معرکه‌گیران خیابانی مجوز ندارند!

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه از یک سال گذشته حذف تدریجی جانوران وحشی از نمایش های سیرک در دستور کار این سازمان قرار گرفته است،گفت: با برنامه ریزی انجام شده امیدواریم تا پایان سال 94 شاهد حذف کامل حیات وحش در سیرکها باشیم .

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، علی تیموری افزود: از قدیم الایام افراد بسیاری با عناوینی نظیر دوره گرد ، معرکه گیر و به اصطلاح پهلوانان محلی خیابانی با هدف کسب در آمد از طریق به اسارت درآوردن حیوانات وحشی از قبیل شیر، خرس و میمون و غیره اقدام به جلب مردم کوچه خیابان و گاهاً مردم روستاها نموده و برای آنان اجرای نمایش‌هایی مانند کشتی گرفتن با خرس و شیر و یا حرکات طنزآمیز با میمون و یا بازی با مارهای سمی و یا غیر سمی بزرگ می کردند. وی تصریح کرد: فعالیت پهلوانان محلی سالها بدون هیچ نظارتی بر آنان به راحتی به کارهای خود ادامه داده و بعضاً به دلایل مختلف دیگر حیوانات خود را جایگزین کردند که این امر ضربه ای به تنوع زیستی بوده است. تیموری ادامه داد: در ۱۵ تا ۲۰ سال گذشته تا کنون این افراد که بعدها تعدادی از آنان در قالب سیرکهای بزرگ و کوچک شروع به فعالیتهای گسترده تر نمودند تحت نظارت سازمان قرار گرفته و برای آنان پرونده تشکیل شده و سعی بر آن بوده که فعالیت آنها تاحد امکان ضابطه مند و از انجام تخلفات که یکی از مصادیق تخلف آزار و اذیت جانوران است؛ جلوگیری شود. این مقام مسئول محیط زیست با بیان اینکه درحال حاضر در این اداره کل حداقل ۲۶ فرد حقوقی و حقیقی به منظور داشتن فعالیتهای مجاز و قابل پیگیری دارای پرونده هستند، گفت: با انجام تمامی اقدامات نظارتی ستادی و استانی ، فعالیت افراد حقیقی و حقوقی اغلب از یک قشر ویژه و دارای فرهنگ و موقعیت متفاوت هستند. تیموری ادامه داد: این افراد دارای مشکلات عدیده ای بوده که از آن جمله می توان به درگیر کردن ذهن ، وقت و توان کارشناسان ستادی ، دورنمودن کارشناسان و نیروهای اجرایی استان از وظایف با اهمیت خود ، برداشت غیر قانونی حیوانات وحشی از طبیعت و افزایش قاچاق جانوران و حیوان آزاری و تضییع حقوق آنها اشاره کرد. وی یاد آور شد : اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست همواره سعی بر محدود نمودن این فعالیتها بوده و بر اساس سیاستهای سازمان جلسات متعددی با حضور کارشناسان و مدیران ستادی، سازمانهای مردم نهاد زیست محیطی، اساتید دانشگاهی ، مدیران برخی سیرکهاو هر فرد صاحب نظر به منظور اتخاذ تصمیم مناسب برگزار کرده است.

در یکسال گذشته هیچ مجوزی برای معرکه گیران خیابانی صادر نشده است

تیموری، منطقی ترین راهکار با توجه به لزوم لحاظ نمودن مشکلات معیشتی افراد فعال در زمینه نمایش با حیوانات و ساماندهی حیوانات وحشی سیرکها و تعیین تکلیف محل نگهداری آنها پس از ممنوعیت کامل ، روش حذف تدریجی عنوان کرد و گفت: از یک سال گذشته کار بصورت برنامه ریزی شده شروع شده است که تا کنون این عملیات نتایج بسیار مثبتی را در پی داشته و به طور کل هیچ مجوزی برای دوره گردان و معرکه گیران خیابانی صادر نشده است.

حذف کامل حیات وحش در سیرکها تا پایان سال ۹۴

وی تصریح کرد: در حال حاضر از تعداد ۲۶ فرد حقیقی و حقوقی دارای پرونده ،حدود ۲۲ مجموعه تعطیل و حیوانات در اختیار آنها نیز ساماندهی شده وصرفاً چهار مجموعه به صورت فعال و نیمه فعال وبا کاهش چشمگیر تعداد و انواع حیوانات تحت اختیار خود پس از اخذ تعهد نامه مبنی بر رعایت ضوابط و قبول زمان خط قرمز بهره گیری از حیوانات ، به صورت مجاز اجرای نمایش دارند. براساس گزارش سایت محیط زیست، تیموری با اشاره به همکاری و مساعدت مدیران و کارشناسان استانی و ستادی گفت: بر اساس تصمیمات و برنامه ریزی انجام شده امیدواریم تا پایان سال ۹۴ شاهد حذف کامل حیات وحش در سیرکها باشیم. منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید