پس از لغو ۲ ساله مسابقات قهرمانی کشور پاراگلایدر طی نظرسنجی که از ۲۰ خلبان برتر این رشته انجام شد، تصمیم به انتقال این مسابقات به ترکیه گرفته شد. از جمله دلایل این تصمیم حفظ سهمیه خلبانان در جام جهانی پاراگلایدر بود، اما این در حالی است که بیش از ۴۰ سایت پروازی فعال و با کیفیت در کشور وجود دارد.

جی پلاس - ورزشی؛ طی ۲ سال گذشته مسابقات قهرمانی کشور پاراگلایدر ایران از سوی فدراسیون انجمن های ورزشی لغو می‌شود برای پی بردن به اهیمت این مسابقات که نقش پررنگی در گرفتن سهمیه جام جهانی پاراگلایدر دارد، ابتدا باید به سیستم جهانی برای پذیرفتن خلبانان در مسابقات جام جهانی توجه کرد. هر خلبان در سیستم انتخابی جام جهانی دارای ۲ لتر برتر است که بهترین لتر، آ است و همین امتیازات مبنای انتخاب خلبانان برای مسابقات جهانی است.. پس از پایان سال میلادی خلبان، بهترین لتر هایی که در مسابقات کسب کرده است را به پی دبلیو سی که سازمان مربوط به رتبه‌بندی خلبانان پاراگلایدر است، معرفی می‌کند. خلبانی که در طول سال میلادی علاوه بر مسابقه قهرمانی کشور در مسابقات دیگر نیز شرکت می‌کند، لتر های مختلفی کسب می‌کند و در پایان سال میلادی ۲ لتر برتر خود را به پی دبلیو سی معرفی می‌کند. با توجه به امکان نتیجه گیری بهتر در مسابقات داخلی نسبت به مسابقات بین المللی برای خلبانان ایرانی، قهرمان کشوری اهمیت زیادی دارد. عدم برگزاری ۲ ساله‌ی این مسابقات، علاوه بر حذف این لتر از امتیازات پرنده‌های ایرانی، باعث سقوط ۲ پله ای لیگ نیز شده است. گویا امسال صبر پرنده‌های ایرانی لبریز شده و به خاطر تجربیات تلخ لغو ۲ ساله این مسابقات و همچنین بی اعتمادی به مسئولین و استقبال بیش از ۵۰ نفر از خلبانان برای برگزاری مسابقات قهرمانی کشور در ترکیه، طی نظر سنجی که از ۲۰ خلبان برتر ایران انجام شده است، تصمیم بر آن شده که مسابقات قهرمانی کشور ایران در سال ۲۰۱۷ در یکی از کشور های همسایه برگزار شود! آن چه پیرامون این حوادث جلب توجه می‌کند، این است که تیم برگزار کننده مسابقات هر بار هماهنگی لازم را با مسئولان استانی و نظامی انجام می‌داد و حتی مسائل مربوط به اسکان و جذب اسپانسر نیز حل می‌شده است، ولی طبق آن چه یکی از خلبانانی که جزو ۲۰ نفر اول ایران است، گفته است، هر بار بنا به دلایلی بسیار مضحک این مسابقات لغو شده‌اند. غلامعلی محمد علیپور، رییس فدراسیون انجمن‌های ورزشی که خارج از کشور حضور دارد حاضر به مصاحبه در رابطه با این موضوع نشد و تاکید کرد که این موضوع اساسا کذب محض است. ظاهرا علی مویدی، رییس انجمن ورزش های هوایی فدراسیون انجمن های ورزشی با بیان این که تصمیم گرفته فعلا در مورد انجمن ورزش های هوایی سخنی نگوید، به سوالات مطرح شده در این خصوص پاسخی نداده است. رشیدی، نایب رییس انجمن ورزش های هوایی نیز با اشاره به این که ۱۱ ماه است به این سمت منصوب شده و لغو مسابقات قهرمانی کشور پیش از آن اتفاق افتاده است از پاسخ طفره رفت. او گفت دلیل این ماجرا را نمی‌داند و ادامه داد:‌ قرار است روزهای آینده جلسه‌ای برای تصمیم‌گیری این موضوع برگزار شود و تا آن زمان، مکان برگزاری مسابقات قطعی نیست. شاهین فلاح یکی از ۲۰ خلبان اول ایران که در نظرسنجی انتقال مسابقات به ترکیه شرکت داشته در این خصوص اظهار کرد: ۲ سال است که مسابقات قهرمانی کشور لغو می‌شود و دلیلی نیز برای آن نمی‌آورند. فکر می‌کنم دلیل اصلی برگزار نشدن مسابقات در ایران عدم وجود اراده کافی و حمایت از این رقابت‌هاست. وی افزود: بعضی از خلبانان اخطار داده بودند که در صورت ادامه این روند مکان برگزاری مسابقات را به جای دیگری انتقال خواهند داد، زیرا حق بچه‌ها ضایع می‌شد و کسانی که می خواهند در مسابقات جام جهانی شرکت کنند یکی از لتر های خود را از دست می دادند. فلاح در واکنش به این حرف که با وجود بیش از ۴۰ سایت پروازی فعال در کشور انتقال این مسابقات به کشوری دیگر توهین به امکانات خدادی ایران نیست، گفت: قطعا همین طور است. بسیاری از اعضای تیم ملی آلمان، اسلونی، سویس و فرانسه سایت‌های پروازی ایران را به خاطر امتیازات ژئوفیزیکی و جغرافیایی آن، یک جادو می‌دانند، ولی با وجود این که برای مسابقاتی که در ایران برگزار می شود ثبت نام خارجی داشتیم، این مسابقات لغو می شدند من هم نمی‌دانستم جواب آن ها را چه بدهم. وی در پاسخ به این سوال که با انتقال این مسابقات تکلیف خلبانانی که به هر دلیلی نمی توانند از کشور خارج شوند، چیست، گفت: این مسابقات برای رسیدن به جام جهانی است که خارج از ایران برگزار می‌شود و کسانی که نمی‌توانند از کشور خارج شوند پس در آن مسابقات نیز نمی‌توانند شرکت کنند. با توجه به این که خلبانانی که در مسابقات پرواز شرکت می‌کنند با هزینه خودشان اقدام به این کار می‌کنند نمی‌توان گفت اگر مسابقات قهرمانی کشور در ایران برگزار می شد جایزه خاصی از طرف انجمن برای آن در نظر گرفته می شد تا کسانی که مشکل مالی دارند با استفاده از آن بتوانند در مسابقات جام جهانی شرکت کنند. این خلبان پاراگلایدر در رابطه با این که تصمیم برای مکان برگزاری مسابقات در اختیار فدراسیون و انجمن ورزش های هوایی است یا خلبانان برتر این رشته، گفت: در سیستم پی دبلیو سی جایگاهی برای انجمن ورزش های هوایی در نظر گرفته نشده و این سازمان تصمیم برترین‌های این رشته را به رسمیت می‌شناسد. انجمن ورزش‌های هوایی می‌تواند این مسابقات را در ایران برگزار کند، اما تاکنون اراده کافی برای انجام این کار نداشته است. فاطمه افتخاری که تنها زن حاضر بین ۱۰ خلبان برتر ایرانی است، نیز در رابطه با جلسه ای که نایب رییس انجمن ورزش های هوایی از آن یاد کرده بود، تصریح کرد:‌ وقتی این تصمیم را گرفتیم قرار شد تغییری در آن بوجود نیاوریم زیرا سال های گذشته نیز گفته بودند تاریخ برگزاری مسابقات را اعلام کنید و مسابقات را برگزار می کنیم، ولی با وجود هماهنگی همه کارها، ۱۰ روز مانده به مسابقات آن را لغو می‌کردند و این در حالی است که حتی ثبت نام خارجی هم داشتیم و شرکت کنندگانی که از بقیه کشورها مایل به شرکت در این مسابقات بودند بلیط خود را نیز تهیه کرده بودند. وی افزود: اگر اراده برگزاری مسابقات را در ایران ببینیم، همه خلبانان برتر کشور نیز حاضر به حمایت و به عهده گرفتن هماهنگی مسابقات خواهند بود،‌ اما اتفاقات ۲ سال گذشته باعث شد، تصمیم بگیریم که لتر قهرمانی کشور را وابسته به این موضوع نکنیم زیرا ۲ سال است که هیچ خلبان ایرانی موفق نشده است، لتر قهرمانی کشورش را به پی دبلیو سی اعلام کند. افتخاری با اشاره به این که کادر انجمن ورزش های هوایی زمان زیادی نیست که در این سمت حضور دارند و با توجه به مشکلاتی که از قبل در سیستم وجود داشته است، نباید از آنان انتظار معجزه داشته باشیم، افزود: قصد داریم مسابقات قهرمانی کشور را جای دیگری برگزار کنیم و زمانی که چند مسابقه در داخل بدون مشکل خاصی برگزار شد دوباره آن را به ایران برگردانیم. بعضی شنیده‌ها حاکی از آن است که لغو مسابقات که اغلب در سایت گردنه رخ برگزار می‌شود به دلیل درگیری میان دو استان هم مرز در این ناحیه است، اما فاطمه افتخاری و شاهین فلاح معتقدند که این مشکلی نبوده است که دو استان نتوانند بین خودشان حل کنند و دلیل اصلی لغو مسابقات نبود اراده کافی برای برگزاری آن است. به نظر می‌رسد در نهایت بازندگان رقابت بهره وری از منابع خدادادی و در دسترس، کسانی خواهند بود که با وجود دارا بودن بیش از ۴۰ سایت پروازی در کشور که هر کدام از لحاظ امتیازات جغرافیایی و ژئوفیزیکی در جایگاه بسیار خوبی قرار دارند، نتوانسته‌اند به خوبی از آن استفاده کنند. منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید