اگر فراموش کردیم، چگونه به یاد آوریم؟!

اگر دیروز جای پارک اتومبیل تان را فراموش کردید، امروز نام همکار جدید تان را نتوانستید به خاطر بیاورید و فردا یادتان برود که با قصد خرید چه چیزی وارد سوپر مارکت شده اید، ممکن است این فکر به ذهن تان بیاید که دچار فراموشی شده اید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، «نیل مولیگان»، استاد روانشناسی دانشگاه کارولینای شمالی می گوید: «به هر حال ما انسان هستیم و چیزی که من درباره حافظه انسان می دانم، این است که حافظه جایز الخطاست.» مولیگان و دیگر روانشناسان راهکارهایی برای بهتر به خاطر آوردن چیزهایی که فراموش می کنیم و در لحظه به آنها نیاز داریم ارائه می دهند. او که پژوهش های بنیادی حافظه انجام می دهد، معتقد است، اگر می خواهید چیزی را همین الان به خاطر بیاورید، بهترین راه قرار دادن آن در صفحه اصلی مغزتان است.

به عنوان مثال اگر در حال فکر کردن هستید که به یاد بیاورید می خواستید برای تهیه خورش کرفس، کرفس بخرید، تصور کنید با این سبزی قصد پختن چه غذایی داشته اید یا چه چیز دیگری قرار بوده است به همراه آن برای تهیه خورش خریداری کنید. مولیگان می گوید، روش دیگری برای به یاد آوردن فراموش شده ها، امتحان کردن خود پس از ایجاد یک وقفه است.

 

به عنوان مثال، اگر می خواهید به خاطر بیاورید که اتومبیل خود را در کدام طبقه پارکینگ پارک کرده اید، پشت سر هم تکرار نکنید «طبقه ۴، طبقه ۴، طبقه ۴». به جای این کار، از همراه خود بخواهید هر چند دقیقه یک بار از شما بپرسد اتومبیل را کجا پارک کردید. تلاش برای پاسخ به پرسش مطرح شده به ذهن کمک خواهد کرد تا در نهایت پاسخ را به یاد بیاورید. «استیون اسمیت»، استاد روانشناسی دانشگاه «تگزاس ای اند ام» که بر روی حافظه مطالعه می کند، می گوید اگر مطمئن هستید که هیچ گاه یک داستان خیلی عجیب و خنده دار را فراموش نخواهید کرد، در اشتباه هستید. او معتقد است، «این داستان را به این خاطر که خیلی عجیب و خنده دار است، فراموش خواهید کرد.» به جای اینکه به تمایز یک خاطره تکیه کنید، هنگام مشاهده آن آگاه باشید. او می گوید: «هر چه به چیزی که قصد به یاد آوردن آن را دارید بیشتر توجه کنید، احتمال به یاد آوردن آن نیز افزایش می یابد.».

 

صحنه را بازسازی کنید شاهدان عینی حوادث جنایی اغلب تشویق می شوند که به صورت ذهنی به محل و زمان حادثه بازگردند. ما هم می توانیم از این روش استفاده کنیم. اسمیت می گوید،: «ما تجربه های خود را با محل هایی که آنها را تجربه کرده ایم مرتبط می کنیم.» به عنوان مثال اگر می خواهید طرز تهیه غذایی را به خاطر بیاورید، سعی کنید صحنه ها، بوها و احساسات اولین باری که پختن آن غذا را یاد گرفتید، مرور کنید. مولیگان می گوید: «این کار مفید تر از این است که از فرد بخواهیم در محلی که واقعه رخ داده است حاضر شود.»

 

از تکنولوژی کمک بگیرید پرسشی که اغلب از مولیگان پرسیده می شود این است که آیا استفاده از گوگل توانایی ما را برای به یاد آوردن کم می کند؟ خوشبختانه او می گوید: «شواهد بسیار کمی برای این نگرانی که ماهیچه های مغز در مواجهه با رسانه هایی که به ما در به یاد آوردن کمک می کنند، وجو دارد. اسمیت می گوید: «بنابراین اگر اسمارت فون، نوت پد یا حتی همسر قابل اعتمادی دارید، هنگام فراموشی از آنها کمک بگیرید.».

 

چشم های خود را ببندید ممکن است چیزی در پس پرده اصرارهای زیاد برای بستن چشم ها هنگام تلاش برای به یاد آوردن باشد. براساس مطالعه ای که در ماه ژانویه سال جاری در مجله «Legal and Criminological Psychology» منتشر شد، شاهدان عینی که هنگام پاسخ دادن چشمان خود را بسته بودند، ۲۳% بیشتر به پرسش ها پاسخ صحیح دادند. اسمیت می گوید: «هنگام بسته شدن چشم ها ارتباط ذهن با محیط بیرونی قطع شده و قسمت بیشتری از ذهن تان آزاد می شود که احتمال به خاطر آوردن چیزی که فراموش کرده اید را افزایش می دهد.»

 

تسلیم شوید فرض کنید در تلاش برای به یاد آوردن نام کسی هستید و گمان می کنید که این اسم با حرف «ر» شروع می شود و از دو بخش تشکیل شده است. اگر در مورد حدس و گمان خود اشتباه می کنید، تلاش شما نتیجه معکوس خواهد داشت زیرا بیشتر و بیشتر به اشتباه خواهید افتاد. به جای اینکه دائماً بخواهید حدس بزنید، به مغز خود استراحت بدهید. اسمیت می گوید: «با این کار حداقل امکان اینکه نام به یاد شما بیفتد، وجود دارد.».

 

اعتراف کنید نمی توانیداسم همکار جدید تان را به خاطر بیاورید و بین دو گزینه شک دارید. پس اعتراف کنید. اسمیت می گوید: «بهترین کار این است که در اینگونه شرایط از خود شخص بپرسید. بدین شکل دفعه بعد حتماً یادتان خواهد ماند.». اسمیت می گوید: «باید پذیرفت که نمی توان همیشه بر روی حافظه تکیه کرد و مطمئن بود که در لحظه ای که به آن نیاز داریم به یاری مان خواهد آمد.». برگرفته از usnews.com

دیدگاه تان را بنویسید