برنامه ویژه میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ برای پیشرفت در فوتبال

قطر چگونه از قدرت‌های آسیا پیشی می‌گیرد؟

لینک کوتاه کپی شد

کشور قطر پس از کسب میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲، علاوه بر فراهم کردن امکانات میزبانی، اقدمات ویژه‌ای را هم برای موفقیت فوتبال این کشور انجام داده است.

جی پلاس، فوتبال آسیا در دهه گذشته رشد چشمگیری را داشته و همین موجب نقل و انتقال بازیکنان آسیایی به فوتبال اروپا شده است که کشورهایی مانند کره‌جنوبی و ژاپن که بیشترین نقش را در این میان داشته‌اند و این موضوع با احتساب استرالیا که چند سالی است به کنفدراسیون فوتبال آسیا پیوسته چشمگیرتر هم می‌شود.

در کنار ایران، کره‌جنوبی، ژاپن، عربستان که همواره سرآمد فوتبال آسیا بوده‌اند و به صورت ژنتیکی فوتبال را خوب بازی می‌کنند، کشورهایی مانند قطر، امارات، چین، تایلند، هند و ... نیز چند سالی است که سرمایه گذاری هنگفتی را برای پیشرفت فوتبال خود انجام داده‌اند و البته تا حدودی هم موفق بوده‌اند و این روزها به توانسته‌اند در برخی از مسابقات تیم‌های برتر آسیا را به چالش ببرند. این موضوع حاصل سرمایه‌گذاری بر روی منابع انسانی کشورشان بوده و بعضی از این کشورها بازیکنان نونهال و نوجوان خود را به مدرسه‌های فوتبال پیشرفته در اروپا و آمریکای جنوبی می‌فرستند.

در کنار این تیم‌ها قطری‌ها شرایط متفاوتی دارند. با توجه به جمعیت کم و کمبود منابع انسانی در این کشور، قطری‌ها از سال‌ها پیش با تغییر تابعیت فوتبالیست‌های درجه دو و سه کشورهای دیگر و جذب برخی از آن‌ها در لیگ باشگاهی کشورشان، سعی کرده‌اند کیفیت فوتبال خود را به حد قابل قبولی افزایش بدهند.

قطری‌های تشنه فوتبال که آروزی قهرمانی در جهان را در سر می‌پرورانند، در سال ۲۰۱۰ توانستند در رقابت بر سر میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ پیروز شوند و از همان روز اقدمات خود برای یک میزبانی ویژه را آغاز کردند. قطری‌ها که در این سال‌ها از نظر سخت افزاری به کشورهای نخست جهان نزدیک شده‌اند، فکری اساسی را برای رشد فوتبال خود انجام داده‌اند تا در جام جهانی ۲۰۲۲ فقط میزبان نباشند و بتوانند چهره جدیدی از فوتبال خود را به نمایش بگذارند.

با این وجود کماکان مشکل کمبود منابع انسانی و فوتبالیست قطری با این تیم وجود داشت اما قطری‌ها این بار پا را فراتر گذاشته‌اند و به جای جذب بازیکنان درجه دو و سه فوتبال جهان، به دنبال بازیکنان نونهال و نوجوان کشورهای دیگر رفته‌اند و این بازیکنان را از سنین پایه در کمپ اسپایر - یکی از پیشرفته‌ترین کمپ‌های جهان - زیر نظر مربیان عمدتا اسپانیایی آموزش می‌دهند و حتی برخی از آنها را هم به استخدام تیم‌های اروپایی درآورده‌اند تا در محیط کاملا حرفه‌ای رشد کنند.

اولین موفقیت قطری‌ها در فوتبال پایه در سال ۲۰۱۴ بود و این تیم توانست قهرمان فوتبال جوانان آسیا شود و آن‌ نسل از بازیکنان در سال ۲۰۲۲، ۲۷ ساله خواهند بود. نسل بعدی فوتبال قطر که در حال حاضر در مسابقات قهرمانی آسیا حضور دارد و روز گذشته هم مقابل تیم ملی ایران قرار گرفت، در حال حاضر کمتر از ۱۹ سال دارند و در هنگام جام‌جهانی قطر، ۲۵ ساله خواهند بود.

نکته جالب توجه در بازی ایران و قطر این بود که بازیکنان قطری به زبان اسپانیایی و نه قطری با مربیان خود صحبت نمی‌کردند و از نظر ظاهری کمترین شباهت را به قطری‌ها و کشورهای منطقه داشتند. با روندی که فوتبال قطر به لطف قوانین فیفا طی می‌کند هیچ بعید نیست آن ها در سال ۲۰۲۲ دست به شگفتی بزنند. البته قطری‌ها اسامی بازیکنان فعلی خود را هم تغییر داده‌اند و از روی نام آن‌ها نمی‌توان به اصلیت‌شان پی برد.

هدایت تیم ملی فعلی قطر را که روز گذشته مقابل ایران به میدان رفت، اسکار مورنو اسپانیایی از سال ۲۰۱۳ بر عهده دارد. چند بازیکن لژیونر هم در این تیم دیده می‌شود که در باشگاه های بلژیک، اسپانیا و اتریش به میدان می‌روند. چندین بازیکن هم پیش از پیوستن به تیم ملی قطر و حضور در کمپ اسایر جزو باشگاه های اروپایی بوده‌اند که نشان از چند ملیتی بودن آن‌هاست.

با این شرایط موفقیت قطر در جام جهانی ۲۰۲۲ دور از دسترس نیست و اگر این تیم توانست تا مراحل پایانی این مسابقات هم پیش برود نباید تعجب کرد.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید