پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

معاون مالی ـ اداری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با اشاره به قانون بودجه 1395 تشریح کرد:

پاسخ به شایعه سازی ها و ادعاهای جعلی درباره بودجه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی

حبیب محمد مرادی با مبنا قرار دادن قانون بودجه کل کشور در سال 95 به خوبی توضیح می دهد که چگونه برخی از آمارهای جعلی، بودجه 16 میلیاردی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با زیرمجموعه های متعددی در قم، اصفهان، خمین و نجف اشرف را بیش از 50 میلیارد تومان گزارش می دهند.

در سال های اخیر در فصل بودجه، برخی، غالبا با اهداف مشخص سیاسی، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی را مورد هجمه قرار می دهند؛ امسال اما، به شکل عجیبی همزمان و همزبان، در داخل و خارج این اتفاق در آستانه بیست و هفتمین سالگرد بزرگداشت امام خمینی رخ داد. در خارج عده ای ادعایی جعلی را درباره امام مطرح کردند و در داخل هم عده ای دیگر به طرح شایعاتی درباره بودجه موسسه ای پرداختند که با حکم امام خمینی تشکیل شد و بر مبنای قانون نحوه حفظ آثار و یاد حضرت امام خمینی مصوب 1368 مجلس شورای اسلامی، مرجع قانونی ترویج اندیشه های امام خمینی تعیین شد.

آنچه که در پی می آید گفت و گوی خبرنگار جماران با معاون مالی ـ اداری، برنامه و بودجه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) است که به دنبال طرح برخی از مباحث درباره ردیف بودجه این موسسه در بودجه سال 95 انجام گرفته است.
حبیب محمد مرادی با مبنا قرار دادن قانون بودجه کل کشور در سال 95 به خوبی توضیح می دهد که چگونه برخی از آمارهای جعلی، بودجه 16 میلیاردی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با زیرمجموعه های متعددی در قم، اصفهان، خمین و نجف اشرف را بیش از 50 میلیارد تومان گزارش می دهند.

