غول هواپیماسازی آمریکا به تهران می‌آید؟

با لغو تحریم ها، غول های هواپیمایی – بوئینگ و ایرباس- بهترین فرصت را می یابند تا بار دیگر وارد بازار جذاب ایران شوند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، سایت آماری «وال استریت ۲۴۷» آمریکا در گزارشی نوشت: تا قبل از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹، شرکت ایران ایر به ‌احتمال زیاد بزرگترین شرکت هوایی در خاورمیانه بود. این شرکت با در اختیار داشتن بوئینگ‌ های ۷۴۷ خود، پروازهای ۱۱ ساعته به شهرهایی همچون نیویورک داشت. از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون یکی از این بوئینگ‌ های ۷۴۷ که در سال ۱۹۷۷ به ایران تحویل داده شده بود، همچنان فعال است اما نه به ‌مقصد نیویورک.

شرکت بوئینگ و ایرباس گفته اند که نخستین ذینفعان از توافق هسته ای ایران و لغو تحریم ها هستند. برای چنین شرکت هایی، این توافق می تواند به معنای انعقاد قراردادهایی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار باشد.

یک مقام رسمی سازمان هواپیمایی کشوری ایران گفته است که به روز شدن ناوگان هوایی این شرکت در دستور کار قرار دارد.

ایران اعلام کرده است که به منظور بازسازی ناوگان هوایی تجاری خود، در یک سال در مجموع ۸۰ تا ۹۰ فروند هواپیما از بوئینگ و ایرباس خریداری خواهد کرد. ایران در دهه آینده به ۴۰۰-۵۰۰ فروند هواپیمای غیر نظامی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار نیاز دارد. احتمال می رود این هواپیماها از نوع منطقه ای امبرائر و بمباردیر و دیگر مدل ها باشند.

یکی از پنج مدل ۷۴۷هنوز در ناوگان ایران ایر پرواز می کند و میانگین سن آن ۳۶ سال است. از میان ۸۴ خطوط هوایی که مدل ۷۴۷ را در اختیار دارند، ایران ایر در زمینه سن هواپیما در رتبه هفتاد و نهم قرار دارد. ایران ایر همچنین مدل A300 ایرباس - به عنوان اولین جت های تجاری ایرباس- را همچنان استفاده می کندو میانگین سنی این هواپیما نزدیک به ۳۰ سال است. علاوه بر این، ایران ایر ۱۵ اپراتور جت های تجاری دیگر (از جمله نیروی هوایی ایران و دولت) را در اختیار دارد. نوسازی تمامی ناوگان های فرسوده ایران در دستور کار قرار دارد.

ایران ممکن است بخواهد ناوگان هواپیماهای خود را نوسازی کند، اما هم بوئینگ و هم ایرباس سفارشات عقب افتاده ای برای ۱۰ سال آینده دارند که ابتدا باید به آنها رسیدگی کنند. ایران ممکن است سعی کند سفارشات خود را خارج از نوبت تحویل بگیرد.

در اینجا ممکن است رقیب نوپای Comac از چین با یک هواپیمای جت تک محوره برای رقابت با خانواده ۷۳۷ و A320 از راه برسد.

بوئینگ و جنرال الکتریک در ماه آوریل سال گذشته اعلام کرده بودند که از اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا مجوز صادرات دریافت کرده اند که تحت توافق هسته ای مقدماتی و تسهیل تحریم‌ ها، به آنها اجازه می‌دهد قطعات یدکی هواپیماهای مسافری به ایران بفروشند.

برخی مقامات برآورد می کنند که ایران با جمعیتی حدود ۸۰ میلیون نفر، طی یک دهه آینده در مجموع به ۴۰۰ فروند هواپیمای مسافربری نیاز داشته باشد و این نشان از معاملاتی هنگفت برای عرضه کنندگان مهم غربی پس از سال ها انتظار دارد.

شرکت ایران ایر پیشتر اعلام کرده بود به حداقل ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافری نیاز خواهد داشت و از هواپیماهای بدنه باریک A320 ایرباس و ۸۰۰-۷۳۷ بویینگ و مدل ‌های پهن پیکر A330 و A350، ۷۷۷ و ۷۸۷ و مدل ۸-۷۴۷ به عنوان مدل‌ های هواپیماهای غربی نام برده بود که مناسب ناوگان این شرکت خواهند بود.

بخش حمل و نقل ایران یکی از بخش هایی است که سال ها تحت تحریم غرب بوده است و اکنون ناوگان فرسوده هواپیمایی این کشور نیاز مبرمی به بازسازی دارد.

منبع: جماران

دیدگاه تان را بنویسید