درحالیکه دیروز به نقل ازدبیرکل انجمن تولید کنندگان لوازم خانگی اعلام شده بود طرح کارت اعتباری خرید کالا تا پایان هفته آینده اجرایی می شود، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نسبت به زمان اجرایی شدن طرح خرید اعتباری ۱۰ میلیونی کالا اظهار بی اطلاعی کرد و گفت هنوز از صدور کارت در بانک ها خبری نیست.
به گزارش جی پلاس، یکشنبه هفته گذشته، بانک مرکزی دستورالعمل اجرایی شدن سیاست خرید کالای ایرانی را به بانک‌ها ابلاغ کرد و براساس آنچه معاون بانک مرکزی اعلام کرده بود، برای صدور کارت‌ های اعتباری ۱۰ میلیون تومانی خرید کالا، حداکثر چهار روز زمان لازم است. اما به نظر می رسد با گذشت حدود ۱۰ روز از زمان ابلاغ آن به بانک ها هنوز از صدور کارت اعتباری خرید خبری نیست. در تماسی که با برخی از شعب بانک ها گرفته شد آنها در این باره اظهار بی اطلاعی کرده و اعلام کردند هنوز دستوری برای صدور این کارت ها به آنها داده نشده است. به گفته آنها هنوز جزئیات و ساز و کار این کار مشخص نیست. برخی از آنها همچنین اعلام کردند که باید در این باره از بانک مرکزی سؤال شود که در تماسی که با روابط عمومی بانک مرکزی گرفته شد در این باره پاسخ روشنی دریافت نشد. حال به نظر می رسد با توجه به تعدد اقلام ارائه شده و همچنین لزوم معرفی کارمندان وافراد شاغل توسط سازمان ها برای گرفتن کارت های خرید اجرای این طرح بیش از آنچه پیش بینی شده بود زمان ببرد. کارت اعتباری خرید کالای ایرانی ابزاری است که قرار است توسط بانک‌ های کشور برای عموم مردم که درآمد مشخص و ثابتی دارند صادر شود و بر اساس آن افراد دارنده کارت می‌ توانند تا سقف تعیین شده که متناسب با درآمد ماهانه و حداکثر معادل ۱۰ میلیون تومان باشد خرید انجام دهند اما قبل ازآن سازمان‌ ها و وزارتخانه‌ ها نیز باید اول فرم درخواست را در اختیار کارمندان قرار دهند و پس از آن نسبت به ارائه فهرست متقاضیان به بانک‌ ها اقدام کنند، در ادامه بانک‌ ها کارت را صادر کرده و مجدد به سازمان‌ ها و وزارتخانه‌ ها باز می‌ گردانند تا کارت‌ ها بین کارمندان آنها توزیع شود. با توجه به این رویه به نظر می رسد زمان صدور این کارت‌ ها به مدت اعلام درخواست از سوی سازمان‌ ها به بانک‌ ها مربوط شود. در این طرح افراد تأیید شده می توانند در قالب ۶۶ گروه از زیرمجموعه‌ های لوازم خانگی، صنایع نساجی و پوشاک،‌ صنایع برق و الکترونیک، صنایع معدنی و صنایع شیمیایی و سلولزی را خریداری کنند و طی ۱۸ قسط ماهانه و با سود ۱۲ درصد بازگرداند.

محمد طحانپور رئیس صنف اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در باره اجرایی شدن طرح اعتباری خرید کالا گفت: اطلاعی از اینکه این کارت ها چه زمان صادر خواهد شد نداریم و به نظر می رسد تا مقدمات آن آماده شود زمان ببرد. وی افزود: طرح خرید کالای ایرانی توسط کارت های اعتباری همانند خودرو نیست بلکه به دلیل تنوع کالا های تعریف شده و همچنین شناسایی افرادی که می توانند در قالب این طرح قرار گیرند کار را مشکل کرده است و بانک مرکزی در حال انجام این کار است . به گفته طحانپور ۲۸ گروه زیر مجموعه لوازم خانگی است اما باقی کالا هایی که دراین طرح قرار گرفته است شامل سرامیک، قالیچه و فرش ماشینی، موکت، باتری‌ های خودرویی، ظروف چینی، ظروف اوپال، کفپوش، تصفیه آب و...جزء سایر گروه کالایی می شود . وی افزود :وزارت صنعت، معدن و تجارت کار های لازم را انجام داده است و نمایندگی هایی که قصد دارند کالا های خود را ارائه دهند، آمادگی کافی دارند. همچنین برند های موجود تمامی کالا های خود را اعم از ریز و درشت بر روی سایت وزارت صنایع معرفی کرده اند. رئیس اتحادیه لوازم خانگی افزود: این طرح برای کارمند های دولت بوده و هنوز جزئیات اجرای این طرح در بانک ها مشخص نشده است. منبع: جام جم آنلاین

دیدگاه تان را بنویسید