در فصل بودجه، به گونه ای سنتی برخی با طرح ادعای دلسوزی اندیشه امام و انقلاب، به طرح این شایعه می پردازند که بودجه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی طی سه سال 6 برابر افزایش داشته است. امسال این ادعاها متأسفانه همزمان با مراسم بیست و هفتمین سالگرد بزرگداشت امام خمینی نیز، تکرار شد؛ اگر بخواهیم منتزع از انگیزه های سیاسی این سایت ها، به راستی آزمایی این آمار و ارقام بپردازیم؛ واقعیت چیست؟
واقعیت این است که در سال 95 بودجه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی 2/2 درصد نیز کاهش یافته است و ما به شدت در این باره گلایه مند هستیم.
با وجود این که شما در سال گذشته توضیحاتی دراین باره دادید (اینجا را ببینید)، اما باز هم این ادعا تکرار می شود که بودجه موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی بیش از 50 میلیارد تومان است.
این بودجه دقیقا 16 میلیارد و 450 میلیون تومان است که دو میلیارد تومان از این عدد مربوط به بزرگترین مراسم ملی و مذهبی کشور(مراسم بزرگداشت حضرت امام ) است که در سالگرد ارتحال امام رحمه الله علیه برگزار می شود و معمولا حداقل یک میلیارد تومان از این بودجه هم تخصیص داده نمی شود. بنابراین بودجه واقعی موسسه همانند سال 93 همان 13 میلیارد تومان با 2/2 درصد کاهش است.
منبع این اعداد و ارقام شما چیست؟
دقیقا در در ردیف 114030 قانون بودجه سال 95 کل کشور مصوب مجلس شورای اسلامی. کسانی هم که ادعایی متفاوت با عدد 13 میلیارد تومان را دارند تنها با مستند قرار دادن قانون بودجه کشور می توانند به طرح بحث بپردازند. امیدوارم که بعداز این که به حقیقت رسیدند به گونه ای رفتار کنند که شرمنده نام و روح امام و افکار عمومی نباشند و کمتر به تخریب نام و یاد امام و بیت حضرت امام با طرح این شایعات و آمار و ارقام جعلی بپردازند.
بودجه موسسه در دولت دهم چقدر بوده است؟
12 میلیارد تومان.
یعنی در دولت دهم حتی افزایش 8 تا ده درصدی افزایش حقوق کارکنان هم شامل بودجه موسسه نشده است.
خیر
پس این عدد و رقم ها بر چه مبنایی ارائه شده است؟ البته شما در سال گذشته توضیحاتی داده اید...
موضوع این است که آستان مقدس حضرت امام و موسسه نشر آثار امام خمینی از سال 68 تا کنون هم در چارچوب قوانین مربوط به ثبت موسسات و هم در عالم واقع، دو تشکیلات کاملا مجزا با مأموریت ها و فعالیت های متفاوت هستند.
اما به بواسطه ضوابط و مقررات بودجه نویسی اعتبارات دو دستگاه مذکور، از سال 93 تجمیع و ذیل ردیف 114030 به نام موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام قرار گرفت که پس از پیگیری ها و انجام مکاتباتی با مجلس نهم، کمیسیون تلفیق نسبت به تفکیک این اعتبارات آستان و موسسه در ذیل همین ردیف در لایحه بودجه سال 95 اقدام کرد.
مایل هستید که به طور کاملا شفاف ردیف های زیر مجموعه اعتبارات 114030 را توضیح دهید.
با کمال میل، البته جدول اعتبارات بودجه یک سند منتشر شده است و اصلا مخفی نیست که نیاز به شفاف سازی داشته باشد؛ جز این که شما با اخبار جعلی و عدد سازی در این زمینه مواجه می شوید که با مراجعه به سایت های سازمان مدیرت و برنامه ریزی و مجلس شورای اسلامی به راحتی می توانید به واقعیت دست یابید. با این حال از شفاف سازی در این زمینه کامل استقبال می کنم. در حال حاضر اعتبارات موسسه نشر و آثار حضرت امام و آستان در ردیف 11403 قانون بودجه کل کشور در سال 95 به شرح ذیل تصویب شده است.
بودجه هزینه ای موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی 16 میلیارد و 450 میلیون تومان، و بودجه هزینه ای آستان مقدس حضرت امام، 9 میلیارد و 550 میلیون تومان است و اعتبارات حفظ، مرمت و بازسازی اماکن منتسب به حضرت امام، 5 میلیارد و دویست و 97 میلیون تومان است.
مبلغ 8 میلیارد و 239 میلیون تومان از سرجمع اعتبارات ردیف 114030 موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام مربوط به پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی است که در واقع یک مجموعه دانشگاهی تربیت نیروهای کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های مختلف علوم اسلامی، علوم سیاسی و جامعه شناسی انقلاب است.
در ردیف 114030 کد 3، آستان مقدس حضرت امام مبلغ 20 میلیارد تومان در سرجمع اعتبارات آمده است. همانطور که در سال گذشته توضیح داده بودیم، این مبلغ مربوط به بازپرداخت وام40 میلیارد تومانی است که بابت تکمیل بخشی از مجموعه فرهنگی حرم مطهر حضرت امام خمینی رحمه الله علیه در سال 93 از سوی دولت اختصاص یافته و در همان سال هزینه شد و طبعا ارتباطی به اعتبارات موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام ندارد.
به نظر می رسد ایجاد شبهه و طرح آمارهای جعلی ارائه شده، با دلسوزی در رابطه با ترویج اندیشه حضرت امام سازگاری ندارد، شاید بتوان مقاصد دیگری را در این موقعیت برای چنین ادبیاتی تصور و توصیف کرد. البته طرح شبهات این چنینی، با ذکر نام یادگار امام و تخریب شخصیت ایشان، و انتساب اعتبارات موسسه به ایشان، درست در آستانه بیست و هفتمین سالگرد بزرگداشت حضرت امام، قبح این ادبیات تخریبی را بیشتر می کند.
طرح ادعای برابری اعتبارات موسسه نشر آثار حضرت امام با اعتبارات سازمان اسناد ملی ایران، بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس و همه رایزنی های فرهنگی سراسر ایران در سراسر جهان واقعیت دارد؟
همه مردم می توانند به راحتی با مراجعه به جداول مندرج در قانون بودجه سال 95 می توانید جعلی بودن و غیرمنصفانه بودن این ادعا را شخصا مورد ارزیابی و قضاوت قرار دهند. بودجه و اعتبارات سازمان های مورد ادعا، همانند بودجه و اعتبارات موسسه نشر آثار حضرت امام در قانون بودجه موجود است.
از طرف دیگر تنها دستگاه فرهنگی کشور، موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام نیست و تنها، این موسسه، درباره اندیشه حضرت امام مسوولیت ندارد، قریب یک صد دستگاه فرهنگی از بودجه های دولتی استفاده می کنند. اما چرا هرازچند گاهی مدعیان دلسوزی اندیشه حضرت امام به جای تأکید بر نابسنده بودجه موسسه برای ترویج اندیشه امام خمینی شبهاتی غیرمنصفانه و با ادبیات زشت را در موقعیت های حساس فرهنگی و سیاسی طرح می کنند؟
اماکن منتسب به حضرت امام شامل چه آثار و پروژه هایی است؟
مجموعه بیت حضرت امام در شهرستان خمین و مجموعه فرهنگی 15 هزار مترمربعی همجوار بیت، مجموعه بیت حضرت امام و ساختمان ، استفائات، حسینه، نگارستان و دفتر حضرت امام در جماران ، مجموعه نجف اشرف شامل بیت و دفتر حضرت امام و مجموعه نگارستان، موزه، مدرس و کتابخانه تخصصی حضرت امام در نجف اشرف، بیت حضرت امام و مجموعه فرهنگی یادگار امام در قم، ساختمان های نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام در استان های مرکزی، اصفهان، قم و ساختمان موسسه تنظیم و نشر حضرت امام در جماران و ساختمان ستاد بزرگداشت حضرت امام و ... است.
سال گذشته که با شما گفت و گو می کردیم فرمودید که ساختمان محل اقامت حضرت امام در نوفل لوشاتو خریداری شده و قرار بود که به عنوان یکی از میراث فرهنگی انقلاب در قالب یک مجموعه فرهنگی بازسازی شود.
هیچ اعتباری برای انجام این پروژه در دست نیست. شما تنها با شمارش ساختمان های فوق می توانید به این نتیجه برسید که بودجه در اختیار چه اندازه محدود است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.