عصر چهارشنبه، خبر آمد که ریزشی در تونل مترو کیانشهر رخ داده،خبر کوتاه و موثق بود و هیچ کس نمیدانست که در پس این خبر کوتاه چهارکارگر خواهند مرد! مترو ریزش کرد و آنگونه که معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران می گوید اتفاقی نادر رخ داده است و حالا همه منتظر نتایج بررسی کمیته‌ ویژه هستند.

جی پلاس، مازیار حسینی در دقایق ابتدایی حادثه گفت: در ساعت ۱۷ روز چهارشنبه کارگران مشغول برداشتن سگمنت‌های دستگاه حفاری مترو (TBM) بودند که چند سگمنت روی بیل مکانیکی می‌ریزد. بلافاصله پس از وقوع حادثه گروه امداد و نجات در محل حاضر شدند و اقدام به نجات ۱۰ نفر از کارگرانی که در این بخش از کارگاه مترو مشغول به کار بودند کردند. معاون شهردار تهران با اشاره به مصدومان این حادثه توضیح داد: از ۱۰ نفر کارگری که در این محل مشغول به کار بودند، یک نفر سالم و ۵ نفر مصدوم شده بودند که به سرعت به مراکز درمانی منتقل شدند. وی با بیان متاسفانه چهار جسد از زیر آوار خارج شده است، گفت: این چهار نفر در راه سازندگی میهن جان خود را از دست دادند.

جاوید با بیان اینکه ۲۰ هزار نفر مجاهد فی سبیل الله در زیر زمین شهر و در زیر پای همشهریان تلاش می‌کنند تا در مدت مقرر در سال ۹۵ و ۹۶، یکصد کیلومتر مترو و حدود ۷۰ ایستگاه را به بهره‌برداری برسانند، گفت: یک انقلاب در زیر شهر تهران در حال رخ دادن است و مجاهدان به صورت مظلومانه و خاموش در حال فعالیت هستند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه کار در زیرزمین به عنوان یکی از سخت‌ترین مشاغل شناخته شده است، تصریح کرد: کار در زیر زمین بسیار سخت و مخاطره آمیز است و همیشه احتمال بروز حوادث وجود دارد.

وی با بیان اینکه هر حادثه‌ای برای ما قابل پذیرش نیست و ایمنی را خط قرمز خود قرار داده‌ایم، گفت: در برخی از اخبار شایعه شده است که مأمور اچ اس ای در محل حادثه نبوده، اما باید بگویم که این فرد جزو یکی از محبوس شدگان حادثه دیروز بوده که تصاویر آن موجود است.

حسینی همچنین در نشست خبری خود که به فوریت برگزار شد، گفت: ما معتقد نیستیم که در اجرای پروژه بی‌نقص هستیم، اما این اتهام که برخی مطرح می‌کنند که ما به دلیل سرعت در انجام کار، به ایمنی توجه نمی‌کنیم، درست نیست و باید بگویم که ما هیچ وقت سرعت را فدای ایمنی نکرده ایم.

وی با بیان اینکه تونل مترو کیانشهر سه سال پیش ساخته شده بود، گفت: همین نشان می‌دهد که سرعت و عجله در کار ما وجود ندارد؛ چرا که ما سه سال قبل این تونل را حفر کرده بودیم.

وی با اشاره به پروژه‌های عظیم شهرداری تهران گفت: پل صدر، تونل نیایش، دریاچه چیتگر، شهر آفتاب و سازه برج میلاد از جمله پروژه‌های برتر تهران هستند که جوایز بین‌المللی زیادی دریافت کردند و این نشان می‌دهد که در سیستم مدیریت ما کنترل کیفیت نقش بسزایی دارد.

حسینی با بیان اینکه حادثه چهارشنبه از سه منظر فنی، مدیریت بحران و سیاسی کردن موضوع مورد بحث و تحلیل است، گفت: ارائه آمار و اعداد غلط و متناقض بعضا از افرادی که مسئولیتی در بیان موضوع ندارند، همانندسازی کردن حوادث و ارائه کد به مردم با حوادث دیگر، جاانداختن برخی واژه‌ها همچون ریزش و بزرگ‌ کردن واقعه از جمله عیوبی است که در حوادث اینچنینی دیده می‌شود؛ چرا که برخی سعی دارند مردم را بر روی برخی کلیدواژه‌ها همچون ریزش شرطی کنند.

وی با بیان اینکه سیاسی کردن موضوعات و ارائه خبرهای کذب به مانند خبر کذب ریزش مترو در ایستگاه کوهسار عمدتا از سایت‌های رسمی منتشر نمی‌شود، گفت: هرچند بعضا دیده شده که سایت‌های رسمی نیز از برخی مسئولان نقل قول‌های متناقض دارند که جا دارد اصحاب رسانه به عنوان یک نهاد خبری از خبرهای موثق استفاده کنند.

وی با بیان اینکه چهارشنبه گذشته اعداد و اخبار متعددی در خصوص حادثه کیانشهر مطرح شد، گفت: دروغ هرچه بزرگ‌تر باشد باورپذیری آن بیشتر است به طور نمونه چهارشنبه در برخی از اخبار آمده بود که پنجاه تا ۷۰ نفر در تونل محبوس شده یا خانه‌های اطراف نیز دچار ریزش شدند. اما باید بگویم که این اتفاق با این حواشی هیچ وقت رخ نداده است.

حسینی که در گذشته هفت سال به عنوان رئیس مدیریت بحران شهر تهران فعالیت می‌کرد، در ادامه نشست خبری گفت: ما صادقانه و شفاف این نشست را برگزار کردیم تا اخبار این حادثه به درستی بیان شده و در اختیار مردم قرار گیرد.

حسینی در ادامه با بررسی این حادثه از منظر فنی گفت: این تونل با دستگاه تی بی ام و سه سال قبل ساخته شده بود.

وی با بیان اینکه زمانی که دستگاه تی بی ام حرکت می‌کند، دستگاه تونل را حفر کرده و سگمنت‌گذاری می‌کند و یک رینگ بسته بتونی ایجاد می‌کند، گفت: بعد از حفر تونل در مکان‌هایی که باید ایستگاه ساخته شود، عملیات ساخت ایستگاه آغاز می‌شود و ما ایستگاه‌هایی با طول ۱۴۰ یا ۱۶۰ متر بسته به نوع ایستگاه ایجاد می‌کنیم.

حسینی با بیان اینکه ایستگاه مترو سازه دو طبقه است که تا روی زمین ۱۵ تا ۲۰ متر از تراز سکو تا سطح زمین فاصله دارد، تصریح کرد: برای اتصال تونل و ایستگاه‌ها باید سگمنت‌ها برداشته شود تا ایستگاه و تونل با یکدیگر اتصال پیدا کنند.

وی با رد هرگونه ریزش تونل و فرونشست، گفت: ما در زیر سازه ایمن قرار داشتیم و باید بگویم این حادثه از نوع حادثه کارگاهی بوده؛ چرا که زمانی که بیل مکانیکی در حال برداشتن رینگ‌ها بوده است به طور ناگهان و نادر این رینگ‌ها به مانند دومینو دچار ریزش می‌شوند.

حسینی با بیان اینکه برداشتن رینگ‌ها توسط بیل مکانیکی عملی بسیار سخت است، ادامه داد: عمل بسیار سختی است که بارها در عملیات ساخت مترو تجربه شده است. در این حادثه زمانی که بیل مکانیکی رینگ اول و دوم را بر می‌دارد ناگهان به مانند دومینو کل رینگ طول ایستگاه می‌ریزد.

وی با بیان اینکه برخی دوستان معتقدند که شاید خرابکاری صورت گرفته باشد، گفت: عمل برداشتن رینگ‌ها بسیار سخت و زمان‌بر است و بر همین اساس این حادثه انصافا به طور نادر رخ داده، اما ما ادله‌ای نداریم مبنی بر خرابکاری و فرض خود را به مشکل فنی و احتمال خطای انسانی می‌گذاریم.

حادثه رخ داده در کیانشهر بسیار عجیب و نادر بوده است

حسینی با پخش فیلمی برای خبرنگاران در خصوص نحوه برداشتن رینگ‌ها توسط بیل مکانیکی، افزود: عملیات برداشتن رینگ‌ها بسیار سخت است، اما حادثه رخ داده در کیانشهر بسیار عجیب و نادر بوده است.

وی با بیان اینکه پس از ریزش رینگ‌ها ۱۰ الی ۱۵ نفر در فضای کارگاه حاضر بودند که حدود ۱۰ نفر از آنها از جمله مأمور "اچ اس ای" محبوس می‌شود، گفت: خوشبختانه شش نفر از این افراد نجات پیدا کرده، اما چهار نفر از کارگران از جمله راننده بیل مکانیکی و کمک آن در لحظات ابتدایی جان خود را از دست می‌دهند.

معاون حمل و نقل و ترافیک تهران با اشاره به حضور قالیباف در محل حادثه اظهار کرد: با دستور شهردار تهران کمیته کارشناسی از دقایق ابتدایی بروز این حادثه شکل گرفته است و قطعا پس از ارائه گزارش، نتایج آن به خدمت مردم اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه عملیات برداشتن رینگ‌ها و سگمنت بسیار سخت است و برای ما نیز جای سوال است که چگونه این رینگ‌ها دچار ریزش شده‌اند، گفت: در کسری از ثانیه این اتفاق رخ داده و جالب است بدانید که این سگمنت‌ها رینگ هستند و بین آنها لاستیک‌های ضد آبی وجود دارد و تنها با پین به هم متصل می‌شوند و هر رینگ از رینگ دیگر جداگانه عمل می‌کند و به همین دلیل است که برای ما نیز این ریزش دومینو شکل، جای سوال است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد مدیریت بحران در حادثه شب چهارشنبه گفت: من از همه نیروهای امدادی حاضر در محل حادثه از جمله اورژانس، آتش نشانی، هلال احمر، ناجا و به خصوص تیم جست‌وجوی نجات آتش نشانی تشکر می‌کنم اما صحبت‌های من به دلیل علاقه به کشور و به عنوان فردی که تنها کتاب مدیریت بحران را در کشور نوشته، است.

حسینی با بیان اینکه ما باید تمرین کنیم و یاد بگیریم که در زمان رخداد حوادث به چه شکل فضا را مدیریت کنیم، گفت: به عنوان یک معلم کوچک از من قبول کنید که هنگام بروز حادثه باید در ابتدا فراخوان داده شود تا تیم‌های ارزیاب در کمترین زمان به محل حادثه رسیده و براساس نیاز که توسط فرمانده میدان اعلام می‌شود، تجهیزات خود را بیاورند نه اینکه همه عزیزان با همه توان و بدون ارزیابی وارد میدان شوند و نهایتا ما با انبوهی از نیروها مواجه شویم که فقط مخل انجام کار هستند.

وی با بیان اینکه در حادثه چهارشنبه تنها به یک تیم آن‌ست (سگ‌های جستجوی هلال احمر) نیاز داشتیم و مابقی مازاد و تماشاچی بودند، گفت: همچنین ما تنها به یک تیم جستجو ونجات آتش‌نشانی نیاز داشتیم و باید بگویم که مابقی نیروها به صورت مازاد در صحنه وجود داشتند.

حسینی با بیان اینکه شاید این حجم حضور نیروها به دلیل فشار روانی است که بر روی دستگاه‌های امدادی وارد شده است، گفت: همه دستگاه‌ها می‌خواهند با همه توان وارد میدان شوند که بعدا به آنها نگویند که چرا کم بودید یا نیامدید!

وی با بیان اینکه نیروهای امدادگر ما بسیار خدوم هستند اما روش استاندارد این است که اول نیروهای ارزیاب وارد شوند و پس از آن بسته به نیاز عملیات، نیروها و تجهیزات وارد شوند، گفت: با ا جرایی کردن این فرمول دیگر نیروهای زیاد به تماشاچی تبدیل نمی‌شوند.

وی در مورد ریزش مترو در کوهسار نیز گفت: این تنها یک حادثه کوچکی بوده که برای یک کارگر رخ داده، اما متاسفانه مسئولان امر آن را ریزش اعلام کرده‌اند و این در حالی است که اصلا وارد محدوده مترو نشده بودند.

حسینی با بیان اینکه ما عاری از خطا و اشتباه نیستیم، گفت: با این حال شهردار تهران به عنوان مدیر ارشد شهر دستور پیگیری ویژه موضوع را داده تا از تکرار آن جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه کمیته تشکیل شده برای بررسی این حادثه علل مختلف و واقعی را بررسی و اعلام می‌کند، در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر اینکه شهرداری تهران سرعت را فدای دقت کرده گفت: ما مشغول یک مبارزه در یک جبهه هستیم و سعی داریم در جبهه کار خالصانه به ارائه سرویس و انجام تعهدات بپردازیم. اما متاسفانه برخی دیگر سعی دارند جبهه‌های دیگری را برای ما ا یجاد کنند.

وی با بیان اینکه در کشور ما سالانه افراد زیادی در جاده‌ها می‌میرند و مجروح می‌شوند، یادآور شد: روزانه صدها مورد تماس با اورژانس گرفته می‌شود، اما جای سوال است که آیا این حوادث نیز به مانند خبر امروز صبح کوهسار اطلاع رسانی می‌شود؟

وی با طرح این سوال که آیا به ازای هر ماموریت اورژانس یک خبر در رسانه‌ها درج می‌شود یا خیر؟ گفت: من از همه امدادگران تشکر می‌کنم و باید بگویم که هفت سال مدیر بحران این شهر بودم، اما معتقدم فضایی در حال شکل گرفتن در بیرون از فضای امدادگران است که باید متوقف شود و فضایی که در حال ایجاد است فضای اطلاع رسانی نیست، چرا که حوادث مشابه و پرمشکل‌تری در این شهر اتفاق می‌افتد اما حتی خبر آن منتشر نمی‌شود.

حسینی با بیان اینکه بزرگ‌نمایی کاذب کار ما را سخت می‌کند، افزود: فشار روحی و روانی و استرسی که به همکاران ما وارد می‌شود، بسیار زیاد است و شاید هدف اصلی برخی نیز این باشد که ما از هدف اصلی خود بازبمانیم و وارد حاشیه شویم.

وی با بیان اینکه سیاسی کردن قضایا به نفع هیچ کس نیست، گفت: اتفاقا این فضایی که در حال شکل گیری است نه از جناح اصلاح طلب و نه اصولگرا، بلکه یک جناح تندرو، مدیریت این اطلاع رسانی غلط و کاذب را برعهده دارد که قطعا در آن خیر و برکتی نیست.

وی در پایان افزود: پیشنهاد می‌شود برای اثبات سخنان من فضای تلگرام را رصد کنید که ببینید چه تهمت‌هایی و لقب‌هایی در این مدت کوتاه ساخته شده است.

حالا باید منتظر ماند تا نتایج بررسی کمیته بررسی شهرداری تهران تکمیل شود و همگان متوجه شوند چه عواملی سبب ایجاد چهارشنبه پرالتهاب برای مترو شده است.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید