تهران هنوز بودجه ندارد!

گرانی کرایه های تاکسی ،برگزاری جلسه شورای شهر تهران در بوستان ۱۴۰۰ هکتاری شرق تهران ،حذف فروش حضوری آرم های روزانه ،عدم ابلاغ بودجه مصوب سال ۹۴ تهران و... از مهمترین اخبار شهری این هفته بود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، این هفته با گرانی نرخ کرایه های حمل و نقل عمومی آغاز شد که رسم هر ساله است. با آمدن سال جدید رانندگان تاکسی نرخ های خود را افزایش می دهند. چه شورای شهر و فرمانداری نرخ های جدید را تایید کرده باشد و چه کرایه های جدید میان زمین و آسمان دولت و مدیریت شهری سرگردان باشد.

امسال نیز با وجود آن که از سال گذشته نرخ های جدید کرایه های تاکسی نهایی شد اما رانندگان تاکسی نرخ های مصوب خود را برای سال جدید اعمال کرده اند.

ورودی تاکسی های گردشی حتی برای کوتاه ترین مسیر هزار تومان است. نرخ ها بر اساس سلیقه رانندگان گرفته می شود و بازار دعوا و درگیری در نخستین روز بعد از تعطیلات سال نو گرم است.

به گفته یکی از مسافران همیشگی خط تاکسی رسالت - ولی عصر از روز ۱۵ فروردین ۵۰۰ تومان به کرایه این خط افزوده شده است.

یکی دیگر از مسافران تاکسی هم گفت: مسیر خیابان طالقانی به خیابان بهشتی هزار تومان بود که در سال جدید به هزار ۳۰۰ تومان افزایش داشته است. اما به دلیل نبود ۲۰۰تومانی رانندگان از مسافران هزار و ۵۰۰ تومان کرایه می گیرند.

در این روز محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه طی دو دهه گذشته برابر نقشه های هوایی حدود ۵ هزار هکتار از باغات شهر تهران از روی نقشه پاک شده است، گفت: شهرداری مدعی است در طی این مدت ۱۰ الی ۱۲ هکتار به کمربند سبز تهران اضافه کرده اما کاربرد اکولوژیکی و زیست محیطی که درختان ۷۰ ساله دارند با درختان تازه کاشته شده و نهالی که پیرامون تهران کاشته شده، تفاوت زیادی دارد. البته اضافه شدن به کمربند سبز شهر تهران قابل تقدیر است ولی آنچه مهم است حفاظت از آن چیزی است که ما خودمان داریم تا بعداً بخواهیم با صرف هزینه های زیاد دوباره باغ، درخت و فضای سبز به شهر اضافه کنیم.

وی گفت: ما برای آنکه بتوانیم مجازات ها را متناسب با تخلف کنیم نیاز به سند اجرایی داشتیم. شورا، شهرداری را الزام به تهیه و تدوین این شناسنامه کرده است و شهرداری نیز قول انجام آن را داده است.

در دومین روز این هفته جلسه شورای شهر تهران در بوستان تازه تاسیس ۱۴۰۰ هکتاری در شرق تهران برگزار شد. احمد مسجد جامعی در این جلسه با اشاره به همدلی سازمان ها و اقدام جهادی شهرداری در ایجاد بوستان یاس گفت: ‌دل کندن از زمین سخت است و همکاری برای واگذاری این زمین‌‌ها جای تشکر دارد.

وی ادامه داد: در مقطعی ما نیاز به اقدام فوری در ایجاد این بوستان داشتیم اما حالا زمان آن است که با اندکی تامل بتوانیم امکانات مورد نیاز بوستان نظیرآب آشامیدنی را فراهم آوریم.

مسجد جامعی با بیان اینکه بوستان یاس اولین در نوع خود است گفت: ارزش این بوستان به این است که فضای طبیعی آن حفظ شود. گونه های گیاهی، پستی و بلندی این بوستان باید حفظ شود و باید با نگرش ارگانیک به این طبیعت در حفظ ان کوشا باشیم.

وی از مدیران شهرداری درخواست کرد: فضای طبیعی این پارک را حفظ کنند و تلاش کنند این پارک الگوی مناسبی به عنوان یک پارک بومی ایرانی باشد. این تجربه باید در سطح ملی دیده شود و به دیگر شهر ها نیز تسری پیدا کند.

در این جلسه رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورا هم با بیان اینکه این بوستان هدیه رهبری به مردم تهران است، گفت: از رئیس جمهور می خواهم به شکرانه توافق هسته ای، شیرینی به مردم تهران دهند و مشابه دستور رهبری صادر کنند و پارک پردیسان را به شهرداری تحویل تا برای حضور مردم آماده سازی کنند.

در میانه این هفته خبر سوراخ شدن برج آزادی منتشر شد. رئیس کمیته هنری شورای شهر تهران در این رابطه گفت: از سوراخ شدن سقف برج آزادی اطلاعی ندارم و این موضوع توسط کمیته مشترک ساماندهی برج آزادی پیگیری می شود.

عبدالحسین مختاباد گفت: بودجه ساماندهی برج آزادی تصویب شده و معاونت فنی پیگیر ساماندهی این برج است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی برای ساماندهی این برج آن است که این برج متعلق به شهرداری نیست و ما حتی برای داخل شدن آن نیاز به مجوز داریم.

مختاباد تاکید کرد: کمیته مشترکی با حضور میراث فرهنگی، ارشاد و شهرداری تشکیل شد و شورا نیز بودجه ای برای ساماندهی برج آزادی مصوب کرد که امیدواریم مشکلات آن هر چه زودتر برطرف شود.

در جلسه علنی این هفته مشخص شد با گذشت سه هفته از سال جدید و بیش از ۱۰ روز کاری ۹۴، شهرداری تهران هنوز بودجه پایتخت را به زیرمجموعه های خود (مناطق ۲۲گانه) ابلاغ نکرده است. هر چند فرمانداری تهران به عنوان نهاد ناظر و تائید کننده مصوبات شورای شهر ۱۷ اشکال به بودجه ۹۴ شهرداری تهران وارد کرده اما ابلاغ آن را بلامانع از سوی شهرداری بلامانع اعلام کرده است. با این حال شهرداری تهران تاکنون از ابلاغ بودجه سال جاری خودداری کرده است. علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در ابتدای بررسی اعتراضات فرمانداری به لایحه بودجه ۹۴ شهر تهران، به شهرداری نسبت به عدم ابلاغ بودجه اعتراض کرد و خواستار اقدام جهادی در این زمینه شد.او تاکید کرد: از ۱۷ مورد اعتراض فرمانداری به متن بودجه، ۱۵ مورد به موارد انشایی اشاره دارد.

در این جلسه همچنین اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران شورا نیز با اشاره به خبر تعرض به دو شهروند ایرانی در سرزمین وحی گفت: حکومت فعلی عربستان ۳۰ سال است که دستشان به خون مسلمانان منطقه آلوده است و سال های گذشته نیز ۵۰۰ زائر خانه خدا را در جوار کعبه مورد ضرب و شتم قرار داده و در حال حاضر نیز شهروندان یمنی از دست آنها در امان نیستند.

وی ادامه داد: اگر من جای رئیس این کاروان بودم، از غصه دق می کردم و اگر جای رئیس سازمان حج و زیارت بودم، استعفا می دادم. وزارت امور خارجه نباید نسبت به این اتفاق بی‌تفاوت باشد و باید هر چه زودتر به این موضوع رسیدگی کند.

این هفته رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه آلودگی صوتی در شهر تهران ۱۵ تا ۲۵ دسیبل فراتر از حد مجاز است گفت: شهر تهران در شرایط اضطرار آلودگی صوتی قرار دارد.

علی محمد شاعری اظهار داشت: در حال حاضر، بیشترین سهم آلودگی صوتی در کلانشهر تهران ناشی از سیستم حمل و نقل موتوری است به طوری که موتورسیکلت‌ها به میزان ۸۳ دسیبل آلودگی صوتی تولید می کنند و این در حالی است که میزان حد مجاز آن ۷۷ دسیبل است.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد وسایل حمل و نقل جاده‌ای را خودروهای سواری در بر ‌می‌گیرد افزود: در خیابان‏ها و اتوبان‌های شهر تهران حدود ۵۰ درصد خودروهای سواری صدایی بالاتر از ۸۱ دسیبل ایجاد می‌کنند در حالی که استاندارد آلودگی صوتی برای خودروهای سواری ۷۴ دسیبل است.

شاعری اضافه کرد: طبق آمارهای بدست آمده در شهر تهران، سهم انتشار آلودگی صدا توسط موتورسیکلت ها ۴۹ درصد، خودروهای سواری ۳۰ درصد، ماشینهای سنگین ۲۰ درصد و اتوبوسهای شرکت واحد یک درصد اعلام شده است.

وی منطقه ۹ تهران را دارای بیشترین آلودگی صوتی در سطح شهر عنوان کرد و افزود: منطقه ۱۴ دومین منطقه آلوده و منطقه ۱۹ سومین منطقه آلوده به لحاظ صوت در شهر تهران است.

شاعری خاطر نشان کرد: بیشترین میزان آلودگی صدا در سطح مناطق از لحاظ ترافیکی به ترتیب در مناطق ۶-۱۰-۱۱-۱۲-۱۳-۳-۱۹-۱۸-۲ هستند که تراز صوتی در بیشتر خیابان‌های اصلی این مناطق بیش از ۷۰ دسی‌بل است.

در روز چهارشنبه نیز معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران، از حذف فروش حضوری آرم های طرح ترافیک روزانه و هفتگی از ابتدای سال جاری خبر داد.

سید جعفر تشکری هاشمی با بیان اینکه در سال ۹۴ به هیچ وجه فروش حضوری آرم های روزانه را نداریم گفت: این آرم ها تنها از طریق وب سایت Tehran.ir و یا از طریق ssd به فروش می رسد و شهروندان می توانند با ارسال کد #۱*۳*۱۳۷*شماره پلاک خود را ارسال و پرداخت را نیز از طریق کارت شتاب انجام دهند.

منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید