برخلاف تصاویری که تروریست ها این روزها از اسلام ایجاد کرده اند، اسلام واقعی با جنگ و خشونت مخالف است.

برای درک اینکه اسلام دینی مسالمت آمیز است، تنها کافی است به قرآن رجوع کنید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» در مطلبی نوشت: گروه های افراطی و تروریست اعم از سلفی ها، وهابی ها، القاعده، طالبان، داعش و بسیاری دیگر خود را مدافعان اسلام واقعی می دانند. این تروریست ها ادعا می کنند که حملات در شهرهای «پاریس»، «لندن» و «نیویورک» توسط قرآن توجیه می شود.

این در حالی است اکثریت مسلمانان این جنایات را محکوم کنند.

برای کسانی که در خارج از این بحث قرار دارند، این وضعیت ممکن است گیج کننده به نظر برسد. کدام طرف حقیقت را می گوید؟ آیا اسلام دین خطرناکی است؟

در اینجا توضیح می دهیم که چرا قرآن کریم از اقدامات گروه های تروریستی پشتیبانی نمی کند.

خداوند جنگ را برای مسلمانان مشروط کرده است؛ با این حال دستورالعمل های دقیقی در قرآن برای جهادگران واقعی ذکر شده که باید به آن پایبند باشند.

در اینجا برخی از شرایط و ضوابط آن را ذکر می کنیم: اولا، مسلمانان نباید آغازگر جنگ باشند. آنها تنها مجاز به دفاع از خود هستند. مسلمانان تنها زمانی از جانب خدا اجازه مبارزه دارند که از خانه و یا زمین خود بیرون رانده شده باشند. جنگ تنها در صورتی می تواند از سوی مسلمانان به راه انداخته شود که مردم بی دفاع تحت حمله قرار گیرند و از متحدان مسلمان خود درخواست کمک کنند. آخرین دلیل برای راه اندازی جنگ زمانی است که جنگ بین دو گروه از مؤمنان در بگیرد و به رغم آتش بس اعمال شده، یک طرف قصد نداشته باشد آن را متوقف کند.

حتی برای جنگ ها نیز قرآن محدودیت و چارچوبی تعیین کرده است. اگر دشمن پیشنهاد صلح دهد، مسلمانان باید فورا جنگ را متوقف کنند. ثانیا مسلمانان نباید از عدالت الهی غافل شوند. ایده جنگ نامحدود و آخرالزمانی که توسط داعش ارائه شده، کاملا غیر اسلامی است. ثانیا مسلمانان باید با اسرای جنگی محترمانه رفتار کنند؛ نه مانند فیلم های تبلیغاتی داعش که در آنها گروگان ها گردن زده می شوند. زندانیان باید پس از جنگ آزاد و یا مبادله شوند. همچنین مسلمانان اجازه ندارند اسرای جنگی را نگاه دارند، آنها را به بردگی بگیرند و یا از آنها به عنوان سربازان آینده سوء استفاده کنند. در نهایت، پیروان اسلام نباید اعتقادات مذهبی خود را در مقابل دشمنان خود کنار بگذارند.

قرآن تاکید دارد که مسلمانان نباید به کسانی که در پی جنگ افروزی علیه آنها نیستند، خصومت بورزند. آیاتی در قرآن به این موضوع اشاره دارد که مسلمانان باید با کسانی که نه مسلمانان را از اراضی شان اخراج کرده اند و نه به اخراج آنها کمک کرده اند، روابط متقابل داشته باشند. بنابراین مشخص می شود که قرآن مسلمانان را عطوفت دور نمی کند.

اجازه به مبارزه در قرآن به طور عمده دارای هدف دفاعی و واکنش پذیر است. پیرو واقعی قرآن مجاز نیست آغازگر جنگ باشد و حتی زمانی که جنگ آغاز می شود مجاز به کشتن مردم بی گناه نیست. این اسلامی است که بسیاری از مسلمانان به دنبال آن هستند؛ اساسا این یک راهنما برای زندگی مسالمت آمیز در کنار مردم در تمامی ادیان و ملیت های دیگر است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.