مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: توسعه ۴ میدان کرنج، شادگان، رگ‌سفید و پارسی به مناطق نفت‌خیز واگذار و در این زمینه اجازه داده شده است تا به عقد تفاهم‌نامه و قرارداد با شرکت‌های بزرگ نفتی بپردازد.

جی پلاس، بیژن عالیپور در حاشیه امضای تفاهم‌نامه همکاری با شرکت شلمبرژه که امروز، ۷ آذرماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به مذاکراتی که از اسفند سال ۹۴ با وزیر نفت جهت عقد قراردادهای جدید داشتیم، سرانجام با موافقت وزیر این شیوه‌های جدید برای انعقاد قراردادها را نهایی کردیم.

وی افزود: در این زمینه با ۳۳ شرکت اروپایی، آسیایی و سایر کشورها مذاکراتی انجام شد که منجر به برگزاری چنین جلساتی شد تا بتوانیم به جذب سرمایه‌گذاران و انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت‌های بزرگ نفتی بپردازیم.

عالیپور تصریح کرد: امیدواریم با پشتیبانی اعضای کمیسیون انرژی امضای این تفاهم‌نامه، منجر به عقد قرارداد شود و پیمانکاران طرح نیز هر چه سریعتر تعیین شوند.

در ادامه این جلسه حمید دریس، مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: در انتخاب شرکت‌ها برای جذب سرمایه و همکاری آن‌ها به دنبال نام و شهرت نبوده‌ایم زیرا به دنبال آن هستیم تا شرکت‌ها کار کنند و سرمایه لازم را داشته باشند و بتوانند بر اساس طرح توسعه مناطق نفت‌خیز جنوب کار کنند.

وی افزود: طرح‌های توسعه‌ای که مورد قبول قرار گیرند، پس از تصویب نهایی به همراه شرکت‌هایی که صداقت آن‌ها تصویب شده است، برای عقد قرارداد توسعه انتخاب خواهد شد.

دریس تصریح کرد: تفاوت این مدل قرارداد با قراردادهای گذشته، آن است که برای پیمانکار و سرمایه‌گذار، صرفاً بر اساس خط تخلیه پایه، دستمزد و پاداش داده نخواهد شد اما در مدل‌های دیگر بر اساس تولید و خط پایه تخلیه، علاوه بر هزینه و سود جهانی دستمزد داده می‌شد.

وی گفت: در مدل جدید طراحی‌شده به منظور رغبت افزایش پیمانکار برای تولید بیشتر و انتقال دانش و تکنولوژی، دو خط پایه در نظر گرفته شده است.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید