یکی از مهمترین عکس های تاریخ عکاسی مستند از «دوروتی لنگ» عکاس روزنامه سانفرانسیسکو است که در سال ۱۹۳۶ دوران رکود بزرگ را در قالب یک عکس به تصویر کشید.
به گزارش جی پلاس،«فلورانس اونز تامسون» مادری بود که در عکس مشهور دوروتی به عنوان سوژه قرار گرفت و از چندی بعد به مشهورترین چهره و نماد دوران رکود بزرگ در تاریخ امریکا بدل شد.
در آن زمان «دوروتی» که برای اداره اسکان دولت ایالات متحده و برای کمک به کارگران کشاورز مهاجر کار می کرد با تامپسون و خانواده بی بضاعتش در اردوگاه «نیپومو» مواجه می شود و تصمیم میگیرد از آنها عکاسی کند. گفته می شود فلورانس به شرطی اجازه می دهد عکاس از او عکس بگیرد که در جایی منتشر نشود و دوروتی هم قبول می کند؛ اما چیزی نمی گذرد که عکاس قولش را زیر پا گذاشته و عکس را در روزنامه سانفرانسیسکو منتشر می کند. بازتاب این عکس آنقدر بود که دولت فدرال بلافاصله پس از انتشار آن ۹۹۷۹ کیلوگرم مواد غذایی به اردوگاهی که فلورانس و بچه هایش در آن بودند می فرستد.
عکس فلورانس و فرزندانش که بعدها به «مادر مهاجر» شهرت یافت به نمادی از فقر شدید در دوران رکود بزرگ امریکا تبدیل شد. خود «لنگ» نام زن را تا سال ۱۹۷۵ نمی دانست تا اینکه تامپسون پس از چهار سال با دیدن عکس خود در مکان‌های عمومی خود را می‎شناسد.
فلورانس که از نژاد سرخ پوستان آمریکاست، در زمان عکس ۷ فرزند و فقط ۳۲ سال سن داشته و کارگر مهاجری در مزرعه نخود بوده که مانند بسیاری دیگر از مهاجران روزگار را به سختی سپری می کرده است. عکس های «مادر مهاجر» در موزه کتابخانه کنگره امریکا نگهداری می شود.
منبع:فرارو

دیدگاه تان را بنویسید