پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی:

گفتمان امام خمینی(ره) دلیل رشد علمی ایران است

یک هیئت دانشگاهی از کشور تونس از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بازدید کرد که طی این بازدید، رئیس پژوهشگاه از این موضوع که گفتمان امام خمینی(ره) دلیل رشد علمی ایران است، سخن به میان آورد.

به گزارش جماران، یک هیئت دانشگاهی تونس از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دیدار کرد.
در این دیدار رئیس دانشگاه تونس المنارک، دانشگاه سوثیه، رئیس پژوهشکده فلسفه سوثیه، رئیس پارک فناوری و اطلاعات تونس و رئیس آکادمی کانون زبان با حسینعلی قبادی، سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، معاونان، رئیسان پژوهشکده‌ها و جمعی از اعضای هیئت علمی حضور داشتند.
در ابتدای جلسه قبادی ضمن خیرمقدم به مهمانان و با ذکر این نکته که مرحوم آئینه‌وند توجه ویژه‌ای به فرهنگ و جریان‌های علوم انسانی در محافل علمی تونس داشت، گفت: شانه غربی تمدن اسلامی (تونس) اهمیت ویژه‌ای برای ما دارد و ما بیش از هر جای دیگری می‌توانیم با این کشور مراوداتی داشته باشیم و این دیدار زمینه‌ای را برای همکاری‌های مشترک علمی و انعقاد تفاهم‌نامه فراهم خواهد کرد.
وی افزود: ما تلاش خواهیم کرد که بتوانیم در زمینه‌های مختلف از جمله تبادل استاد و دانشجو، فرصت‌های مطالعاتی متقابل، دعوت برای عضویت در مجله‌های بین‌المللی و.. همکاری‌هایی داشته باشیم.
در ادامه جلسه شکری منحوت المنوبه، ادیب برنده جایزه ادبی پوکر عربی گفت: علت پیشرفت علمی ایران در این چند سال اخیر چه بوده؟ ما به دنبال این هستیم که بدانیم اندیشه در کجا و چگونه تولید می‌شود؟ ما در این مدت کوتاهی که از ایران بازدید کردیم، آنچه دیده‌ایم پشتکار و عظمت ایران برای رسیدن به قدرت است که در پس همه این تلاش‌ها، کارها و پژوهش‌های علمی ویژه‌ای نهفته است. آنچه ما مشاهده کرده‌ایم این است که ایران به دنبال فراهم کردن زمینه‌هایی برای تربیت پژوهشگران و محققان است. فرهنگ و تمدن ایرانی زنده است و درهای خود را به روی فکر و اندیشه گشوده.
در ادامه جلسه قبادی با اشاره به نکاتی اظهار کرد: دلیل رشد علمی ایران منوط به رشد گفتمان استقلال‌طلبانه ایران است که از شعارهای اصلی حضرت امام خمینی این بود که ملت ایران ملتی توانمند و باهوش است و می‌تواند بدون وابستگی و با توجه به پشتوانه فرهنگی، خود را اداره کند. این امر عامل مهمی در جهت‌گیری و رشد علمی ما بود. ما اعتقاد داریم که دین اسلام، دین رشد و ترقی است همانگونه که پیامبر اسلام توصیه کرده‌اند، در هر جایی که می‌توانید به دنبال علم باشید.
قبادی با توجه به زمینه‌های تمدنی و فرهنگی ایرانیان گفت: ایرانیان سابقه درخشانی در زمینه‌های مختلف داشته‌اند، به طور مثال پیش از جنگ‌های صلیبی در ایران کتابخانه بخارا وجود داشت که از تمام جهان به آن مراجعه می‌کردند و در آن زمان ایران مهد علم جهان بوده است. در خصوص پیشرفت علم در هر کشور نیز، مدیون شکل‌گیری گفتمان علمی هستیم که با انباشت تولید علم حاصل می‌شود. بدین‌گونه که سیاستگذاری‌های بعد از انقلاب در درجه اول متوجه انباشت علم شد و به دنبال آن گفتمان علمی شکل گرفت و در بستر این گفتمان به شکل طبیعی رشد علمی حاصل شد، که این امر آغاز رشد علمی ایران بود. نکته دیگر اینکه ایران همانند دیگر کشورهایی که توانسته راه رشد علمی خود را پیدا کند، به اولویت‌بندی در زمینه علم اقدام کرد، یعنی وارد همه حوزه‌ها نشده‌ایم و توانستیم مزیت‌های علمی خود را کشف کنیم و با به کارگیری آن به رشد علمی دست یابیم.
در پایان قبادی با تاکید بر اینکه برای توسعه علم وارد فعالیت‌های هسته‌ای شده‌ایم گفت: ایران با توجه به نیازهای انرژی و پزشکی که داشته است به سراغ دانش هسته‌ای رفته، وگرنه به هیچ وجه از دانش هسته‌ای به عنوان یک ابزار نظامی استفاده نخواهیم کرد، همان گونه که مقام معظم رهبری استفاده نظامی آن را تحریم کرده‌اند و طبق فتوای ایشان استفاده از آن شرعاً حرام است.
در این جلسه پیرامون موضوعات مختلف مورد علاقه دو طرف بحث و گفت‌وگو شد و مقرر شد تا در جلسات آتی تفاهم‌نامه‌ای به منظور گسترش همکاری‌های مشترک این پژوهشگاه با موسسات علمی و پژوهشی تونسی در زمینه‌های علمی و پژوهشی، امضا شود.

گفتنی است این دیدار روز دوشنبه، 20 مهر انجام شده است.

منبع: ایکنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.