اختصاص ۵۰ میلیارد ریال ردیف اعتباری ویژه برای احیای تالاب هامون

سازمان حفاظت محیط زیست ضمن بازنشر اقدامات دو سال اخیر این سازمان برای احیای تالاب هامون از اختصاص 50 میلیارد ریال ردیف اعتباری ویژه برای احیای این تالاب در بودجه 1394 خبر داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، معصومه ابتکار امروز همراه رئیس جمهور به زابل سفر کرده است. به این مناسبت سایت سازمان حفاظت محیط زیست گزارش اینفوگرافی اقدامات این سازمان طی دو سال گذشته برای هامون را انتشار داده است. طبق این گزارش از سال ۱۳۹۲ سلسله اقداماتی همچون تشکیل شورای مشورتی بین المللی برای رسیدگی به وضعیت هامون با مشارکت دستگاه های مربوطه، مکاتبه و مذاکره با وزارت کشور برای رفع موانع ورود آب از فراه، لایروبی رودخانه‌ها و پیگیری حق‌آبه از هیرمند، مکاتبات متعدد با مقامات سازمان ملل، کنوانسیون تالاب‌ها و برنامه محیط زیست سازمان ملل در خصوص احیای تالاب هامون، انجام لایروبی، تعریض کانال‌های اصلی منتهی به تالاب‌های بین‌المللی هامون، اقدامات اصلاحی و برداشتن بندهای کنترل آب برای هامون صابوری در دستور کار قرار گرفت.

اختصاص ۵۰ میلیارد ریال ردیف اعتباری ویژه برای احیای تالاب هامون در بودجه ۱۳۹۴

در ادامه این گزارش آمده است: تخریب و بازگشایی حدود یک کیلومتر از دایک مرزی در قسمت هامون پوزک (شرق تالاب) که در بیش از ۱۰ سال گذشته حدود ۸۰ متر از دایک مرزی باز بود، تلاش برای انتقال آب به حساس‌ترین نقاط و کنترل گرد و غبار، چرخش اکولوژیکی تالاب و افزایش تولید گیاهی، برگزاری نشست بین‌المللی با حضور سفرای سازمان ملل، آلمان و افغانستان، مردم و تشکل‌ها و خبرنگاران، تلاش برای ثبت تالاب هامون به عنوان ذخیرگاه زیست‌کره در یونسکو و پارک مرزی صلح و همکاری با سازمان‌های جهانی از جمله کنوانسیون رامسر، اختصاص ۵۰ میلیارد ریال ردیف اعتباری ویژه برای احیای تالاب هامون در بودجه ۱۳۹۴ و برگزاری جلسه خاص هامون در آخرین کنفرانس جهانی در اروگوئه از دیگر اقدامات انجام شده برای احیای هامون است.

بزرگترین دریاچه آب شیرین کشور

گفتنی است، تالاب هامون از سه دریاچه کوچک به نام‌های هامون پوزک (میانی)، هامون صابوری (شمالی) و هامون هیرمند تشکیل شده که در زمان وفور آب به هم متصل می‌شوند و دریاچه هامون را تشکیل می‌دهند. هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه خزر و دریاچه ارومیه و هفتمین تالاب بین المللی جهان و بزرگترین دریاچه آب شیرین کشور در حال حاضر است. وسعت این دریاچه در زمان پرآبی ۵۶۶۰ کیلومتر مربع است که از این مقدار ۳۸۲۰ کیلومتر مربع متعلق به ایران و بقیه متعلق به افغانستان است. ۱۴ گونه از پرندگان ماهیخوار شامل کاکائی، پلیکان، باکلان، هواصیل، اگرت، چوپا، خروس،کولی، فالاروپ، سلیم کوچک و بزرگ گیلانشاه دم سیاه، آبچلیک و فلامینگو و ۲۲۵ گونه از ۴۹ تیره یعنی حدود نیمی از گونه‌های پرندگان شناسایی شده ایران در تالاب هامون و اطراف آن زیست می کنند. بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست (پام)، در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی و نیز نحوه مدیریت، این مناطق دچار خشکی شده و گاه بخشی از آنها شاهد ورود آب و تداوم حیات در هامون بوده‌اند. بر اساس تصاویر موجود ماهواره ای مثلا در سال ۸۴ و نیز در سال ۹۳ بخش‌های بزرگی دارای آب بوده‌اند. به گونه‌ای که هامون در سال ۱۳۹۳ ، هفت ماه آب داشت. منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید