سر دکارت + عکس

او در سال 1650 در سوئد درگذشت و در استکهلم به خاک سپرده شد، اما این پایان ماجرا نبود.سفیر فرانسه به نام "Hugues" در استکهلم، شبانه جنازه را از قبر بیرون آورده و مخفیانه به فرانسه انتقال داد.در طول 350 سال گذشته استخوان های دکارت همچون انگشتان، جمجمه و ... یکی یکی به فروش رسید.

لینک کوتاه کپی شد
" دکارت "فیلسوف، ریاضی‌دان و فیزیک‌دان بزرگ عصر روشنگری و از پایه گذاران فلسفه اروپای مدرن محسوب می شود.او در سپتامبر ۱۶۴۹ به دعوت ملکه سوئد- برای تعلیم فلسفه به دربار وی در استکهلم رفت.اما زمستان سرد این کشور اسکاندیناوی از یک‌سو و ضرورت سحرخیزی در ساعت پنج بامداد برای تعلیم ملکه از سوی دیگر، دکارت را که به این نوع آب و هوا و سحرخیزی عادت نداشت، به بیماری ذات‌الریه مبتلا ساخت.او در سال ۱۶۵۰ در سوئد درگذشت و در استکهلم به خاک سپرده شد، اما این پایان ماجرا نبود.سفیر فرانسه به نام "Hugues" در استکهلم، شبانه جنازه را از قبر بیرون آورده و مخفیانه به فرانسه انتقال داد.در طول ۳۵۰ سال گذشته استخوان های دکارت همچون انگشتان، جمجمه و ... یکی یکی به فروش رسید.

هم اکنون این جمجمه در پاریس نگهداری می شود و قرار است به "مدرسه نظامی Prytanée" که دکارت در آن تحصیل می کرد منتقل شود. بر روی جمجمه در طول تاریخ شعری به زبان لاتین کنده کاری شده است.

ترجمه دقیق نیست و مفهوم شعر این است که از سر بزرگ دکارت، این غنیمت کوچک باقی مانده، اما استعداد و نبوغ او در سرتاسر جهان پیچیده و این بزرگی همیشه در ذهن پارسایان به شادی یاد می شود.

منبع: سایت ایران و جوان

دیدگاه تان را بنویسید