نتایج مطالعات اخیر حاکیست نرخ زاد و ولد فیل‌های جنگلی آفریقایی به شدت کاهش یافته و همین امر فشار ناشی از شکار غیرقانونی را بر آنها تشدید می‌کند.

جی پلاس، کارشناسان حیات وحش دریافته‌اند که فیل‌های جنگلی آفریقایی در سنین بالاتر زاد و ولد کرده و در نتیجه شکاف و وقفه طولانی‌تری بین بچه فیل‌ها در این گونه نسبت به دیگر گونه‌های فیل‌ها بوجود آمده است. همچنین ممکن است دهه‌ها زمان ببرد تا در وضعیت کاهش تعداد این گونه‌ها بهبود ایجاد شود.

پرفسور "جرج ویتمایر" از دانشگاه دولتی کلرادو گفت: تصور نمی‌کنم هیچ یک از ما آگاه باشیم این گونه‌های جانوری تا چه اندازه حساس هستند. اساس زیست شناسی این گونه‌ها برای سیستمی طراحی شده که با سرعت پایینی رشد کنند و در نتیجه تعداد آنها به کندی افزایش می‌یابد و شکار بی رویه آنها برای استفاده از عاج‌هایشان وضعیت بقای نسل فیل‌ها را با مشکل روبرو کرده است.

فیل‌های جنگلی آفریقایی در جنگل‌های استوایی متراکم آفریقای مرکزی زندگی می‌کنند که گونه نادرتر به حساب می‌آیند و تعداد آنها کمتر است هر چند با مشکل شکار بی‌رویه روبرو هستند.

نتایج بررسی اخیر نشان می‌دهد که جمعیت این گونه جانوری در فاصله سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۳ میلادی ۶۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش شبکه خبری بی بی سی، فیل‌های ماده در این گونه به طور معمول برای اولین بار در ۲۳ سالگی وضع حمل می‌کنند در حالیکه گونه فیل "ساوان" در سن ۱۲ سالگی وضع حمل می‌کند. همچنین فیل‌های گونه نخست هر پنج تا شش سال، یک بچه فیل به دنیا می‌آورند در حالی که فیل‌های ساوان هر سه تا چهار سال یکبار وضع حمل می‌کنند.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید