تصمیم دولت روسیه مبنی بر حذف تعرفه واردات محصولات کشاورزی و دامی از ایران در ژانویه و فوریه سال جاری(۲۰۱۶)، در کنار تحریم‌های اعمال شده بر این کشور از سوی ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا بر سر مساله اوکراین، و در عین حال اختلافات و مناقشات به وجود آمده در روابط روسیه و ترکیه، در مجموع شرایطی را فراهم نمود تا اخیرا روسیه واردات خود از کشورهای درگیر اختلاف را به نحو قابل توجهی محدود کند.
جی پلاس؛ سمانه قلی پور پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در ادامه این یادداشت نوشت: لذا موقعیت به وجود آمده می‌تواند بازار روسیه را به عنوان یک ظرفیت بالقوه برای تولید کنندگان و صادرکنندگان ایرانی بیش از پیش مورد توجه قرار دهد. در این میان صادرات محصولات لبنی یکی از فرصت‌های بالقوه‌ای است که، به واسطه حذف تعرفه وارداتی آن به روسیه از اواسط ژانویه سال جاری، پیش روی تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی قرار گرفته تا بتوانند سهم بیشتری از این بازار را تصاحب نمایند. در این ارتباط، پیش ‌بینی‌های انجام شده از وضعیت بازار فرآورده‌های شیری روسیه بیانگر آن است که این بازار طی سالهای آتی روند رو به رشدی را تجربه خواهد کرد، به طوری‌که طبق پیش‌بینی‌ها، حجم مصرف بازار فرآورده‌های شیری در این کشور تا سال ۲۰۱۹ روندی افزایشی داشته و از ۳۱۹۱ میلیون کیلوگرم در سال ۲۰۱۵ ، با بیش از ۱۵ درصد رشد، به ۳/۳۶۷۲ میلیون کیلوگرم در سال ۲۰۱۹ افزایش خواهد یافت. همچنین به لحاظ ارزش دلاری نیز پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش رشد ۴۰ درصدی ارزش فرآورده‌های شیری در سالهای آتی (۲۰۱۹) است. این امر با توجه به وضعیت رکودی حاکم بر اقتصاد کشور فرصت خوبی برای تولیدکنندگان ایرانی فراهم می‌کند تا با برنامه‌ریزی دقیق و ارتقای استانداردهای کیفی تولیدات خود، از فرصت به وجود آمده نهایت بهره را ببرند. دیگر مزیت بازار روسیه برای ایران، این است که بازار محصولات لبنی روسیه علیرغم داشتن برندهای معتبر و معروفی نظیر پپسیکو، والیو و دنون تنها در انحصار همین چند شرکت نبوده و این چند شرکت کمتر از ۳۰ درصد از بازار را در دست دارند و بیش از ۷۱ درصد از بازار در اختیار سایر شرکت‌ها است، که این امر حاکی از عدم تمرکز در بازار و کم بودن موانع ورود شرکت‌های ایرانی به بازار است. با توجه به وجود برندهای معتبر و مشهور در این بازار و سهم کوچک آنها از کل سهم بازار، ورود به این بازار به عنوان یک کسب و کار کوچک‌مقیاس نسبتا آسان است، که می‌تواند فرصت مناسبی برای شرکت‌های تولیدکننده داخلی محسوب گردد. در عین‌حال ویژگی های مهمی نظیر افزایش نرخ رشد بازار، پایین بودن هزینه‌های جابجایی و پایین بودن هزینه‌های ثابت در بازار محصولات لبنی روسیه، مهمترین فاکتورهایی هستند که موجب ایجاد جذابیت برای ورود تازه واردین به این حوزه شده اند. همچنین در میان انواع محصولات لبنی شامل ماست، شیر، پنیر، انواع کره و.... تنوع تولید در گروه کالایی پنیر در بازار محصولات لبنی روسیه محدود است و علیرغم سهم بالای این محصول از کل سبد مصرفی محصولات لبنی، از حوزه‌های مغفول در بازار این کشور بوده، لذا در گروه کالایی پنیر، فرصت بیشتری برای ورود محصولات تولید داخل وجود دارد. همچنین به واسطه جایگاه مهم لبنیات در الگوی غذایی مردم، میزان تهدید کالاهای جانشین در بازار این کشور بسیار پایین است. هرچند برای گیاهخواران یا افراد حساس به لاکتوز، جایگزین‌های بالقوه‌ای مثل شیر سویا، شیر برنج و شیر بادام وجود دارد، که تولیدکنندگان ما می‌توانند از این ظرفیت بالقوه نیز بهره برده و به این حوزه نیز وارد شوند. دیگر مزیت بازار لبنیات این کشور برای صادرکنندگان ایرانی این است که بازار لبنیات روسیه به خصوص در بازار شیر، نسبت به قیمت بسیار حساس بوده و خریداران به انتخاب محصولات ارزانتر تمایل بیشتری دارند. در نتیجه مصرف‌کنندگان تمایز زیادی بین محصولات قائل نیستند و عامل اصلی رقابت در این بازار، مساله قیمت است. لذا این امر درکنار وضع تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، از آگوست ۲۰۱۴ و محدود شدن واردات محصولات کشاورزی از این اتحادیه و برخی کشورها نظیر استرالیا، کانادا و نروژ می‌تواند ظرفیت مناسبی را در اختیار صادرکنندگان داخلی قرار ‌دهد. از این رو، با توجه به موارد اشاره شده، در کنار کاهش تعرفه‌های گمرکی روسیه برای فراورده های شیری و وجود پتانسیل‌های تولید موجود در کشور، تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی با مغتنم شمردن این فرصت با برنامه‌ریزی منسجم، دقیق و کیفی می‌توانند در این عرصه ظاهر شوند و با کسب سهمی مناسب از بازار، اقدام به صادرات به این کشور نمایند. منبع: خبرآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید