بر مبنای نتایج پژوهشی تازه، عکس سلفی می‌تواند چیزهای زیادی را در مورد شخصیت شما آشکار کند، و این موارد شاید خیلی مثبت نباشند. به گزارش جی پلاس، در این تحقیق که در دانشگاه ایالتی اوهایو انجام شده است، مردانی از خودشان عکس‌های بیشتری در فضای مجاز منتشر می‌کردند، شاخص نارسیسیسم و اختلالات روانی در ایشان بالاتر بود.

رابطه سلفی گرفتن با اختلالات روانی و نارسیسیسم

پژوهشگران این تحقیق از هشتصد مرد ۱۸ تا ۴۰ ساله خواسته بودند تا یک پرسشنامه آنلاین را در رابطه با عادات قرار دادن عکس در صفحات شبکه‌های اجتماعی‌شان پر کنند. در این بررسی همچنین از ایشان پرسیده شده بود که چند وقت به چند وقت از خودشان عکس می‌گذارند، و آیا قبل از قرار دادن عکس‌ها آنها را ویرایش می‌کنند یا خیر. همچنین از شرکت‌کنندگان در تحقیق خواسته شده بود تا پرسشنامه‌ استانداردی را که میزان رفتارهای ضداجتماعی و خودشی‌سازی (گرایش به توجه بیش از اندازه به ظاهر خود) را ارزیابی می‌کند هم پر کنند. پژوهشگران دریافتند که دفعات قرار دادن عکس‌ها با نارسیسیسم و اختلالات روانی نسبت مستقیم دارد. با این حال، ویرایش عکس‌ها، تنها با نارسیسیسم رابطه دارد و ربطی به اختلالات روانی ندارد. نارسیسیسم به اغراق در تصویر فرد مربوط می‌شود (که اغلب با احساس تزلزل نهفته در فرد مرتبط است)، در مقابل اختلالات روانی شامل فقدان اهمیت قائل شدن برای دیگران و رفتار هیجانی است. جسی فاکس، نویسنده ارشد این تحقیق می‌گوید: "این نتیجه منطقی به نظر می‌رسد، چرا که ویژگی اختلال روانی، رفتار هیجانی است. اینگونه افراد می‌خواهند از خودشان عکس بگیرند و فوری آن را آپلود کنند. آنها می‌خواهند خودشان را ببینند و نمی‌خواهند وقت صرف ویرایش عکس خود کنند."

این یافته‌ها به این معنی نیست که مردانی که از خودشان سلفی می‌گیرند واقعاً نارسیسیست و یا مبتلا به اختلالات روانی هستند، بلکه به این معناست که شاخص این اختلالات ضداجتماعی در این گونه افراد به نسبت سایرین بیشتر است. با این وجود این افراد از نظر رفتاری در بازه نرمال قرار می‌گیرند.

تحقیقات پیشین نشان داده بودند که استفاده بیش از حد از فیسبوک با اعتماد به نفس پایین و نارسیسیسم مرتبط است. یک تحقیق دیگر نشان داده است که داشتن یک شخصیت نارسیسیست بیش از آنکه به میزان زمان استفاده از فیسبوک مرتبط باشد با رقم بالا و غیرواقعگرایانه دوستان فیسبوکی مربوط است. همچنین در تحقیق دانشگاه اوهایو نشان داده شده است که میزان خودشی‌سازی در کسانی که عکس‌های خود را ویرایش می‌کنند بیش از دیگران است. فاکس می‌افزاید: "با افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی، افراد بیش از گذشته نگران ظاهر خود هستند. بدین ترتیب خودشی‌سازی می‌تواند به مشکلی شایع و بزرگ برای مردان و همچنین زنان بدل شود." نتایج این تحقیق در "ژورنال تفاوت‌های شخصیتی و فردی" (Personality and Individual Differences) به چاپ رسیده است.

منبع: سایت فرارو

دیدگاه تان را بنویسید