جزییات طرح جایگزین «محدوده زوج و فرد»

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره جزییات طرح LEZ، آمادگی اتوبوسرانی و مترو برای لیالی قدر، نماز عید فطر و همچنین افزایش سرفاصله حرکت قطارهای مترو توضیحاتی را ارائه کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، سیدجعفر تشکری‌هاشمی با اشاره به جلسه مدیران معاونت حمل و نقل گفت: اولین دستورجلسه مربوط به ایجاد زیرساخت‌های طرح منطقه LEZ بود، چرا که طرح زوج و فرد به لحاظ زیست محیطی نتوانسته است تاثیرات زیادی داشته باشد و در نتیجه شهرداری در شورای عالی ترافیک کشور و شهر تهران تغییر زوج و فرد را مطرح کرد و پیشنهاد شد که بر مبنای میزان آلایندگی هر خودرو اعمال محدودیت صورت گیرد و هرچه آلایندگی خودرو بیشتر باشد محدودیت نیز افزایش می‌یابد. وی با بیان اینکه جان مردم شهر عزیز است و اجازه نخواهیم داد هر وسیله نقلیه آلاینده جان افراد را به خطر بیندازد، افزود: متناسب با شدت آلایندگی خودرو سخت‌گیری‌ها نیز افزایش خواهد یافت. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه براساس این طرح، خودروهایی که به سن فرسودگی رسیده‌اند، کمتر می‌توانند در سطح شهر تردد کنند گفت: بررسی‌ها نشان داده است که طرح زوج و فرد حجم تردد را کاهش می‌دهد؛ اما نمی‌تواند راهکار مطلوبی برای کاهش آلودگی باشد و برهمین اساس سعی داریم تا با آماده‌سازی زیرساخت‌ها و همچنین بررسی‌های بیشتر، طرح جامعی را درخصوص اصلاح طرح زوج و فرد به شورای عالی ترافیک کشور ارائه کنیم. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه اجرای طرح LEZ نیاز به بسترهای نرم‌افزاری گسترده دارد، ادامه داد: سیستم هوشمند و تامین زیرساخت‌های سخت‌افزاری انجام شده است و با همکاری پلیس در حال انجام اقدامات نرم‌افزاری هستیم؛ اما این به منزله آن نیست که به زودی این طرح شروع می‌شود بلکه باید مصوبات لازم را نیز کسب کند و براساس محدودیت جغرافیایی و شدت آلایندگی، میزان ورود و خروج خودروها به این منطقه مشخص شود. تشکری‌هاشمی با بیان اینکه خودروها براساس میزان آلایندگی به چهار دسته قرمز، زرد، سبز و آبی تقسیم می‌شوند، گفت: خودروها در این گروه دارای لایه‌های کیفیت متفاوت هستند و براین اساس خودروهای قرمز شامل خودروهایی می‌شوند که عمر مفید آنها تمام شده و قادر به پاس کردن معاینه فنی نیستند و در مقابل خودروهای آبی دارای میزان آلایندگی بسیار کم و در حد صفر هستند و استانداردهای یورو۵ را نیز پاس کرده‌اند. به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برای اجرای این طرح باید میزان آلودگی هوا، شدت آلایندگی خودروها و محدوده جغرافیایی تردد خودروها مشخص شود. وی با اشاره به اهمیت بهبود استانداردهای معاینه فنی برای اجرای این طرح گفت: متاسفانه در برخی از شهرهای کوچک سیستم معاینه فنی، مکانیزه نیست و دیتاهای نرم‌افزاری قابل استفاده برای دیگر شهرها نیستند و برای اجرای این طرح لازم است کلیه مراکز معاینه فنی به صورت مکانیزه اداره شود و دیتاهای آنها برخط باشد. تشکری‌هاشمی افزود: وزارت کشور در حال تدارک نرم‌افزاری یکپارچه برای کنترل مکانیزه مراکز معاینه فنی است و تلاش‌های بسیاری نیز در این خصوص انجام داده است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید استاندارد خودروها را نیز به حد مناسبی رساند، تصریح کرد: نمی‌توان با وجود تردد خودروهای آلاینده نسبت به ایجاد هوای پاک اقدام کرد. وی با هشدار به سازندگان موتورسیکلت‌های کاربراتوری گفت: این شرایط دوام ندارد و تولید محصول آلاینده نمی‌تواند ادامه داشته باشد. تشکری‌هاشمی با بیان اینکه در اجرای طرح LEZ، محدودیت مکان، زمان و نوع خودرو بسیار مهم است، در واکنش به برخی شایعات مبنی بر کاهش ساعت محدوده طرح ترافیک گفت: برای تغییر و کاهش ساعت طرح ترافیک برنامه‌ای نداریم.

آمادگی مترو،اتوبوسرانی و تاکسیرانی برای لیالی قدر

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به قرار گرفتن در آستانه لیالی قدر افزود: یکی از مهم‌ترین حوزه‌های خدمت‌رسانی به روزه‌داران در لیالی قدر وسایل حمل و نقل عمومی است که برهمین اساس در پی جلسات مکرر، مقرر شد تعداد اتوبوس، تاکسی و همچنین ساعات تردد قطارهای مترو افزایش یابد. به گفته وی، برنامه‌ریزی‌های لازم برای پوشش ترافیکی نماز عید سعید فطر نیز انجام شده است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه کمتر از سه ماه به آغاز مدارس باقی مانده است، گفت: از هم‌اکنون باید نسبت به بازسازی و نوسازی بخش حمل و نقل اقدام کرد، به گونه‌ای که بازسازی اتوبوس و قطارهای فرسوده در دستور کار قرار گرفته است و همچنین قطعا با آغاز سال تحصیلی جدید افزایش ناوگان نیز خواهیم داشت. تشکری‌هاشمی با اشاره به مطالبه والدین دانش‌آموزان از سازمان تاکسیرانی درخصوص آموزش رانندگان سرویس‌های مدارس گفت: دور جدید آموزش رانندگان سرویس مدارس به زودی آغاز خواهد شد.

چرایی افزایش سرفاصله حرکت قطارهای مترو

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در واکنش به برخی انتقادات مبنی بر افزایش سرفاصله حرکت قطارهای مترو با بیان اینکه این مشکل همیشگی نبوده است، تصریح کرد: ممکن است اتفاقاتی رخ دهد، به گونه‌ای که در روز جمعه در خط یک به دلیل حفاری فاضلاب، آب به شبکه زهکشی بخش شمالی خط یک نشت کرده و وارد تونل شده بود و ما مجبور بودیم برای حل این مشکل سرفاصله حرکت قطارها را افزایش دهیم تا بتوانیم مشکل ایجاد شده در ایستگاه‌های صدر و قلهک را بهبود بخشیم. وی با بیان اینکه سرفاصله حرکت قطارها در خط یک ۴ دقیقه و در خط ۳ و ۴ نیز بیش از این است گفت: قبول دارم که باید سرفاصله حرکت قطارها در خط ۳ و ۴ را کاهش دهیم؛ این در حالی است که قطعات قطارها در گمرک مانده بود و توانستیم نسبت به رهاسازی و ترخیص آنها اقدام کنیم. تشکری‌هاشمی با بیان اینکه ۶۰ درصد واگن‌ها در داخل کشور ساخته می‌شود، ادامه داد: تلاش داریم با ترخیص کالاها از گمرک در طول سال ۹۴، قطارهای بیشتری به خط ۳ و ۴ مترو تزریق کنیم. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شهرداری باید از غربت خارج شود، گفت: سال‌هاست که بودجه‌ای از سوی دولت برای خرید قطار و اتوبوس به شهرداری داده نشده است و جای سوال دارد که چرا ۵ سال است که هیچ اتوبوسی به ناوگان شهری تهران اضافه نشده است. وی با بیان اینکه تهران شهر بزرگ و آبادی است اما در حوزه حمل و نقل فقیر است، گفت: تهران نیازمند ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس است و ما برای پاسخگویی به نیازهای شهروندان به ۹۰۰۰ دستگاه اتوبوس احتیاج داریم؛ در حالیکه تنها ۴۰۰۰ اتوبوس که به سن فرسودگی نرسیده‌اند در پایتخت موجود است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه براساس قانون نیمی از هزینه ساخت مترو را باید دولت تقبل کند، گفت: اطلاع داریم که دولت در تامین نقدینگی مشکل دارد، اما چرا مترو نباید از فاینانس که یک وام خارجی است، برخوردار باشد. تشکری‌هاشمی با بیان اینکه کمتر از ۱۰ درصد هزینه ساخت مترو را دولت می‌دهد، گفت: در شرایط سختی قرار داریم و نیازمند کمک هستیم و این در حالی است که چند برگ‌نامه و یک دستور از بانک مرکزی می‌تواند مشکل فاینانس مترو را حل کند. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان سخنان خود افزود: ما با هر زحمتی تونل و ایستگاه می‌سازیم اما در تامین ناوگان با مشکل مواجه هستیم و این پذیرفتنی نیست چراکه دولت می‌تواند با قبول فاینانس که در واقع یک وام است و به صورت ارزی نیز پرداخت می‌شود، مشکل را حل کند. منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید