شهری که ۴ زندان دارد!

یکی از علت‌های جرم‌خیزی البرز و بالا بودن نرخ مهاجرت در این استان وجود چهار زندان بزرگ کشور در اطراف کلانشهر کرج است که شامل زندان قزلحصار به‌عنوان بزرگ‌ترین زندان خاورمیانه، زندان کچویی فردیس، زندان رجایی شهر و ندامتگاه مرکزی است. وجود چهار زندان در کرج آسیبی جدی محسوب می‌شود که بارها کارشناسان درباره آن هشدار داده‌اند. روز گذشته نیز مدیرکل بهزیستی استان البرزگفت: وجود چهار زندان در استان البرز به افزایش آسیب‌های اجتماعی منجر شده که پدیده کودکان کار و خیابان از این دست است.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، از چهار زندانی که در کرج است یکی در قلب این شهر واقع شده است که برای مردم تداعی‌گر جرم است و از نظر روانی آثار خوبی برای مردم ندارد. زندان قزلحصار نیز منجر به ایجاد شهرک‌هایی در اطرافش شده که اغلب ساکنان آنها خانواده‌های زندانیان هستند. چهار زندان کرج مملو از زندانیانی از دیگر استان‌های کشور است. این ۴زندان در گذشته که هنوز کرج به استان تبدیل نشده بود زیر نظر اداره کل زندان‌های استان تهران بود و همچنان نیز متعلق به تهران است و زندانی‌ها نیز از تهران اعزام می‌شوند. طبق ‌ماده یک قانون انتقال زندان‌ها و مراکز اقدامات تأمینی و تربیتی به خارج از شهرها، سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور - که در این قانون به اختصار سازمان نامیده می‌شود- به‌منظور انتقال زندان‌ها و مراکز‌اقدامات تأمینی وتربیتی داخل شهرها به خارج از آن، به استثنای بازداشتگاه‌ها، مکلف است اراضی ومستحدثات مربوط، اعم از عرصه و اعیان را‌ حسب مورد مطابق این قانون و آیین‌نامه اجرایی آن به وزارت مسکن و شهرسازی واگذار نماید.
زندان فردیس تعطیل شده است
چند ماه پیش نماینده مردم کرج در مجلس اعلام کرد: چهار زندان دراستان البرز داریم که زندان شهید کچوئی در شهرستان فردیس قرار گرفته است . عزیز اکبریان در ادامه گفت: زندان شهید کچوئی سال‌ها بود که زندانیان زیادی را درخود جای داده بود اما اکنون این زندان عاری از زندانیان شده والحمدلله تبدیل به آموزشگاه شده است، قسمتی از این زندان تبدیل به آموزشگاه زندانیان شده و قسمت دیگر آن تبدیل به آموزشگاه سربازان شده است. اما در حال حاضر سه زندان دیگر قزلحصار، رجایی شهر و ندامتگاه مرکزی هنوز در شهر کرج قرار دارد و قرار گرفتن این ندامتگاه‌ها در محدوده شهری طبق قانون ممنوع است.
زندان و آسیب‌های اجتماعی
از سوی دیگر شهر کرج در سال‌های اخیر به دلیل مجاورت با پایتخت شاهد حضور مهاجران زیادی بوده است تا جایی که اعلام می‌شود جمعیت این استان به ۳‌میلیون نفر رسیده است. این مساله در کنار حضور زندانیان و اعضای خانواده آنها که به طور طبیعی به علت عدم امکان تردد از استان‌های دور به این استان مهاجرت کرده و در اطراف زندان‌ها سکونتگاه‌های غیررسمی تشکیل داده و زندگی می‌کنند باعث افزایش جمعیت مهاجران استان البرز و شهر کرج شده است. تا جایی که روز گذشته مدیرکل بهزیستی استان البرز درباره آسیب‌های اجتماعی این استان گفت: استان البرز به دلیل وجود چهار زندان بزرگ کشور در این استان در شرایط بسیار خاصی قرار دارد. افروز‌ بهرامی با بیان اینکه ۸۰ درصد از زندانیان مقیم این زندان‌ها البرزی نبوده و از سایر استان‌ها مهمان البرز شده‌اند، گفت: زندانیان محکوم به حبس ابد از سایر استان‌ها به زندان‌های استان البرز اعزام می‌شوند که به‌طور طبیعی خانواده آنان به علت عدم امکان تردد از استان‌های دور به این استان مهاجرت کرده‌اند. بهرامی خاطرنشان کرد: این مساله به افزایش آسیب‌های اجتماعی در استان البرز منجر شده که پدیده کودکان کار و خیابان از این دست است. ایلنا نوشت؛ او با تاکید بر اینکه بستر و فضای مناسب برای چنین جمعیتی فراهم نیست، ادامه داد: استان البرز به لحاظ مساحت ۳/۰درصد کل مساحت کشور را تشکیل می‌دهد، در حالی که به لحاظ جمعیت ۳ درصد کل جمعیت کشور را در خود جای داده است که این مساله باعث تراکم بالای جمعیت در این استان شده به صورتی‌که در حال حاضر این استان پس از استان تهران رتبه دوم تراکم جمعیت را به خود اختصاص داده است.
وعده انتقال زندان‌ها به خارج از البرز
یکی از ساکنان محله خرمدشت کرج می‌گوید: اکثر ساکنان منطقه خرمدشت کرج خانواده زندانیانی هستند که از شهرهای دیگر و نقاط دور و نزدیک به این شهر آمده‌اند تا نزدیک اعضای خانواده خود که در زندان‌هایی مانند قزلحصار یا ندامتگاه هستند باشند. او می‌افزاید: این منطقه به شدت جرم خیز شده است و برخی ساکنان آن در نتیجه اختلاط با این افراد به کارهای خلافکارانه دست می‌زنند. سال گذشته طاهر طاهری استاندار البرز از طرح انتقال زندان‌های استان البرز به خارج از شهر و ساخت زندان‌هایی با ساختاری جدید خبر داده و گفته بود: طرح انتقال این زندان‌ها در کارگروهی تخصصی در دست پیگیری قرار دارد.
حتی تصور وجود زندان داخل شهر اثر منفی دارد
یک مددکار اجتماعی در این خصوص می‌گوید: ساماندهی و انتقال زندان و زندانیان باید به‌صورت جدی در دستور کار مسئولان استانی و کشوری باشد تا مقداری از جرم‌خیزی البرز و همچنین مهاجرت بی‌رویه به این استان نوپا کاسته شود. امیرمحمود حریرچی می‌افزاید: حتی تصور وجود داشتن زندان داخل شهر در افکار عمومی اثر منفی دارد و زندگی در اطراف کسانی که مجرم هستند به‌ویژه برای کودکان زمینه تاثیر منفی و از بین‌رفتن قبح امور خلاف و جرم‌خیزی را افزایش می‌دهد. او می‌افزاید: خانواده زندانیان یک معضل اصلی دراین زمینه هستند که با مهاجرت به اطراف محدوده زندان و زندگی در سکونتگاه‌های بعضا غیررسمی باعث می‌شوند از نظر فرهنگی مشکلاتی برای بقیه افراد پیش بیاید. حریرچی با اشاره به مشکلات خانواده‌هایی که برای مثال یکی از اعضای آنها به حبس ابد محکوم شده است، می‌گوید: به‌طور حتم خانواده‌ای که سرپرست یا یکی از اعضای آن به دلیل جرم بزرگی به حبس ابد محکوم شده بسیار در معرض از هم گسیختگی است و اگر این افراد به شکل گروهی به یک منطقه وارد شوند و میان مردم دیگر زندگی کنند با تاثیر منفی بر افکار عمومی می‌توانند باعث افزایش ضریب جرم‌خیزی در یک ناحیه شوند و از سوی دیگر باعث افزایش مهاجرت، حاشیه نشینی و مشکلاتی از قبیل کودکان کار خواهند شد.
تاثیر متقابل انسان و محیط زندگی
قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی می‌گوید: بر اساس مصوبه هیات دولت در سال‌ها پیش کلیه زندان‌ها و پادگان‌ها باید از داخل شهرها بیرون بروند و اینکه چرا هنوز نرفته است جای سوال دارد. مرتضی میرباقری می‌گوید: زندان‌ها به لحاظ اجتماعی و امنیتی نباید در محیط شهری باشند و این باعث اثرات مخربی بر دیگر شهروندان می‌شود. او ادامه می‌دهد: این زندان‌ها در گذشته خارج از محدوده شهر کرج قرار داشت اما به‌دلیل رشد بی‌رویه این شهر در سال‌های اخیر و شهرک‌سازی اطراف آن امروزه به وسط شهر آمده است که آسیب بزرگی است. او ادامه می‌دهد: تاثیر متقابل انسان و محیط زندگی او اثبات شده است و نمی‌توان منکر این شد که وجود زندان در مرکز شهرتاثیری بر دیگران ندارد. قائم‌مقام وزیر کشور می‌گوید: این مساله هم از نظر ترافیک شهری و حضور خانواده زندانیان در محل قرارگرفتن زندان ایجاد مشکل می‌کند و هم از نظر روانی بر دیگران اثر منفی می‌گذارد و منطقه را جرم‌خیز می‌کند بنابراین لازم است برای این مساله تمهیدی اندیشیده شود.
منبع: روزنامه آرمان امروز

دیدگاه تان را بنویسید