پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

جایگاه امر قضا و مسئولیت خطیر امر آن در نظام اسلامى از نگاه امام خمینی؛ /1/

مسئولیت قضیه قضا از همه مسئولیتهایى که در یک کشور هست بالاتر است/ قاضى امروز مسئول حیثیت اسلام است

هفته اول تیرماه در جهت تکریم شهید آیت الله بهشتی و یارانش هفته قوه قضائیه است.

پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به همین مناسبت هر روز بخش هایی از سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در خصوص مقام و جایگاه امر قضا و مسئولیت خطیر امر آن در نظام اسلامى را منتشر می کند:

1- دستگاههاى دادگسترى و دادگاههاى انقلاب و قضاوت دستگاه بسیار امر مهمى است که سر و کار با جان و آبرو و مال ملت دارد، و اهمیتى که اسلام به قضاوت داده است به کمتر چیزى داده است. امروز دستگاه دادگسترى و دادگاههاى انقلاب پاسبان آبرو و حیثیت جمهورى اسلامى و اسلام است و انحراف در قضا مردم را از این دستگاه مأیوس و به جمهورى اسلامى و روحانیون بدبین مى‏ نماید.(صحیفه امام،ج‏14،ص 218)

2- ‏آنها که متصدى امور قضایى هستند، توجه کنند به اینکه مسئله بسیار مشکل و مهمى و پر مسئولیتى بر عهده آنهاست. حتى مسئولیت قضیه قضا از همه مسئولیتهایى که در یک کشور هست بالاتر است؛ براى اینکه قاضیان، متصدى امورى هستند که جان مردم، مال مردم، نوامیس مردم، در گرو کارهاى آنها و قضاوت آنهاست. و القَاضِى عَلى‏ شَفِیرِ جَهَنَّم. باید توجه کنند که- خداى نخواسته- جانى به واسطه فتواى آنها و یا قضاوت آنها بدون مجوز شرعى از بین نرود، مالى از بین نرود، حیثیتى، آبرویى از بین نرود که بسیار اهمیت دارد این مطلب و امروز اهمیتش بیشتر از سابق است. سابق قضیه این نبود که اگر قاضى تخلف مى‏کرد، اصل اسلام را مشوّه کند. امروز قلمهایى هست که چنانچه یک قاضى یا چند قاضى و لو اشتباهاً یک کارى انجام بدهد، یا- خداى نخواسته- عمداً انجام بدهد، این را پاى روحانیت حساب مى‏کنند و پاى جمهورى اسلامى حساب مى‏کنند و بالاخره پاى اسلام حساب مى‏کنند و لهذا، قاضى امروز مسئول حیثیت اسلام است؛ مسئول حیثیت جمهورى اسلام است. ( صحیفه امام، ج‏14، ص336و 337)

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.