معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی ایران تاکید کرد: فناوری و تکنولوژی در دنیا به سرعت در حال پیشرفت و توسعه بوده و بانکداری بر بستر شبکه های اجتماعی، مدل بلامنازع بانکداری آینده است.
به گزارش جماران، مسعود خاتونی معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی ایران گفت: تکنولوژی بانکها را به شدت متاثر ساخته و بانکهای سنتی امروز برای بقا در فضای کسب و کار آتی باید با توجه به معیارهایی نظیر اندازه بانک، میزان اعتبار نزد مشتری، قدرت مالی، راهبرد سازمانی و زمینه فرهنگی که در آن ارائه خدمت می کنند، مدل یا مدلهای مناسب کسب و کار آتی خود را انتخاب کنند.
وی افزود: آینده بانکداری، بانکداری هوشمند مبتنی بر ارائه خدمت از طریق کانالهای ارائه خدمات همبسته و یا بانکداری در بازار یا خدمات متمرکز شده در قالب زیستبوم دیجیتالی و یا بانکداری در شبکههای اجتماعی و یا مدل ترکیبی از حالتهای مذکور هر چه باشد، هدف رفع بازه نامحدودی از نیاز مشتری در زمان و مکان وقوع و با کیفیت عالی است.
به گفته خاتونی، جدا از اینکه بانکها چه مدل کسب و کاری را برای آینده خود انتخاب کنند، تمرکز و رقابت در بانکداری آینده فراتر از خدمات مالی پایه بوده و محدوده وسیعی از خدمات مالی ارزش افزوده و غیرمالی را با توجه به نیاز گروههای مختلف مشتری دربر میگیرد. بنابراین الزام بانکها به تشخیص رفتار مشتری، گروهبندی مشتریان و شناسایی نیازهای واقعی هر گروه بیش از بیش است و این امر با تعامل نامحدود و حضور پیوسته در کنار مشتری در شبکههای اجتماعی به وقوع میپیوندد.
وی تصریح کرد: بعد از پایداری و دسترسیپذیری خدمات که شبکههای اجتماعی بخش قابل توجهی از آن را تامین میکنند، امنیت مهمترین رکن تعامل بانک در این شبکهها است. از این رو اعتماد به بستر امن شبکههای اجتماعی باید همسنگ اعتماد به خود بانک باشد.
معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات بانک ملی ایران گفت: طبق بررسیهای میدانی انجام شده ۸۰ درصد افراد فعال در حوزه شبکههای اجتماعی، بانکداری در این حوزه را به شرط این که نرمافزار آن داخلی و سرورهای آن در ایران باشد، مطلوب دانستهاند.
وی افزود: با توجه به جایگاه بانک ملی ایران و انبوه مشتریان آن، این بانک به صورت بالقوه استعداد را دارد که در بزرگترین شبکه اجتماعی کشور، بستری برای ارائه خدمات بانکداری مبتنی بر شبکههای اجتماعی را راهاندازی و معرفی کند. همچنین امنیت تبادلات مالی این بانک در فضای اینترنت نیز سرمایه و مزیت دیگری برای تحقق بانکداری مبتنی بر شبکههای اجتماعی در این بانک است.
خاتونی ابراز داشت: با توجه به ضرورت حرکت بانکها در حوزه بانکداری اجتماعی، بانکها باید ضمن طراحی و ظرفیتسازی مناسب شبکههای پیامرسان داخلی، شرایط را برای استفاده بهینه از این بستر مورد توجه مردم فراهم کنند.
منبع: ایسنا