یک استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه ما در ارتباط با بسیاری از مفاهیم دینی غلط تبلیغ کردیم، تصریح کرد: آقایی که باید پای منبر باشد نباید بالای منبر برود و حرف هایی بزند که نباید بگوید. پیام اصلی امام حسین (ع) را رها کردیم و چیزهایی می گوییم که معنای مبتذل دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی خلجی در عزاداری شب شام غریبان حسینیه دارالزهرا (س) گفت: کربلا و شهیدان کربلا از گوهری ترین سرمایه های معنوی در جهت عزت و صلابت و عظمت و شکوه انسان است. برای ما شیعیان و بلکه مسلمانان و بالاتر از آن برای همه بشریت، آزادگان و ستم دیدگان عالم سرمایه است.

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: ما مسلمانان خوشبختانه سرمایه های غنی داریم که هرکدام می توانند در ساختن جامعه نقش مهم داشته باشند. نخست قرآن کریم و موضع گیری های انبیاء در مقابل طاغوت که همه در قرآن آمده، است. سنت رسول خدا (ص) و حرکت انقلابی او در مقابل شرک، حکومت علی (ع) و خطبه ها و نامه ها و روش عملی آن حضرت، همچنین خطبه های فاطمیه (س) به خصوص خطبه ای که در مسجد النبی ایراد نمود از سرمایه های بزرگ ما به حساب می آیند.

وی یکی دیگر از این سرمایه ها را حرکت سید الشهدا (ع) از مدینه تا مکه و تا شهادت دانست و اظهار داشت: امام حسین (ع) فاصله عبادت در مکه و شهادت در کربلا را حذف کرد برای اینکه بفهماند بدون عدالت، آزادی و آزادگی هرگز نمی شود خدا را عبادت کرد؛ چرا که فرمود عدالت مایه احیای احکام الهی است. در تحف العقول به نقل از حضرت صادق (ع) آمده که سه چیز است که نه تنها شیعیان و مسلمانان، بلکه همه انسان ها به آنها نیازمند هستند و طبعیتا هر جامعه ای که به نام امام صادق (ع) تأسیس شود باید به این فلسفه سیاسی حضرت صادق (ع) توجه کند. آن سه چیز عدالت، امنیت و فراوانی است.

خلجی تصریح کرد: اینها نیاز تمام بشریت است. اگر امنیت نباشد مثل این است که انسان از همه نعمت ها برخوردار است و فقط سلامتی ندارد و نمی تواند از آن نعمت ها بهره بگیرد. جامعه همه امیدهای خود را از دست می دهد. عدالت یعنی هر انسانی بتواند حق خود را از امکانات دریافت کند. البته نظریه پردازان در مورد معنای عدالت اختلاف نظر دارند. اما آنچه در کلمات ائمه معصومین (علیهم السلام) آمده این است که هرکس حق خودش را دریافت کند. البته عدالت به معنای تساوی نیست. تبعیض غیر از عدالت است. عدالت یعنی هرکس به اندازه استعداد خود از امکانات بهره ببرد. وقتی عدالت برقرار شد خدا هم بندگی می شود.

وی با تأکید بر اینکه راز تأکید بر اقامه عزا و یاد شهیدان این است که به پیام آنها توجه کنیم، تصریح کرد: پیامبر اسلام (ص) آمد و اسلام را به طور کامل به بشریت عرضه کرد و در ابلاغ رسالت بخل نورزید. اصلا سر اینکه پیامبر را ختم نبوت می گویند این است که پیامبر کشف تام کرده است. یعنی آنچه مورد نیاز بشریت است را دریافت کرده است. متأسفانه بعد از پیامبر (ص) مسیر خلافت منحرف شد؛ تا بعد از 25 سال علی بن ابیطالب (ع) سر کار آمد و آن همه گرفتاری برای حضرت به وجود آوردند. اما توانست الگویی از حکومت دینی را به مسلمانان ارائه دهد.

این استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: بعد از خلیفه سوم معاویه رقیب علی بن ابیطالب (ع) بود. لذا بعد از استقرار در شام زمینه را فراهم کرد که به حکومت برسد و آن چنان فضا را تاریک کرد که در منابر شهادت به رسالت می دادند و در تعقیب نماز لعن پیامبر می کردند. در جنگ احد از حمزه انتقام گرفتند اما نتوانستند از علی (ع) انتقام بگیرند. بنی امیه دغدغه اسلام نداشتند؛ از اسلام برای رسیدن به مقاصد شوم خود استفاده می کردند. جنایات معاویه بی شمار است؛ اما بزرگترین جنایت او این است که از مردم برای یزید بیعت گرفت.

وی گفت: دو عامل مهم باعث قیام امام حسین (ع) است. یکی عامل انسانی است یعنی عبید الله که مجاهدین از او انتقام گرفتند. یکی دیگر عامل اجتماعی یعنی فقر، ظلم و جهل است. اگر جامعه ای دچار فقر شد ایمان هم از آن جامعه بیرون می رود. یعنی فقر دیوار به دیوار کفر است. کسانی که عاشورا را زنده می کنند باید جلوی چشمشان فقر نبینند. اگر عزاداری می شود و جامعه دچار فقر است، سرمایه ها فراوان است اما سوء تدبیر باعث می شود که بخش مهمی از جامعه از نعمت های الهی بی بهره بمانند.

خلجی با اشاره به دستور تأسیس کمیته امداد توسط امام خمینی (س) اظهار داشت: این کار بسیار خوب است. اما مثل یک سکه دو رویه است. آن روی سکه سیاه است و نشان فقر در جامعه است. فقر چیز بسیار بدی است. فقر دین را تباه می کند. فقر منشأ فحشا می شود. کسی که فقیر است دین را نمی شناسد تا به آن عمل کند. من جمهوری اسلامی را خیلی دوست دارم اما انسان افسوس می خورد که چرا چنین نظامی باید گرفتار چنین مشکلاتی شود؟ جامعه عاشورایی نباید این طور باشد.

وی با بیان اینکه عامل دیگری که باعث به وجود آمدن واقعه کربلا شد جهالت است، افزود: عامل عمده به وجود آمدن واقعه کربلا جهالت بود. آنقدر تبلیغ کرده بودند که حقیقت پنهان مانده بود. با شیطنت کاری کردند که حسین (ع) به هیچ شهر و دیاری راه نداشته باشد و در یک بیابان او را بکشند و هیچ کس صدای حقانیت او را نشنود. اینکه روز عاشورا مرتب موعظه می کرد می خواست ببیند می شود پرده ای از پرده های جهالت را کنار زد.

این استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه ما در ارتباط با بسیاری از مفاهیم دینی غلط تبلیغ کردیم، تصریح کرد: ما یک تبلیغ سوء و یک سوء تبلیغ داریم. تبلیغ سوء از ناحیه دشمن و خطرناک است؛ اما نه چنان. سال ها مسیحیان علیه پیامبر (ص) تبلیغ کردند و بزرگان و علما هم نقد کردند و برهان های اثبات قوی تر شد. جالب این است که مؤمنان هیچ گاه به آن تبلیغات توجه نمی کنند. تبلیغ سوء در صدد برانداختن اسلام است؛ اما موفق نشده و نمی شود.

وی ادامه داد: اثر سوء تبلیغ، یعنی وقتی دین را بد معرفی و بد از دین دفاع کنی، این است که دین را از چشم مردم می اندازد. عاشورا یک پدیده نورانی، ابدی و جاودانه است؛ اما از آفت در امان نیست و باید آفت زدایی شود. مدح اهل بیت گذشته از اینکه افتخار است عالی ترین عبادت است. اما هرکسی باید جای خودش باشد. آقایی که باید پای منبر باشد نباید بالای منبر برود و حرف های بزند که نباید بگوید. گفتند ذکر مصائب اهل بیت کنیم نباید اهل بیت (علیهم السلام) را سلاخی کنیم.

خلجی افزود: پیام اصلی امام حسین (ع) را رها کردیم و چیزهایی می گوییم که معنای مبتذل دارد. اینها یا نادانند و یا باید شلاق بخورند. چرا جلوی آن را نمی گیرند؟ اینها معارف نمی دانند؛ فقط یک دانگ صدا دارند. سوء تبلیغ خطرناک تر از تبلیغ سوء است. سوء تبلیغ گاهی با نیت خالص هم هست؛ تبلیغ ملا نصرالدینی است. ما رشته های مختلف علوم انسانی داریم اما متأسفانه پدیده امام حسین (ع) و عاشورا با این همه عظمت را به دست عوام سپردیم.

وی گفت: حسین جان من شهادت می دهم تو برای نماز، زکات، پر کردن شکاف های جامعه و گسترش معروف و جلوگیری از منکر قیام کردی. زنده نگهداشتن یاد شهیدان به معنای درس آموزی از مکتب و آموزه های شهیدان است. من بر این اعتقادم که عزاداری چون بیشتر جنبه عاطفی دارد را نمی شود قالب بندی کرد. اما باید خطاهایی که وجود دارد و آنچه که نباید به این کار مقدس وارد شود را پالایش کرد تا یک عزاداری صحیح و مقبولی در شأن سیدالشهدا (ع) از شیعیانش تحقق پیدا کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.