وزیر ورزش و جوانان گفت: طرح جداسازی حوزه جوانان از ورزش در کمیسیون فرهنگی مجلس به تصویب رسیده است، این در حالی است که این انفکاک در شورای عالی جوانان مصوب نشده بود.

جی پلاس، محمود گودرزی در نشست هم‌اندیشی با نخبگان اجتماعی جوان و مراسم رونمایی از سامانه ثبت، تقاضا و صدور اعتبارنامه‌های سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان که امروز در وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، افزود: شاید با تفکیک حوزه جوانان از ورزش، بودجه حوزه جوانان افزایش یابد و ما یکی از وظایف خود را افزایش کمی و کیفی سمن‌ها می‌دانیم.

وی در ادامه گفت: ما تلاش کردیم اختصاص یک درصد از بودجه دستگاه‌های اجرایی به حوزه ورزش را الزامی کنیم و این کار را دو سال قبل پیگیری کردیم اما در نهایت دستگاه‌ها مجاز به این کار شدند. از آن زمان تاکنون از دو هزار میلیارد تومانی که امکان اختصاص آن از این محل به حوزه ورزش وجود داشت تنها یک درصد معادل دو میلیارد تومان به ما اختصاص داده شده است.

وزیر ورزش و جوانان اظهار کرد: ما توسعه سمن‌ها را از نظر کمی در دستور کار خود قرار دادیم. این کار باعث توسعه اجتماعی و در نهایت منجر به توسعه پایدار خواهد شد. در واقع مشارکت بیشتر اجتماعی، افزایش نشاط به ویژه در میان جوانان را به دنبال خواهد داشت و بهترین راه برای افزایش مشارکت اجتماعی، فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان است.

وی با بیان اینکه موضوع جوانان ملی و فرادستگاهی است، افزود: وظیفه وزارت ورزش و جوانان هماهنگ‌سازی دستگاه‌های دارای تکلیف در حوزه جوانان است. در ۱٫۵ سال اخیر معاونت ساماندهی امور جوانان تلاش کرده تا دستگاه‌ها را نسبت به وظایف خود آشنا کند و تا حدودی در این زمینه به موفقیت‌هایی دست یافته است. البته هر کدام از دستگاه‌ها اولویت‌های خاصی دارند و ممکن است جوانان در اولویت اول آنها نباشند. به عنوان نمونه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وظیفه اصلی خود را پرداختن به مساله جوانان نمی‌داند. صداوسیما، بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی نیز همین وضعیت را دارند.

گودرزی با اشاره به نتایج ورزشکاران ایران در المپیک ریو، گفت: در دولت نهم ورزشکاران دو مدال در المپیک پکن به دست آوردند و در دولت دهم آنان توانستند ۱۲ مدال را در المپیک لندن برای کشورمان به ارمغان بیاورند. در دولت یازدهم ورزشکاران موفق به کسب هشت مدال شدند اما متاسفانه بسیاری از افراد تلاش کردند که بگویند ایران در المپیک ریو توفیق لازم را کسب نکرده است و ممکن است این دیدگاه در مجلس هم طرفدارانی داشته باشد. البته باید به ناداوری‌های صورت گرفته در المپیک نیز توجه کرد.

وی درباره شورای عالی جوانان اظهار کرد: این شورا باید دستور جلساتی داشته باشد و اگر این موارد وجود داشته باشد بلافاصله برای تشکیل آن اقدام می‌کنیم.

وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه جوانان برای حضور در عرصه‌های مدیریتی باید تجاربی کسب کنند، اظهار کرد: ما وظیفه داریم در این جهت تلاش کنیم.

گودرزی درباره عضویت وزارت ورزش و جوانان در مرکز مالکیت فکری، گفت: هنگامی که قرار بود این مرکز تشکیل شود ما برای عضویت در آن ابراز آمادگی کردیم و این پیشنهاد ما مورد قبول واقع شد. امیدواریم شرایطی فراهم شود که بتوان در حوزه جوانان امکان ثبت ایده‌ها را فراهم آورد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: اقدامات مهمی در دولت یازدهم انجام شده که باعث تغییر فضای عمومی اجتماع در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و ... شده است و جنبه‌های مختلف آزادی مثل آزادی بیان و قلم افزایش پیدا کرده و فضای پرنشاطی به وجود آمده است.

وزیر ورزش و جوانان گفت: سقف صادرات ایران ۸۰۰ هزار بشکه نفت بود که قرار شد این میزان به صفر برسد و ایران مانند کشور عراق نفت خود را در قبال غذا به فروش برساند اما در حال حاضر صادرات نفت و میعانات گازی به دو میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه رسیده است. برخی افراد این دستاوردهای برجام را نمی‌بینند یا نمی‌خواهند ببینند.

گودرزی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه برجام، افزود: ایشان فرموده‌اند که اگر گله‌ای می‌کنند از طرف‌های خارجی برجام است اما علیرغم فرمایشات ایشان دلواپسان بحث‌های مختلفی را درباره برجام مطرح می‌کنند. یکی از دستاوردهای دولت باز کردن زنجیرهای تحریم از دست و پای مردم است تحریمی که در حال ایجاد یک بحران جدی برای جامعه بود. از سوی دیگر تلاش می‌شد با ترویج ایران‌هراسی کشورمان به سمت جنگ سوق داده شود. امروزه امنیت یک نعمت بزرگ است.

وی با بیان اینکه در حوزه سلامت در دولت یازدهم اتفاقات بزرگ و مهمی رخ داده است، اظهار کرد: یکی از رویکردهای اصلی دولت توجه به سلامت بوده و خوشبختانه بسیاری از نگرانی‌های بیماران رفع شده است.

وزیر ورزش و جوانان درباره مبالغی که ایران از فیفا طلبکار است، گفت:‌ در حوزه ورزش مبالغی را از فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) طلبکار هستیم که تاکنون وصول نشده است و به علت تحریم‌ها برای نقل و انتقال پول اختلاس‌های چندهزار میلیارد تومانی در دولت گذشته اتفاق افتاد.

گودرزی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای دولت یازدهم تثبیت شرایط اقتصادی است، افزود: سال گذشته شوک به قیمت نفت را شاهد بودیم. این شوک می‌تواند بسیاری از کشورها را دچار چالش جدی کند و همه کشورهای صادرکننده نفت به جز ایران چالش‌هایی را تجربه کردند. از سوی دیگر نرخ تورم یک رقمی شده است که این دستاورد مهمی است. البته همچنان شاهد رکود اقتصادی هستیم چون مشکلات اقتصادی به قوت خود باقی است.

وی با اشاره به ایجاد فضای آزاد، گفت: امروزه رسانه‌ها به ویژه در حوزه ورزش هیچ خط قرمزی را لحاظ نمی‌کنند.

به گفته گودرزی، پس از تشکیل دولت یازدهم نیم درصد امید به زندگی مردم افزایش یافته است.

در بخش دیگری از این نشست نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد موضوعاتی مانند ضرورت راه‌اندازی سمن‌سراها در استان‌های مختلف، بهره‌گیری از جوانان برای تصمیم‌گیری درباره خودشان، پیگیری موضوع دستیاران جوان از سوی رییس‌جمهور، ضرورت توجه بیشتر به دختران جوان و اصلاح شاخص سنجش تشکل‌ها را مطرح کردند.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید