را در دهان خود نگه دارید. در صورت نبود نمک می توانید به جای آن از مقداری جوش شیرین استفاده کنید. آب نمک را به خوبی در دهان قرقره کرده و از آشامیدن آن خودداری کنید زیرا باعث کم آبی بدن می شود. این کار را می توانید چندین بار در طول روز قبل از خواب و پس از هر وعده غذایی انجام دهید. پس از استفاده از آب نمک برای شست و شوی دهان و رفع شوری، می توانید از عسل استفاده کنید.
  1. هیدروژن پراکسید یا آب‌اکسیژنه: هیدروژن پراکسید و آب نمک تأثیر مشابهی بر روی آفت دهان دارند؛ هر دو باعث از بین رفتن عفونت زخم ها می شوند. آب اکسیژنه همچنین دارای خواص ضد عفونی کننده است که باعث پاکیزگی دهان می شود. با استفاده از هیدروژن پراکسید ۳% و آب یک محلول ۵۰/۵۰ (میزان آب و هیدروژن پراکسید یکسان) درست کنید. می توانید با محلول، دهان خود را شست و شو داده یا یک گوش پاک کن را در آن زده و بر روی زخم قرار دهید و چند ثانیه نگه دارید. از قورت دادن محلول خودداری کنید. این کار را می توانید دو بار در روز و ترجیحا‍ً صبح و شب انجام دهید.
  2. منیزیم هیدروکساید یا شیر منیزیم: شیر منیزیم به تعادل خاصیت اسیدی دهان کمک می کند. این ماده را پس از شست و شوی دهان با هیدروژن پراکسید بر روی زخم بریزید. این کار را می توانید حداقل سه یا چهار بار در روز تکرار کنید.
  3. سیر: سیر دارای خواص ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد عفونی کنندگی است. یک حبه سیر را از وسط بریده و به مدت یک تا دو دقیقه بر روی زخم قرار داده و پس از یک ساعت دهان خود را با آب بشویید.
  4. جوش شیرین: این ماده خاصیت قلیایی بودن محیط دهان را کاهش می دهد. می توانید جوش شیرین را با آب نمک مخلوط کرده و بر روی زخم بریزید. این محلول از تعداد باکتری های موجود در دهان می کاهد. سه بار در روز می توانید از این محلول استفاده کنید.
  5. روغن نعنا: یک گوش پاک کن تمیز را در روغن نعنا زده و به مدت ۱۵ دقیقه بر روی زخم قرار داده سپس دهان خود را بشویید. این کار فرایند بهبود آفت را تسریع بخشیده و سوزش و ناراحتی ناشی از آن را کاهش می دهد.
  6. ماست: ماست یک ماده پروبیوتیک بوده و به عنوان اسیوفلوس شناخته می شود که باعث تحریک سیستم ایمنی و مقاومت بدن می شود. ماست، میزان باکتری های موجود در دهان را که به دلیل ایجاد آفت نامتعادل شده، به حالت تعادل در می آورد. سعی کنید از ماست های طبیعی که حاوی باکتری های لازم است، استفاده کنید. حداقل سه بار در روز یک قاشق غذا خوری ماست مصرف کنید.
  7. تکه های یخ: یخ یک روش بسیار ساده برای کمک به بی حس کردن و کاهش تورم آفت است. یک تکه را بر روی زخم گذاشته تا خود به خود آب شود. در صورتی که تحمل سردی یخ سخت باشد، می توان به جای آن آب سرد نوشید.
  8. لیمو ترش: یک لیمو را دو نیم کرده و مستقیماً بر روی زخم قرار دهید. این کار ممکن است با کمی درد همراه باشد. برای کاهش درد می توانید بر روی زخم عسل بریزید؛ همچنین می توانید یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین را با آب لیموی تازه مخلوط کنید. آب لیمور را در جوش شیرین بریزید، یک قاشق غذا خوری آب و نصف قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید و تا زمانی که یک ترکیب پایدار ایجاد شود آن را هم بزنید. مخلوط آماده شده را مستقیما‍ً بر روی زخم بریزید. این کار را دوبار در روز و ترجیحاً صبح و شب انجام دهید. با این کار آفت شما ظرف مدت یک هفته ناپدید خواهد شد.
  9. مسکن: درد ناشی از آفت دهان می تواند آزار دهنده باشد. برای کاهش درد، بزرگ سالان می توانند از آسپرین استفاده کنند.
  10. زرد چوبه: زرد چوبه می تواند به منظور ضد عفونی و خنک کردن آفت، مستقیماً بر روی زخم قرار داده شود. مخلوط زردچوبه را می توانید با ترکیب یک قاشق غذا خوری آب و سه قاشق غذاخوری زرد چوبه در یک پیاله آماده کنید. تا زمانی که مخلوط به حالت چسب در بیاید آن را هم زده و حداقل دو بار در روز مستقیماً بر روی آفت خود قرار دهید. ترکیب زردچوبه را به مدت دو دقیقه بر روی زخم قرار داده و سپس دهان خود را با آب بشویید.
  11. آلوئه ورا: آلوئه ورا درای خواص آنتی باکتریایی و ضد قارچی و همچنین خاصیت تسکین درد است. می توانید از آب آلوئه ورا به عنوان دهان شویه استفاده کنید. برای تسکین درد و التیام آن، یک برگ تازه آلوئه ورا تهیه کرده، ژل داخل آن را بیرون آورده، با آب مخلوط کنید و به آرامی در دهان خود قرقره کنید. این کار را حداقل سه بار در روز تکرار کنید.
  12. مراجعه به دندانپزشک: اگر آفت دهان ظرف مدت سه هفته التیام نیافت، زمان آن رسیده که به دندان پزشک خود مراجعه کنید. دندان پزشک قادر است درباره عامل بروز آفت دهان تحقیق کرده و دلیل آن را کشف کند. از این رو مراجعه به دندان پزشک و درمان درست می تواند به ادامه بیماری دردناک شما پایان دهد.
  13. مکمل های غذایی: آفت دهان می تواند بر اثر کمبود برخی مواد غذایی خاص در غذا ایجاد شود. در این گونه موارد، دندان پزشک می تواند مکمل های غذایی خاصی را تجویز کرده و به درمان آفت دهان کمک کند. نمونه هایی از این مکمل ها شامل ویتامین هایی مثل ویتامین ب۱۲ و ویتامین ب۶، روی و فولیک اسید می شود.
چند نکته مفید برای پیشگیری از آفت
  1. غذاهای مغذی: از خوردن غذاهای تند، آجیل، چیپس و غذاهای اسیدی مثل گریپ فروت، آناناس و پرتقال هنگام وجود داشتن آفت در دهان خودداری کنید، زیرا باعث طولانی تر شدن دوره درمان می شود. غذاهای سبوس دار، سبزیجات و میوه را که باعث جلوگیری از کمبود مواد غذایی بدن (که باعث ایجاد آفت می شود)، بیشتر مصرف کنید. از همه غذاهایی که به آن آلرژی داشته و حساسیت دارید، دور بمانید.
  2. بهداشت مناسب دهان: دو بار مسواک و یک بار کشیدن نخ دندان در روز دهان شما را کاملاً پاکیزه نگه خواهد داشت. این کار باعث جلوگیری از ماندن غذاها در گوشه و کنار دهان، دندان ها و لثه می شود. از مسواک های نرم استفاده کنید؛ مسواک های خشک و زبر باعث زخم شدن و سوزش دهان می شود؛ همچنین از استفاده از خمیر دندان هایی که حاوی سدیم لوریل سولفات هستند، خودداری کنید.
  3. جلوگیری از استرس: در بعضی افراد اغلب زمانی که استرس دارند یا تحت تنش هستند، آفت پدیدار می شود. اگر شما جزء اینگونه افراد هستید، انجام ورزش های آرام بخشی مثل یوگا و مدیتیشن برای کاهش استرس بسیار مناسب هستند.
بر گرفته از: healthieyou.com

دیدگاه تان را بنویسید