نقشه عربستان برای نابودی صنعت نفت شیل آمریکا

ریاض قصد دارد تا نابودی کامل صنعت نفت شیل آمریکا، با تولید ارزان نفت قیمت آن را همچنان کاهش دهد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، به نقل از اسپوتنیک، «فردریک ویلیام انگدال،» تاریخ‌دان و کارشناس اقتصادی آمریکایی-آلمانی، معتقد است دولت اوباما در دام نقشه توطئه‌آمیز ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۴ (۲۰ شهریور ۱۳۹۳) خود با سران سعودی گرفتار شده است. «جان کری،» وزیر امور خارجه آمریکا و «عبدالله بن عبدالعزیز،» پادشاه وقت عربستان، سپتامبر ۲۰۱۴ (شهریور ۱۳۹۳) با امضای قراردادی سری توافق کردند با اشباع باراز نفت، قیمت جهانی آن را کاهش دهند. انگدال معتقد است هدف از برنامه‌ریزی این توطئه، به زانو درآوردن مسکو و کرملین بود.

آمریکا روز بعد از امضای این قرارداد، تحریم‌های جدیدی علیه «گازپروم،» شرکت نفت و گاز روسیه، اعمال کرد و مشارکت شرکت‌های نفتی آمریکا را در اجرای پروژه‌های نفتی روسیه در قطب شمال ممنوع کرد.

سیاستمداران آمریکایی درست زمانی که صنعت نفت شیل آمریکا رونق گرفته بود و آمریکا با تبدیل شدن به بازیگر اصلی بازار نفت فاصله چندانی نداشت، پی بردند واشینگتن در دام توطئه خود گرفتار شده است؛ صنعت نفت شیل آمریکا، که درگیر بحران بدهی بیش از حد بود، با کاهش قیمت‌ها در آستانه نابودی قرار گرفت.

اگرچه مقامات دولت آمریکا و «وال استریت،» بورس نیویورک، برای تثبیت قیمت نفت بسیار تلاش کردند و قیمت طلای سیاه از فوریه تا ماه مه (بهمن ۱۳۹۳- اردیبهشت ۱۳۹۴) کمی افزایش یافت، اما نقش عربستان و توطئه ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۴، را در این بازی نمی‌توان نادیده گرفت.

ریاض که از توافق هسته‌ای ایران و رونق کوتاه‌‌مدت صنعت نفت شیل آمریکا دل خوشی ندارد، تصمیم گرفته است با همکاری کشورهای حوزه خلیج فارس و کاهش هر چه بیشتر قیمت نفت، خشم خود را نسبت واشینگتن نشان دهد.

توطئه‌ مشترک و موفقیت‌آمیز آمریکا و عربستان در سال ۱۹۸۶ (۱۳۶۵) به منظور کاهش قیمت نفت، به از هم پاشیدن شوروی سابق انجامید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاه تان را بنویسید