وقایع روزهای اخیر درباره تحریف بی‌پرده اندیشه امام خمینی (ره) از طریق جهت‌دهی به اسناد تاریخی توسط رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه، این پرسش را پیش آورده که پروژه تحریف دیدگاه‌های کلیدی بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، با چه اهدافی آغاز شده و در صورت عدم هوشیاری مسئولان و متفکران انقلابی، به مرور چه بر سر نگاه عمومی نسبت به منش انقلابی امام راحل خواهد آورد؟

به گزارش جماران به نقل از تابناک؛ در آغاز پیروزی هر انقلابی و در بطن هر ساختار سیاسی جدید برآمده از نگاه اکثریت انقلابیون، اصولی مبتنی بر شعارها و باورهایی که منجر به پیروزی از انقلاب گشت، نهادینه می‌شود و معمولاً این شعارها در گذر زمان قوام و دوام بیشتری می‌یابد، چرا که معمولاً طرف مقابل این شعارها که منافع خود را با ایجاد یک حکومت انقلابی در معرض خطر نابودی می‌یابد، بیش از پیش درصدد دخالت در امور آن کشور می‌بیند و به همین دلیل، مردم کشور انقلابی به لزوم حفظ این باورها پیش می‌برند.

یکی از این باورها، «آمریکاستیزی» است که در شعار «مرگ بر آمریکا» تبلور یافته و اگرچه با تسخیر سفارت آمریکا در تهران به اوج رسید اما سلسله رفتارهای آمریکا همچون تحریک نظامیان برای کودتاهایی که خنثی شد، عملیات مستقیم در خاک ایران که شکست خورد، تحریم‌هایی که از همان زمان تسخیر سفارت آمریکا تا امروز پابرجاست و به تازگی تمدید شد، کمک تسلیحاتی و اطلاعاتی به صدام حسین و ارتش متجاوز بعث عراق و همچنین رفتارهای بعدی آمریکا در ماجرای حمله آمریکا به افغانستان و پاسخ به کمک ایران با طرح «محور شرارت» باعث شده نتوان به آمریکا اعتماد کرد و در نقد آمریکاستیزی سخن گفت.

در این میان طرح مباحثی که امام خمینی (ره) را در مقام چهره‌ای آماده برای سازش با آمریکا به تصویر بکشد، ابتدا توسط برخی اشخاص در داخل کشور در قالب نقل قول‌هایی که هیچ جا ثبت نشده و اکنون در قالب انتشار ناقص یک سند درباره پاسخ امام خمینی به نامه جیمی کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا در زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نشان می‌دهد، بسیاری از هر دو سو در تلاشند تا طراحی بنای جمهوری اسلامی ایران که معمار کبیرش برجای گذاشته را از اساس تغییر دهند و در همان ابتدا سراغ یکی از ستون های اصلی این بنا رفته‌اند!

بی بی سی فارسی در انتشار سند مربوط به پاسخ امام خمینی به کارتر بدون آنکه اشاره کند این نامه پاسخ امام بوده و امام نامه‌ای به کارتر ننوشته، در شیطنتی آشکار نوشت: «...ما با آمریکایی ها هیچ دشمنی خاصی نداریم...» و در مقابل ابراهیم یزدی که این پیام را در پاریس برای طریف آمریکایی ترجمه کرده بوده، پس از گزارش بی بی سی توضیح داد: «در متن اصلی پیام آمده است: «ما با مردم آمریکا هیچ دشمنی خاصی نداریم...».

در مقابل بی بی سی فارسی گزارش داد: «در متن انگلیسی گزارش که مورد استناد بی‌بی‌سی بوده است، در این جمله از کلمه Americans استفاده شده است که هم می تواند به معنای "مردم آمریکا" باشد و هم به معنای "آمریکایی‌ها". در گزارش سفارت آمریکا از دیدار آقای یزدی با آقای زیمرمن نوشته شده که آقای یزدی متن پیام آقای خمینی را به فارسی در دست داشته و آن را برای آقای زیمرمن به انگلیسی ترجمه می کرده و آقای زیمرمن متن انگلیسی را یادداشت می کرده است.» و به همین سادگی کلام امام در حال تحریف بود.

رهبر انقلاب اسلامی در سالگرد رحلت امام خمینی در این باره تاکید کرد: «تحریف شخصیّت‌ها به این است که ارکان اصلی شخصیّت آن انسان بزرگ، یا مجهول بماند، یا غلط معنا شود، یا به‌صورت انحرافی و سطحی معنا شود؛ همه‌ اینها برمیگردد به تحریف شخصیّت. شخصیّتی که الگو است، امام و پیشوا است، رفتار او، گفتار او برای نسلهای بعد از خود او راهنما و رهنمود است، اگر تحریف شود زیان بزرگی به‌وجود خواهد آمد. امام را نباید به‌عنوان صرفاً یک شخصیّت محترم تاریخی مورد توجّه قرار داد؛ بعضی این‌جور میخواهند: امام یک شخصیّت محترمی است در تاریخ این کشور که روزگاری بود، فعّال بود، مفید بود، بعد هم از میان جمعیّت رفت و روزگار او تمام شد؛ احترامش میکنیم، نامش را با تجلیل می‌آوریم، صرفاً همین؛ بعضی میخواهند امام را این‌جور بشناسند و بشناسانند و این‌جور تلقّی کنند؛ این غلط است.»

ایشان در بخشی دیگر از سخنانشان تاکید کردند: «اگر ملّت ایران بخواهد به آن هدفها برسد، بخواهد این راه را ادامه بدهد، باید راه امام بزرگوار را درست بشناسد، اصول او را درست بشناسد، نگذارد شخصیّت امام را تحریف کنند، که تحریف شخصیّت امام، تحریف راه امام و منحرف کردن مسیر صراط مستقیم ملّت ایران است. اگر راه امام را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد. همه باید بدانند که هاضمه‌ سیری‌ناپذیر استکبار جهانی چشم از کشورشان برنداشته است؛ یک کشور بزرگ، یک کشور ثروتمند، یک کشور واقع‌شده‌ی در یک چهارراه حسّاس جهانی، برای قدرتمندان دغل‌باز عالم خیلی مهم است.»

حضرت آیت الله خامنه‌ای، در بخشی دیگری از بیاناتشان درباره راه عبور از این تحریف متذکر شدند: «آن راهی که میتواند مانع از این تحریف بشود، بازخوانی اصول امام است. امام یک اصولی دارد، یک مبانی‌ای دارد؛ این مبانی در طول ده سال دوران حاکمیّت اسلامی و پیش از آن در طول پانزده سال دوران نهضت، در بیانات گوناگون بیان شده است؛ اصول امام را در این بیانات میشود پیدا کرد؛ این اصول را، این خطوط را کنار هم که بگذاریم، یک شاکله‌ای از امام بزرگوار تشکیل خواهد شد؛ شخصیّت امام این است.»

ایشان برخی اصول امام خمینی (ره) را اینگونه برشمردند: «اوّلین مطلبی که در [مکتب‌] امام وجود دارد، اثباتِ اسلام ناب محمدّی و نفی اسلام آمریکایی است. امام، اسلام ناب را در مقابل اسلام آمریکایی قرار داد. اسلام آمریکایی چیست؟ اسلام آمریکایی در زمان ما و در زمان امام و در همه‌ی زمانها - تا آنجایی که ما می‌شناسیم، ممکن است در آینده هم همین‌جور باشد - دو شاخه بیشتر ندارد: یکی اسلام سکولار، یکی اسلام متحجّر... دوّم: یکی از اصول امام اتّکال به کمک الهی، اعتماد به صدق وعده‌ی الهی، و نقطه‌ی مقابل، بی‌اعتمادی به قدرتهای مستکبر و زورگوی جهانی است؛ این یکی از اجزاء مکتب امام است. اتّکال به قدرت الهی؛ خدای متعال وعده داده است به مؤمنین؛ و کسانی که این وعده را باور ندارند در کلام خودِ خداوند لعن شده‌اند... .»

رهبر معظم انقلاب دو اصل دیگر امام را بدین ترتیب مورد اشاره قرار دادند: «...سوّم؛ اعتقاد به اراده‌ی مردم و نیروی مردم، و مخالفت با تمرکزهای دولتی؛ این از جمله‌ی خطوط اصلیِ حرکت امام است. در آن‌روزها سعی میشد به‌خاطر یک برداشت نادرست، همه‌ی کارهای اقتصادی کشور به دولت موکول و وابسته شود؛ امام بارها و بارها هشدار میداد - و این هشدارها در بیانات ایشان به‌طور واضح منعکس است - که این مسائل را به مردم بسپارید؛ اعتماد به مردم داشت در مسائل اقتصادی، اعتماد به مردم داشت در مسائل نظامی.... نکته‌ی چهارم در بُعد مسائل داخلی کشور؛ امام طرف‌دار جدّی حمایت از محرومان و مستضعفان بود؛ امام نابرابری اقتصادی را با شدّت و حدّت رد میکرد؛ اشرافیگری را با تلخی رد میکرد؛ به معنای واقعی کلمه امام طرف‌دار عدالت اجتماعی بود؛ طرف‌داری از مستضعفان شاید یکی از پر تکرارترین مطالبی است که امام بزرگوار ما در بیاناتشان گفتند؛ این یکی از خطوط روشن امام است؛ این یکی از اصول قطعی امام است، همه باید تلاش کنند که فقر را ریشه‌کن کنند... .»

ایشان به روحیه استکبارستیزی اشاره کردند و متذکر شدند: «...نکته‌ی پنجم در بُعد خارجی [است‌]. امام صریحاً در جبهه‌ی مخالف قلدران بین‌المللی و مستکبران قرار داشت، هیچ ملاحظه‌ای نمیکرد. این است که امام در مقابله‌ی میان قلدران و مستکبران و قدرتهای زورگوی عالم با مظلومان، در جبهه‌ی مظلومان بود؛ صریح و بدون ملاحظه و بی‌تقیّه این را بیان میکرد. طرف‌دار جدّیِّ مظلومان جهان بود. امام با مستکبرین سرِ آشتی نداشت. واژه‌ی «شیطان بزرگ» برای آمریکا، یک ابداع عجیبی از سوی امام بود. امتداد معرفتی و عملی این تعبیر شیطان بزرگ خیلی زیاد است. وقتی شما یک کسی را، یک دستگاهی را شیطان دانستید، معلوم است که باید رفتار شما در مقابل او چگونه باشد، باید احساسات شما نسبت به او چگونه باشد؛ امام تا روز آخر، نسبت به آمریکا همین احساس را داشت...»

حضرت آیت الله خامنه‌ای با بیان اینکه «یکی دیگر از نقاط اصلی و خطوط اصلی تفکّر امام، مسئله‌ی استقلال کشور، ردّ سلطه‌پذیری است‌»، یادآوری کردند: «این هم یکی از سرفصل‌های مهم است. من سال گذشته در همین جلسه به مستمعین آن سال عرض کردم،(۱۳) استقلال یعنی آزادی در مقیاس یک ملّت؛ این معنای استقلال است. اینکه بعضی در زبان یا در شعار دنبال آزادی‌های فردی باشند امّا علیه استقلال کشور حرف بزنند، این یک تناقض است. چطور ممکن است آزادی فردیِ اشخاص محترم باشد امّا آزادی یک ملّت، آزادی در مقیاس یک کشور، در مقابل تحریمهای مخالفان و بیگانگان، محترم نباشد!»

ایشان همچنین اصل وحدت را از دیگر اصول امام خمینی مطرح کردند و متذکر شدند: «مسئله‌ی وحدت ملّی است و توجّه به توطئه‌های تفرقه‌افکن؛ چه تفرقه‌ی بر اساس مذهب، شیعه و سنّی؛ چه تفرقه‌ی بر اساس قومیّتها، فارس و عرب و ترک و کرد و لر و بلوچ و امثال اینها. تفرقه‌افکنی یکی از سیاستهای قطعی دشمن بود و امام بزرگوار ما از اوّل بر روی وحدت ملّی و اتّحاد آحاد ملّت، یک تکیه‌ی کم‌نظیر داشت که این یکی از خطوط است. امروز ما این خط را هم باید دنبال بکنیم. امروز شما می‌بینید در دنیا مسئله‌ی تفرقه‌ی دنیای اسلام یکی از سیاستهای اصلی استکبار است.»

در همین ارتباط محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در آیین رونمایی از کتاب «ره، رهرو، رهبر» با اشاره به وجود ۲ نوع خطر در مسیر امام گفت: «مسیر امام را ۲ نوع خطر تهدید می‌کند نخست خطر مستقیم و دیگر خطر تحریف؛ خطر مستقیم از اصول امام شروع شد که ولایت فقیه و اصول اساسی را زیر سؤال برد اما ما به فضل خدا و با هوشیاری رهبر معظم انقلاب از این خطر عبور کردیم. اما اکنون یک مرحله جدیدی شروع شده که آن تحریف امام است و رهبری در سخنرانی روز ۱۴ خرداد فرمودند اگر ملت ایران بخواهد به آن اهداف برسد و این راه را ادامه دهد باید راه امام را درست بشناسد. شخصیت امام را اگر تحریف کنند مردم را از راه امام منحرف می‌کنند و اگر این راه را گم کنیم و عمداً کنار بگذاریم ملت ایران سیلی خواهند خورد.»

وی با اشاره به بیان موضوعات گوناگون در وصیت‌نامه امام گفت: «امام خمینی درباره موضوعات مختلف از جمله استکبار جهانی در رأس آن آمریکا و رژیم صهیونیستی و حتی درباره آل سعود هم سخن گفته و می‌فرماید می‌بینیم ملک فهد هر سال پول مردم را خرج طبع قرآن می‌کند اما با تقویت وهابیت مردم را به سوی ابرقدرت‌ها سوق می‌دهد. حال کسانی که طرفدار آل سعود هستند بهتر است بیایند و این را صراحتاً‌ بگویند زیرا وصایای امام در این زمینه‌ها کاملاً روشن است و اینکه کسی بگوید من در پستویی با امام بودم و شنیدم این پذیرفته نیست.»

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام انقلاب اسلامی را راهی جدید بیان کرد و گفت: «در ۲۰۰ سال اخیر ملت ما بارها راههایی را شروع کردند اما این راهها از آنها گرفته شد و اکنون حدود ۳۵ سال است که راه جدیدی شروع شده و باید این راه را پیش ببریم. اینکه عده‌ای می‌گویند مشکلات حل نشده، این مشکلات دست چه کسانی بوده، اقتصاد ما دست همین لیبرال‌ها و تکنوکرات‌ها بوده و از همان اول انقلاب بچه‌های انقلابی در دفاع از میهن و کارهایی از این دست کارها را درست انجام دادند، اما اینها از همان اول مقابل امام بودند و اکنون مقابل رهبری هستند اقتصاد کشور به انحصار لیبرال‌ها درآمده چطور است ما در مسائل نظامی روی پای خود هستیم اما نمی‌توانیم مشکلات کشاورزی را حل کنیم. این مشکلات ربطی به انقلاب ندارد چون اقتصاد ایران هنوز به دست اندیشه امام و رهبری نیفتاده وگرنه می‌دیدید چطور اقتصاد این کشور شکوفا می‌شد. اینها مانع رشد شده‌اند و لذا باید جوانان عزیز یک تصمیم جدی بگیرند که راه امام ادامه پیدا کند. رهبری با گفتار و سیاست‌ها و رهنمودهای خود کار ما را راحت کرده و می‌توانیم این راه را به خوبی ادامه بدهیم و این پرچم را تقدیم حضرت ولیعصر (عج) کنیم.»

به نظر می‌رسد با وقایع اخیر، تحرکات برای تحریف دیدگاه‌های امام خمینی و مواضع و اصول صریح ایشان که مبنای شکل گیری ساختار جمهوری اسلامی ایران بوده، بیش از پیش عیان شده و باید چشم انتظار تلاش‌های دیگری برای تحریف امام در مباحث مختلف به ویژه در بحث دشمنی با آمریکا بود و همین مسئله هوشیاری بیشتر همه مسئولان و پژوهشگران و به ویژه متولیان امر در خصوص پاسخگویی پیرامون ابعاد وجود و مواضع امام راحل (ره) را ضروری می‌سازد.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.