گشتی در خانه قوام الدوله + عکس

در این مطلب به گشت و گذاری در خانه قوام الدوله می پردازیم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، خانه‌ ای که در تهران به تناوب به نام‌ های «خانه قوام‌ الدوله» و «خانه وثوق‌ الدوله» خوانده می‌ شود، یکی از زیباترین خانه‌ های تاریخی تهران است و گمان می‌ رود که از هر خانه دیگری در این شهر قدیمی‌ تر باشد؛ خصوصاً که سبک و سیاق خانه تا حد زیادی سبک معماری ماقبل قاجار، یعنی دوره زندیه را منعکس می‌ کند. صاحب اصلی و اولیه این خانه، «میرزا محمدخان قوام‌ الدوله» از دیوان سالاران بانفوذ ایران در دوره قاجار است. آنچه باعث شهرت او در میان دیگر دیوان سالاران قاجاری شده است، شهرت و اعتبار دو تن از نوه‌ های او به اسامی «وثوق‌ الدوله» و «قوام‌ السلطنه» است که هر دو نقش مهمی را در صحنه سیاسی ایران بازی کرده‌ اند.

«حسن وثوق» ملقب به وثوق‌ الدوله که یکی از مالکان این خانه بوده است، دو بار به حکم «احمدشاه قاجار» به مقام ریاست‌ الوزرایی رسید. مهمترین و در عین حال، شرم آورترین کار او، امضای قرارداد ۱۹۱۹ با دولت انگلستان بود که ایران را در مقابل پاره‌ ای امتیازات، تحت‌ الحمایه دولت انگلستان قرار می‌ داد. البته این قرارداد با مخالفت قاطبه مردم لغو شد و کابینه وثوق‌ الدوله هم سقوط کرد، اما او را به صورت رجل بدنام تاریخ ایران ماندگار کرد.

اهمیت این خانه، بیشتر به جهت تزیینات نفیس و نقاشی‌ های دیواری تالار نقاشی و تالار آینه است که تلفیقی از سبک ایرانی و اروپایی را به نمایش می‌ گذارد. همچنین در تالار آینه، گراورهایی از چهره زنان اروپایی در قاب آیینه قرار گرفته است.خانه قوام‌الدوله از دهه ۴۰ تا کنون چندین بار مورد مرمت قرار گرفته و اکنون به عنوان دفتر کمیته ملی ایکوموس (شورای بین‌ المللی بناهای تاریخی) مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

منبع: سایت توریسم آنلاین

دیدگاه تان را بنویسید