ورود هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی ایران به کل فضای صنعت هوایی کشور را تغییر داده است.
جی پلاس، شاید باور اینکه دومین ایرلاین ایمن دنیا روزی به بحران رسیده باشد و جایگاه بالای خود را از دست داده، سخت باشد اما روزهای امیدوارکننده شرکت هواپیمایی ملی ایران هم بعید به نظر نمی‌رسد. بر اساس این گزارش، هما بیش از نیم قرن است که همچنان سرپا مانده و در خلال زیان‌دهی نفس کشیده است. گرچه نفس‌های این ایرلان در دوران پس از اوج بسیار آرام شنیده می‌شد اما به هر حال همچنان زنده است و با خرید هواپیماهای فرانسوی‌تبار قرار است جان دوباره بگیرد و منظم‌تر از گذشته نفس کشد. اما به نظر می‌رسد مساله اصلی این باشد که چطور شرکتی که روزی دومین شرکت هواپیمایی جهان در ایمنی پرواز و یکی از پیشتازان طراحی و عملیاتی کردن مسیرهای بین قاره‌ای بود و در سال‌های اخیر به دلیل فرسودگی ناوگان موقعیت خود را در دنیا از دست داده پس از ورود ۱۱۸ هواپیمای جدید برای دوران اوج خود برنامه‌ریزی خواهد کرد؟ بررسی‌ها از صورت‌های مالی شرکت هواپیمایی هما نشان داده در سال ۹۲، این شرکت حدود ۱۲۰ میلیارد تومان زیان انباشته داشته در حالی که سال ۹۱ این رقم ۱۸۰ میلیارد تومان ثبت شده است و این نشان دهند روند نزولی زیان این شرکت طی سا‌ل‌های اخیر بوده است. گرچه مدیرعامل کنونی این شرکت اعتقاد دارد اگر درآمدهای بیرونی هما ارتقا یابد، این رقم حتی در این شرکت بیشتر از گذشته کاهش خواهد یافت. به اعتقاد سکاندار فعلی شرکت هواپیمایی ملی نوسازی ناوگان تاثیر بسزایی در زیان‌دهی دارد و اگر بتوان هواپیماهای جدید وارد صنعت هوایی کرد هزینه‌های تعمیراتی نیز به موازات آن کاهش می‌یابد. با این حال می‌توان متوجه شد این شرکت مدت‌هاست انتظار ورود هواپیماهای جدید را می‌کشد و حال که فضا برای اوج‌گیری هما با ورود هواپیماهای ایرباس فراهم شده، این شرکت قرار است از محلی شدن باری دیگر به سمت بازارهای جهانی حرکت کند. به باور برخی از کارشناسان زیان‌دهی هما مهار شده است و با توجه به ویژگی‌های منحصربه فرد ایران، اهمیت ژئوپلتیک آن و میزان بالای تقاضای بالقوه و بالفعل موجود در کشور که در سراسر آن گسترده شده است،این امکان در اختیار شرکت هواپیمایی ملی کشور وجود دارد تا با برطرف شدن تحریم‌ها بتواند به جایگاه قبلی خود را باز یابد در عین حال که هنوز برخی مدیران قبلی این سازمان معتقدند موقعیت نامناسب هما ناشی از تحریم نبوده و دلایل دیگری داشته است. زیرا آنها بر این باور هستند که در سال‌های اخیر حداکثر سو استفاده‌ها از تحریم‌ها صورت گرفته و هر اتفاقی بر گردن تحریم افتاده است. عده‌ای معتقدند در حال حاضر حمل و نقل هوایی ایران مشکلات کلی دارد و جای راهبرد منطقی در آن خالی است. کار اصولی در این صنعت زمین مانده و دولت‌ها فرصت‌های زیادی را با تصمیمات اشتباه از دست داده‌‌اند. با این حال شرکت هواپیمایی هما با عمر ۵۴ ساله خود و ۱۱۸ نیروی تازه نفس (هواپیمای ساخت ایرباس) قرار است صنعت حمل و نقل ایران را طی هشت سال آینده به سمتی ببرد که ارائه خدمات مناسب به مردم با سهولت امکانپذیر شود. اما آیا این شرکت ظرفیت استفاده از این تعداد هواپیما را دارد؟ در مسیر پیش رو کادر انسانی این ایرلاین پاسخگوی نیازهای ایجاد شده خواهد بود؟ منبع: خبرآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید