برخی شواهد از آغاز پروژه‌ ایجاد آلتراناتیو برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) حکایت دارد؛ پروژه‌ای که بر مبنای آن، مجموعه‌ای تازه با تکیه بر صحیفه امام خمینی، اقدام به توضیح درباره ابهامات تاریخی و همچنین بازخوانی خط مشی امام در دوران حیات‌شان و مسیر پیش رو نماید.


به گزارش جماران، تابناک در هبری با عنوان آغاز پروژه آلترناتیوسازی برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی آورده است: پس از انتشار اسنادی مبنی بر نامه نگاری میان امام خمینی و جیمی کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی ایران، واکنش‌هایی از سوی اشخاص مختلف دخیل در ماجرا صورت پذیرفت که بخشی از این واکنش‌ها به متن ادعایی منتشر شده بازمی‌گشت.

در این میان ابراهیم یزدی که در پاریس مترجم امام خمینی (ره) بود، دقیق‌ترین پاسخ را داد و در این باره توضیح داد: «این سخن نادرستی است . اولاً آقای خمینی پیام شخصی برای کارتر نفرستاد بلکه این کارتر بود که پیام فرستاد و آقای خمینی به پیام او جواب داد. ثانیاً مبادله این پیام ها برای اولین بار توسط گری سیک، عضو شورای امنیت ملی آمریکا در دولت کارتر، در کتابش Sick, Gary ; All Fall Down. American's Tragic Encounter With Iran. New York; Random House,۱۹۸۵ منتشرشد... آنچه در گزارش بی بی سی آمده، خلاصه ناقصی از پنجمین و آخرین پیام مبادله شده است.»

در این خبر به نقل از امام خمینی آمده بود که «ما با آمریکایی‌ها هیچ دشمنی خاصی نداریم» در حالی که به گفته ابراهیم یزدی در متن اصلی پیام آمده است: «ما با مردم آمریکا هیچ دشمنی خاصی نداریم» اما در این روزها تنها توضیحات یزدی منتشر نشد و علاوه بر یزدی، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی نیز واکنشی دو بخشی به گزارشی داد که برای نخستین بار بی بی سی فارسی منتشر کرد.

آغاز پروژه آلترناتیوسازی برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی

در بخشی از پاسخ مفصل موسسه تنظیم و نشر آمده بود: «بی بی سی در نوشته خویش این بخش مهم از سخنان امام را بطور کامل حذف کرده است. چنانکه هیچ اشاره ای به سخنان هشدار دهنده امام در دیدار با فرستادگان رئیس جمهور فرانسه نکرده است. سخنان امام در این دیدار پاسخی بود قاطع و مستدل به تقاضاهای دولت آمریکا که رسما از سوی نماینده رئیس جمهور فرانسه نزد امام بازگو شده بود (صحیفه امام جلد 5 ص 375).»

با این حال پیش از موسسه تنظیم و نشر آثار امام، برخی با انتشار گزارش‌هایی از یک منبع دیگر درصدد موضع گیری در قبال این ادعاهای بی بی سی برآمدند و پس از انتشار پاسخ موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، با انتقاد از این مجموعه به واسطه پاسخی که به زعم این گروه دیرهنگام داده شد، با تعبیر «جوانان انقلابی باز هم جور موسسه امام(ره) را کشیدند»، برای اطلاع رسانی درباره امام حول محور پایگاهی تحت عنوان WWW.IMAM.IR مانور دادند.

بررسی‌های «تابناک» نشان داد هنوز این پایگاه راه اندازی نشده اما پیش‌تر کانال این پایگاه راه اندازی شده و اطلاع رسانی مورد اشاره از طریق همین کانال صورت پذیرفته است. ظاهراً در ادامه انتقادات شدیدی که گروه‌های مخالف موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی داشته‌اند، پروژه راه اندازی وب‌سایتی که مرجع اطلاع رسانی درباره امام خمینی (ره) شود، کلید خورده است.

هرچند تا رونمایی از این پروژه نمی‌توان به طور دقیق درباره ابعاد آن سخن به میان آورد اما به نظر می‌رسد برخی در تلاش برای ایجاد مرجعی تازه در زمینه بیان نمودن خط مشی امام و تطبیق با اشخاص مختلف هستند که احتمالاً این رویکرد با همراهی طیف خاصی از رسانه‌ها پی گرفته می‌شود تا بدین طریق مجموعه کنونی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی ذیل موسسه تنظیم و نشر به حاشیه رانده شوند.

باید دید پروژه ایجاد مرجعیت تازه درباره توضیح پیرامون راه امام خمینی و ابهام‌ها درباره تاریخ حیات معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران چگونه پیگیری خواهد شد و با چه واکنش‌هایی از سوی طرفین همراه خواهد بود.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.