به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران- دوازدهم آذرماه سالروز رأی ملت ایران به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

به گواه تاریخ و خاطرات بزرگان انقلاب، امام خمینی از ابتدای پیروزی انقلاب بر تدوین قانون اساسی و رأی گیری از مردم برای آن تأکید وافری داشتند؛ اهتمام ایشان به قانون اساسی و نیز ضرورت محوریت تمامی قاونین در شئون جامعه، در سخنان متعددی مشاهده می شود.

آنچه در پی می آید سخنان امام در دعوت از مردم برای رأی مثبت به قانون اساسی است که در تاریخ 7 آذرماه 1358 در قم ایراد شده است:

بسم‏ اللّه‏ الرحمن الرحیم

خواهران و برادران! محرّم ماهی است که به وسیلۀ سید مجاهدان و مظلومان، اسلام زنده شد و از توطئۀ عناصر فاسد و رژیم بنی‏امیه که اسلام را تا لب پرتگاه برده بودند رهایی بخشید. اسلام از اول پیدایش با خون شهیدان و مجاهدان آبیاری شد و به ثمر رسید. اسلام در کشور ما می‏رفت تا به تباهی کشیده شود که با خون شهیدانِ ملت ما حیات خود را باز یافت.

در این موقع که بحمداللّه‏ تعالی قانون اساسی نوشته شد و به تصویب علمای اعلام و روشنفکران رسید، عناصر توطئه ‏گر که با قدم و قلم می‏خواستند جمهوری اسلامی تصویب نشود و رأی نیاورد، اینک می‏خواهند به ثمر نرسد. قانون اساسی یکی از ثمرات عظیم، بلکه بزرگتر[ین]ثمرۀ جمهوری اسلامی است، و رأی ندادن به آن به هدر دادن خون شهیدان ماست. مبادا تحت تأثیر دشمنان اسلام رفته و از رأی دادن و حضور در حوزه‏های رأی گیری خودداری کنید. اسلام، بزرگتر از آن است که به واسطۀ یک اِشکال قابل رفع، از اساس آن صرف نظر نمایید. اگر اِشکالی باشد ممکن است در متمم[1]ـ که در نظر گرفته‏ اند ـ رفع شود. عزیزان کُرد و عرب و بلوچ و ترکمن و سایر قشرهای محترم! اسلام برای همه و به نفع همه است، و جمهوری اسلامی ان‏شاءاللّه‏ تعالی تأمین تمام نابسامانیها را می‏کند. عناصری که در اطراف ـ از آن جمله مناطق کردنشین و مناطقی که
برادران اهل سنت هستند ـ تبلیغ می‏کنند که مانع از رأی دادن به قانون اساسی شوند، دوستان شما نیستند؛ دلسوز برای شما و کشور شما نیستند. از این تکلیف شرعی شما را باز ندارند؛ و شما را باز در مقابل برادران خود قرار ندهند.

اینجانب در روز اخذ آرا، رأی مثبت می‏دهم و از تمام برادران و خواهران عزیز خود از هر قشری و در هر مسلکی هستند تقاضا می‏کنم که به این قانون سرنوشت ساز رأی مثبت بدهند. عزیزان من! امروز که ما در مقابل یک قدرت شیطانی قرار داریم ـ که کشور ما را می‏خواهند به تباهی بکشند ـ نگذارید اساس جمهوری اسلامی سست شود و دشمنان اسلام دلشاد شوند. از خداوند متعال عظمت اسلام و مسلمین و توفیق همگان را خواستارم. والسلام علیکم و رحمة‏اللّه‏.

روح ‏اللّه‏ الموسوی الخمینی

1 - در متمم قانون اساسی، اصولی که تصویب آن بعداً ضرورت می‏یابد، گنجانده می‏شود. قانون اساسی در رژیم گذشته نیز دارای یک متمم بود.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.