رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به این‌که بازار مسکن ایران شفاف نیست، گفت:‌ به عنوان رئیس اتحادیه املاک می‌ترسم خانه‌ای را خریداری کنم و آرامش و آسایش لازم را ندارم.
جی پلاس، حسام عقبایی در مراسم راه‌‌اندازی سامانه جامع ارتباطی مسکن اظهار کرد: ورود سامانه‌های مجاز مختص ارتباط متقاضیان ملک و مشاوران املاک باعث می‌شود که میزان ریسک در بازار مسکن کاهش یافته و مردم با خیال آسوده اقدام به خرید،‌اجاره یا فروش ملک کنند.
وی با تاکید بر این‌که این قبیل خدمات در جهت رفاه مردم و بالا بردن ضریب مسکن است، تصریح کرد: عدم هماهنگی دستگاه‌ها و متولیان مرتبط با حوزه ساختمان کشور یکی از معضلات این بخش است. به عنوان نمونه برای خرید یک دستگاه خودرو خریدار وارد یک سایت شده و اطلاعات مربوط به خلافی اتومبیل را دریافت می‌کند، در حالی که در بازار مسکن چنین شفافیتی را نداریم. وی با بیان این‌که به‌عنوان رئیس اتحادیه مشاوران املاک می‌ترسم خانه‌ای را خریداری کنم و آرامش و آسایش لازم را نداریم، تصریح کرد: در بازار مسکن کشور خرید ملک یک ریسک است چراکه اطلاعات دلال یا واسطه برای انجام قرارداد کامل نیست. این عدم دسترسی مشاوران املاک به اطلاعات ملک بعضا باعث تضییع حقوق متعاملین شده و به سمت و سویی می‌رود که متاسفانه دلال محکوم به تبانی می‌شود. رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر این‌که لازم است در راستای ایجاد فضای امن معاملات مسکن یک مطالبه‌گری را انجام دهیم، گفت:‌نهادهایی مانند ثبت اسناد، ثبت احوال، شهرداری‌ها، بانک‌ها، وزارتخانه‌های نیرو و نفت با مشاوران املاک لینک شوند. در این راستا پس از مدت‌ها تلاش توانستیم با سامانه ثبت احوال لینک شویم که بابت آن ماهانه ۲۰۰ میلیون تومان برای تاییدیه‌های کد ملی پرداخت می‌کنیم. عقبایی با بیان این‌که در جاهای دیگر به لحاظ اطلاعاتی با خلاء مواجه هستیم، افزود: مشاور املاک از لینک شدن با سازمان ثبت احوال عایدی ندارد و این کار را انجام می‌دهیم تا ضریب امنیتی معاملات مسکن کشور افزایش یابد. وی یکی ازمشکلات کشور را بخشی‌نگری زیرمجوعه‌های دولت عنوان کرد و با بیان این‌که هر بخش می‌خواهد حکومت خودش را داشته باشد، اظهار کرد:‌ راه‌اندازی سایت‌های ویژه مشاوران املاک علاوه بر تامین منافع مردم و افزایش سرعت معامله برای مشاوران املاک هم منافع دارد. وی در عین حال تاکید کرد:‌البته نباید چنین سایت‌هایی را آنچنان بزرگ کنیم که بترسیم آنها را صدا کنیم، این سایت‌ها باید در کنار مردم و مشاوران املاک باشند تا منافع عمومی تامین شود. منبع: تسنیم

دیدگاه تان را بنویسید