چند درصد معتادان زیر ۳۴ سالند؟

معاون اداری مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با موادمخدر از امحای 100 تن از انواع موادمخدر در 23 استان کشور در سالروز جهانی مبارزه با موامخدر (5 تیرماه) خبر داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، نجیب حسینی در نشستی خبری به اعلام برنامه‌های ستاد مبارزه با موادمخدر به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر پرداخت و گفت: موضوع مبارزه با موادمخدر و اعتیاد یک موضوع جدی برای همه دست‌اندرکاران و به ویژه مسوولان رده بالای کشور است. وی ادامه داد: تلاش کردیم سالروز مبارزه با موادمخدر باشکوه‌تر برگزار شود. مبارزه با اعتیاد بسیار حائز اهمیت است و متاسفانه این مساله یکی از مهم‌ترین مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی ماست و از درصد ورودی جرایم گرفته تا آمار زندانیان کشور نشان می‌دهد که باید در مبارزه، پیشگیری و درمان ظرفیت‌های بزرگتری را نسبت به گذشته به کار گرفت. معاون اداری مالی امور مجلس ستاد مبارزه با موادمخدر به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری درخصوص مبارزه با موادمخدر که در ۱۱ بند اعلام شد اشاره و عنوان کرد: اعتیاد به عنوان عاملی برای از بین بردن نسل جوان و یک تهدید برای همه کشورها تلقی می‌شود. رییس کمیته برگزاری مراسم سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر در ادامه با بیان اینکه چهار کمیته در سراسر کشور برای برگزاری این مراسم فعال شده‌اند، گفت: امسال کمیته مشارکت‌های مردمی و صیانت اجتماعی از بهبودیافتگان و خانواده‌های آنان را مدنظر داریم. شیوه‌نامه‌ای را به همه استان‌ها برای برگزاری هرچه بهتر مراسم ابلاغ کردیم و در پایان سالروز حتما ارزیابی جدی از عملکرد استان‌ها خواهیم داشت. حسینی ادامه داد: اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر یکی از سیاست‌های مهم ماست که تلاش کردیم برای تحقق این امر دو هفته پیش از برگزاری مراسم سالروز در نماز جمعه به ابعاد مبارزه با موادمخدر و روانگردان‌ها پرداخته شود.

۵۷ درصد معتادان مشاغل تخصصی داشتند

وی در ادامه به برگزاری همایش کارآفرینان معتادان بهبود یافته اشاره و عنوان کرد: از سال گذشته حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر از معتادان بهبود یافته توسط کارآفرینان مشغول به کار شدند و در نظر داریم امسال برای ۳۰۰۰ نفر از معتادان بهبود یافته شغل پایدار ایجاد کنیم. معاون اداری مالی و امور مجلس ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه در حال حاضر صندوق مهر امام رضا به کارآفرینان تسهیلاتی با سود ۴ درصد اهدا می‌کند، گفت: بخش اعظمی از کسانی که می‌شد آنها را شب‌ها در کنار جدول‌های خیابان‌ها پیدا کرد، درکارگاه‌هایی مشغول به کار شده‌اند. البته ۵۷ درصد معتادان ما مشاغل تخصصی داشتند که اکنون نیاز به آموزش ندارند و می‌توانند با برنامه‌ریزی‌های انجام شده جذب مراکز تولید شوند. رییس کمیته برگزاری مراسم سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر همچنین از برگزاری مسابقات ورزشی با حضور بهبودیافتگان و افراد شاغل در بخش های مختلف ورزشی سراسر کشور خبر داد و گفت: نمایشگاه‌هایی از تولید بهبودیافتگان و خانواده‌های آنان نیز برپا می‌شود. ما امسال از ظرفیت بسیاری از دستگاه‌ها از جمله رسانه‌ها و هلال‌احمر هم کمک گرفته‌ایم و برنامه‌های مختلفی اعم از نمایشگاه‌های عکس تخصصی با موضوع اعتیاد و عوارض و آسیب‌های اجتماعی را خواهیم داشت. حسینی با بیان اینکه امروز بخش اعظمی از جرایم ما منشاء اعتیاد دارند، گفت: حدود ۶۵ درصد همسرآزاری‌ها، ۵۵ درصد طلاق‌ها، ۳۰ درصد کودک‌ازاری‌ها، ۲۵ درصد جرایم قتل و... منشاء اعتیاد دارد. وی با بیان اینکه پیام دبیرکل سازمان ملل متحد امسال به مناسبت سالروز جهانی قرائت خواهد شد، گفت: «بیایید با هم زندگی، جامعه و هویت‌مان را عاری از موادمخدر سازیم» شعار امسال سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر است. معاون اداری مالی امور مجلس ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: همایش‌هایی با حضور سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در بخش‌های مختلف مبارزه با موادمخدر در سراسر کشور برگزار می‌شود. توجه ویژه به سازمان‌های مردم نهاد از سیاست‌های اصلی ماست که تاکنون از این مهم غفلت کرده بودیم. رییس کمیته برگزاری مراسم سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه سرودی تحت عنوان «بگو نه» برای حوزه دانش‌آموزی آماده شده است، گفت: برای اولین بار این سرود در سالن همایش‌های صداوسیما که مراسم سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر در آنجا برگزار می‌شود، به اجرا درخواهد آمد. همچنین با آموزش و پرورش هماهنگ کردیم تا این سرود در سال تحصیلی جدید در تمام مدارس کشور توسط دانش‌آموزان اجرا شود. حسینی همچنین به تولید و پخش تیزرهای منحصر به سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر اشاره و عنوان کرد: طی چند ماه آینده قصد داریم به صورت پایلوت کمپین خبری تبلیغاتی با حضور رسانه‌ها، مطبوعات، صداوسیما، شهرداری و... را به صورت ویژه در راستای پیشگیری از اعتیاد تشکیل دهیم. ما امسال اعتبارات روابط عمومی را ۳۰۰ درصد رشد دادیم تا بتوانیم در راستای پیشگیری اقدامات موثری انجام دهیم.

امحای ۱۰۰ تن انواع موادمخدر در ۲۳ استان

وی در ادامه از امحای نزدیک ۱۰۰ تن انواع موادمخدر در حدود ۲۳ استان در سالروز جهانی مبارزه باموادمخدر خبر داد و گفت: امحای موادمخدر امسال در استان خراسان رضوی از طریق ویدیو کنفرانس انجام می‌شود. رییس کمیته برگزاری مراسم سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر در ادامه با بیان اینکه با رشد صددرصدی اعتبارات برای اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی، توانمندسازی، صیانت اجتماعی، مسکن بهبودیافتگان و... روبرو هستیم، گفت: تلاش می‌کنیم افرادی که در سال جاری از اعتیاد نجات پیدا می‌کنند را بتوانیم در قالب برنامه‌های توانمندسازی حفظ کنیم و به دامان خانواده بازگردانیم.

بسیاری از مسئولان متولی آسیب‌های اجتماعی نسبت به موضوع موادمخدر شناخت دقیق ندارند

معاون اداری مالی امور مجلس ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا موضوع اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر در قالب لایحه‌ای به مجلس می‌رود تا به قانون تبدیل شود، گفت: ما در حوزه قانونی مشکلی نداریم و در اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به اجتماعی کردن موادمخدر شده است و به اندازه کافی قوانین و آیین‌نامه داریم. حسینی افزود: اما دو خلاء در این خصوص وجود دارد. نخست آنکه بسیاری از مسوولان که متولی امر آسیب‌های اجتماعی در کشور هستند نسبت به موضوع موادمخدر شناخت دقیق ندارند و ما باید اطلاع‌رسانی دقیق برای همه دستگاه‌های عضو و غیرعضو ستاد داشته باشیم. خلاء دوم این است که ساختار اجتماعی منسجم، مناسب و پاسخگو در دستگاه‌های عضو و غیرعضو ستاد برای مبارزه وجود ندارد و باید این موضوع نظام‌مند شود. نمی‌شود به عنوان مثال در وزارت بهداشت یا آموزش و پرورش تنها با دو کارشناس با موضوع اعتیاد مبارزه کرد. وی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه به قانون مبارزه با موادمخدر انتقاداتی مطرح است، گفت: برای آنکه به ادبیات مشترکی برسیم از ۱۰ ماه قبل جلساتی تحت عنوان اتاق فکر حقوقی در ستاد شکل گرفت و هماهنگی‌های لازم با مجلس در حال انجام است. همچنین اساتید دانشگاهی و صاحبنظران به اتاق فکر دعوت شدند. قصد داریم مجموعه پیشنهادات اتاق فکر در آینده نزدیک در صورت تصویب در شورای پژوهشی به مجلس ارائه دهیم. همچنین قرار شده است در کمیسیون حقوقی - قضایی مجلس حضور یابیم. اعتقاد دارم مجلس با ما همراهی خواهد کرد تا آنچه را صلاح است تدوین و به قانون تبدیل کنیم. معاون اداری مالی امور مجلس ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: بخشی از موادقانون جدید را قبول نداریم و بر روی آن نظر داریم که در اگر در کمیسیون حقوقی قضایی تصویب و سیر اداری‌اش طی شود شاید قانون تغییر کند.

۵۸ درصد معتادان زیر ۳۴ سالند

حسینی با بیان اینکه ۵۸ درصد معتادان ( یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر) رنج سنی ۱۵ تا ۳۴ سال هستند، گفت: ۱۳٫۶ درصد در سن ۱۵ تا ۱۹ سال، ۱۶٫۸۳ معتادان در سن ۱۹ تا ۲۴ سال، ۱۳٫۵۶ درصد در سنین ۲۴ تا ۳۰ سال، ۱۶٫۹۴ در سن ۳۵ تا ۳۹ سال، ۷٫۳۹ درصد در سنین ۴۰ تا ۴۴ سال و ۴٫۷۵ درصد در سن ۴۵ تا ۴۹ سال هستند. رییس کمیته برگزاری مراسم سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر ادامه داد: متاسفانه رشد اعتیاد در زندان که قبلا ۵ درصد بود در حال افزایش و نزدیک به ۱۰ درصد است. برای پیشگیری از این موضوع کمیته زنان برای اولین بار در ستاد مبارزه با موادمخدر تشکیل شده است. منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید