شرکت «عقاب» تولید کننده اتوبوس های اسکانیا در ایران به اخبار "مرگ و میر اتوبوسی پس از یک دستور" پاسخ داد. جی پلاس، این شرکت با اعلام اینکه بخشی از خبر با واقعیت همخوانی ندارد، توضیح داده است که : شرکت «عقاب» باید پاسخگوی عمل راننده ای که با مصرف مواد مخدر و از دست دادن سطح هوشیاری و آگاهی جسمی خود با جان مردم بازی میکند باشد ؟ یا باید جوابگوی عدم خوابیدن و استراحت اصولی راننده و کمبود راننده ی عزیز و محترمان باشیم ؟ که شرکت های تعاونی با قرار دادن درصد های ناچیز آنهارا وادار به بیش از حد کار کردن و رانندگی غیر معقول میکنند. یا باید جزای تصمیم اشتباه مالک یا راننده ی عزیزی دیگری بدهیم که با بکار بردن لاستیک های غیر استاندارد برای کمی پایین آوردن هزینه ی جانبی حادثه ای بس وحشتناک را رغم میزند؟

"ابتدا آنکه از واقعه دردناک تصادف چند روز پیش اتوبوس شرکت مان بعنوان یکی از همکاران خوش ناممان در محور کرج چالوس بسیار متاثر و ناراحت گشتیم و مراتب تسلیت، همدردی و ادای احترام به خانواده های قربانیان تقدیم میداریم ؛لکن مساله ای که چند وقتی است فضای رسانه ای کشور را در ارتباط با حوادث رانندگی بالاخص حادثه های اتوبوسی غبارآلود کرده است محل شکوه و نارضایتی نه تنها شرکت عقاب افشان بلکه دیگر تولیدکننده گان بومی و ملی است.
ما معتقد هستیم که پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری (دامه برکاته) مبنی بر بالا بردن و ارتقا برند و کیفیت تولید داخل و ملی به اقتصاد کشور به اندازه ی کوچکی کمک کرده و سهمی داشته باشیم ،اما بعد از چند مورد تصادفات جاده ای نحوه ی برخورد رسانه ها به دور از گزارشات پلیس و نظریه های کارشناسی می بود و به هیچ عنوان بوی حمایت از تولید ملی از آن نمی آمد . همانطور که همه بهتر میدانیم هیچ مجموعه ای و محصولی بی نقص نیست ، اما مجموعه ای که با آخرین استانداردهای جهانی و ایران عزیزمان هماهنگ است اینگونه سزاوار ناملایمت های بی منطق برخی رسانه ها نبود والبته در اینجا اذعان داریم که حضور رسانه های تیزبین، منصف و مردمی همیشه باعث بالارفتن سطح آگاهی و در پی آن جنبش و حرکت افکار عمومی برای پیشرفت شده است.
لذا؛ اینجا میخواهیم گوشه ای از آمار ، ارقام ، گزارشات فنی و کارشناسی را برای شما بازگو کنیم تا مردم بدانند که سود جویان، ویژه خواران و رانت خواران وارداتی چگونه میخواهند حقایق را طور دیگر القا کنند تا بازار مصرف را مورد هدف قرار دهند.
ابتدا بهتر است بدانیم که در ناوگان مسافربری و شهری کشور در حال حاضر بیش از ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس عقاب افشان در حال استفاده است ، به این سبب عنوان پر فروش ترین و پر تردد ترین اتوبوس ایران از آن اتوبوس های عقاب افشان یا همان اسکانیا ایران است و بدیهی است که میزان حوادث به چشم آمده در جاده ها بیشتر متعلق به این برند باشد به قول معروف"هرکه بامش بیش برفش بیشتر "؛ با این حال اینگونه نیست که آمار تصادفات عقاب بیشتر از برندها و تولیدات و وارداتی های دیگر موجود در ایران باشد ؛ برای مثال همانگونه که می دانیم در سال ۹۴ و ۹۵ در جاده های کشور متاسفانه حدود ۱۰۰عدد تصادف جاده ای اتوبوس ها همراه ۴۱۱ قربانی به ثبت رسیده است که متاسفانه ۱۳ عدد آنها به نام اسکانیا و عقاب افشان رقم خورده است . و در تمامی موارد تصادفات اسکانیا به گزارش راهور ناجا تنها یک مورد نقص فنی بوده است اما تلفات جانی نداشته است ، براین اساس و برمبنای پاسخگویی بین المللی سریعا در قسمت تحقیقاتی عقاب ، بررسی و رفع و نقص گردید.
اما سوال اینجاست ؟ چرا به گزارشات کارشناسی پلیس توجه نمی شود ؟ طبق آخرین آماراعلام شده بیشتر درصد علت تصادفات خودروهای های سنگین در جاده های ایران تعلق دارد به عدم هشیاری کامل ، خواب آلودگی و عدم توجه راننده به مقابل بعد از آن رتبه دم تعلق دارد به سرعت غیر مجاز و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و پس از آن استفاده از تجهیزات و اجزا فنی غیر استاندارد مانند لاستیک های چینی معروف بوده است و تنها در یک مورد یا دو مورد شرکت سازنده محکوم گشته است؛ که این نیز از برکات شرایط ویژه در کشورمان است یعنی مثلا شرکت عقاب افشان به عنوان تولید کننده اسکانیا در ایران هنگام تحویل اتوبوس به مالک های محترم یکسری توصیه ها و نکات ایمنی و فنی اعلام میکند مانند میزان کیلومتر تعویض لاستیک ، روغن و ... که با رعایت کردن آن راننده و مالک عزیز و محترم عمر استفاده از اتوبوس خود و ایمنی آن را افزایش دهد اما طور دیگر با این محصول برخورد میکنند و چون در ایران قوانین برندینگ رواج ندارد ما نمیتوانیم بر علیه بد استفاده کردن از محصول تولیدی خود توسط مصرف کننده اقامه دعواکنیم.
حال شما بفرمایید که شرکت عقاب افشان باید پاسخگوی عمل راننده ای که با مصرف مواد مخدر و از دست دادن سطح هوشیاری و آگاهی جسمی خود با جان مردم بازی میکند باشد ؟ یا باید جوابگوی عدم خوابیدن و استراحت اصولی راننده و کمبود راننده ی عزیز و محترمان باشیم ؟ که شرکت های تعاونی با قرار دادن درصد های ناچیز آنهارا وادار به بیش از حد کار کردن و رانندگی غیر معقول میکنند. یا باید جزای تصمیم اشتباه مالک یا راننده ی عزیزی دیگری بدهیم که با بکار بردن لاستیک های غیر استاندارد برای کمی پایین آوردن هزینه ی جانبی حادثه ای بس وحشتناک را رغم میزند؟ یا آن عزیزی که به خیال خود برای صرفه جویی در سوخت مخزن سوخت اضافه و غیر از مخزن اصلی اتوبوس عقاب اضافه میکند و تمامی سیم کشی های اتوبوس را تغییر میدهد چگونه میتواند بگوید اتوبوس من عقاب است و با آن تصادف کرده ام ؟ آیا نور کم جاده ها و وضعیت نابسامان راه ها را عقاب پدید آورده است ؟ شما قضاوت کنید ما جوابگوی کدامین سهل انگاری و کدامین کاستی هستیم که اینگونه رسانه های محترم و تاثیرگذار کشورمان مورد عنایت خویش قرار میدهند.
البته در آخر بگوییم که ما از اهمیت حمل و نقل عمومی و جایگاه اعتماد مردم به این مقوله و اتوبوس آگاهیم و خداوند را شاکریم که در این راه به مردم شریف ایران خدمت میکنیم و آرزوی قلبی ما جاده هایی امن و ایمن و سفرهایی بی خستگی است چه برسد به جراحت و خدایی ناکرده فوت ...
منبع: تسنیم

دیدگاه تان را بنویسید