بوئینگ ۷۳۷ از سری ۳۰۰ به احتمال خیلی زیاد از جمله هواپیماهایی خواهد بود که در صورت نهایی شدن قرارداد شرکت های هواپیمایی ایران با بوئینگ به خطوط هوایی کشورمان راه پیدا خواهد کرد.
جی پلاس، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالمللی اسفندماه سال گذشته یعنی تقریبا یک ماه پس از تفاهم با ایرباس فرانسه از ارائه پیشنهاد مذاکره توسط بوئینگ به ایران خبر داد. به گفته فخریه کاشان همان زمان تأکید کرده بود:" قاعدتاً هواپیماهای ۷۳۷ انتخاب اول ایران است چراکه نوع مطلوبتری است اما در نهایت این ایرلاینها و خطوط هوایی هستند که نوع مدل را تعیین میکنند". این اشاره معاون وزیر راه نشان می دهد که در صورت نهایی شدن تمام مراحل مذاکرات ایران و بوئینگ و صدور مجوز این معامله توسط وزارت خرانه داری آمریکا به احتمال زیاد بوئینگ ۷۳۷ که میان فعالان حوزه هواپیمایی جهان به "بچه بوئینگ" معروف است، جزو نخستین سفارش های شرکت های هواپیمایی ایران خواهد بود. تیر ماه سال گذشته یک فروند بوئینگ ۷۳۷ که از سری ۴۰۰ این هواپیما است و در اجاره شرکت تابان ایر قراردارد، وارد خطوط هوایی کشور شد. این بوئینگ ۱۸ ساله به مدت یک سال از "تاجیک ایر" اجاره شده است ولی از آنجایی که قرارداد این هواپیما اجاره به
شرط تملیک است تیر ماه امسال به تملک تابان ایر درخواهد آمد. هواپیمایی کاسپین و یک شرکت هواپیمایی تازه تأسیس به نام سپهران که اطلاعات زیادی درباره اش موجود نیست، ۵ و ۳ فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ در اختیار دارند ولی طبق آخرین اطلاعات، قادر به پراندن آنها نیستند. از میان چهار ۷۳۷ سفارشی ایران در سال های دور، به جز هواپیمایی که در مهر ۱۳۶۵ در فرودگاه شیراز مورد حمله جنگندههای عراقی قرار گرفت و کابین آن در آتش سوخت و ۲۳ نفر به شهادت رسیدند، سه فروند دیگر تا سال ۱۳۸۵که پایان عمر آن ها بود، سابقه کمترین سانحه، کمترین ایراد فنی، کمترین تأخیر و بیشترین ایمنی را دارا بودند. "بچه بوئینگ" خوش سابقه در ایران هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ معروف به بچه بوئینگ، از جمله محبوبترین جتهای تجاری جهان محسوب میشوند و در ایران هم سابقه کمترین ایرادات فنی، تأخیر و بیشترین ایمنی را دارد. در سال ۱۳۵۰ شرکت ایرانایر سفارش اولین سری سه فروندی از هواپیماها را به شرکت بوئینگ داد. دو سال بعد از ورود اولین سری این هواپیماها به ایران و به علت موفق بودن این پرندهها، ایرانایر پرنده دیگری از این نوع را به شرکت بوئینگ سفارش داد اما بعدها به علت ورود بوئینگهای ۷۲۷ مدل ۲۰۰ و به علت ظرفیت مسافر بیشتر و مصرف سوخت نسبتا کمتر بوئینگ ۷۲۷، از سفارشهای بعدی ۷۳۷ خودداری شد. وقتی بوپینگ های امانت عراق به انبار قطعه تبدیل شد پس از اشغال کویت توسط عراق و حمله آمریکا و متحدینش به عراق، دولت این کشور برای در امان ماندن هواپیماهای نظامی و غیرنظامی خود، تعدادی از آنها از جمله دو بوئینگ ۷۳۷ را به ایران فرستاد اما این دو هواپیما سالها در مهرآباد پارک بودند تا اینکه پس از مدت کوتاهی استفاده در ناوگان تشریفاتی دولت، به علت بروز ایرادات فنی، این پرندهها در سال ۱۹۹۹ به ایرانایر واگذار شدند اما به علت تفاوت مدل این پرندهها با ۷۳۷های ناوگان ایرانایر امکان تعمیرات آن مهیا نشد و پس از مدت کوتاهی، برای همیشه زمینگیر شدند و از آنها به عنوان انبار قطعه استفاده شد. منبع: خبرآنلاین
دیدگاه تان را بنویسید