EKSO VEST نام رباتی است که برای راحتی کارگران یکی از خطوط تولید ب ام و ساخته شده است.

به گزارش جی پلاس، یک مرحله بالاتر، پیچیده‌تر، گران‌تر و کاربردی‌تر از گجت‌های پوشیدینی، لباس رباتی یا ربات‌های پوشیدنی هستند که مثال‌شان را در فیلم‌های علمی تخیلی به وفور دیده‌اید و شاید معروف‌ترینش لباس شخصیت Iron Man در فیلم‌های مارول باشد. می‌گویند ایده استفاده از ربات‌های پوشیدنی مدت‌ها قبل و برای پروژه‌های نظامی مطرح شده بود اما بعدها سر از بازارهای جهانی درآورد و محصولی غیرنظامی شد.
HAL نام یکی از معروف‌ترین ربات‌های پوشیدنی حال حاضر جهان است که کمپانی ژاپنی Cyberdyne آنرا عرضه می‌کند. آخرین نسخه این ربات پوشیدنی، HAL5 نام دارد که برای کمک به افراد در هنگام بلندشدن از زمین، بلندکردن اجسام سنگین، راه رفتن طولانی مدت و حتی بالا و پائین رفتن از پله‌هاست. HAL5 تقریبا 1.6 متر ارتفاع داشته و وزنش 23 کیلوگرم است و برای پوشیدنش حتما نیازمند کمک شخص دیگری هستید. باتری این ربات تا حدود 2 ساعت و 40 دقیقه کار می‌کند. با HAL5 حداکثر می‌توان 70 کیلوگرم را به راحتی بلند کرد که معادل وزن متوسط یک نفر است. قیمت نسخه‌های تجاری HAL5 مابین 14 تا 19 هزار دلار است.
HAL نام یکی از معروف‌ترین ربات‌های پوشیدنی حال حاضر جهان است که کمپانی ژاپنی Cyberdyne آنرا عرضه می‌کند. آخرین نسخه این ربات پوشیدنی، HAL5 نام دارد که برای کمک به افراد در هنگام بلندشدن از زمین، بلندکردن اجسام سنگین، راه رفتن طولانی مدت و حتی بالا و پائین رفتن از پله‌هاست. HAL5 تقریبا ۱.۶ متر ارتفاع داشته و وزنش ۲۳ کیلوگرم است و برای پوشیدنش حتما نیازمند کمک شخص دیگری هستید. باتری این ربات تا حدود ۲ ساعت و ۴۰ دقیقه کار می‌کند. با HAL5 حداکثر می‌توان ۷۰ کیلوگرم را به راحتی بلند کرد که معادل وزن متوسط یک نفر است. قیمت نسخه‌های تجاری HAL5 مابین ۱۴ تا ۱۹ هزار دلار است.
ب ام و نیز برای کمک به کارگرانی که ساعت‌ها در خطوط تولیدش مشغول به کار هستند، ربات پوشیدنی جدیدی به نام EKSO VEST معرفی کرده است. این ربات البته ساخت ب‌ام‌و نیست بلکه نسخه بهینه شده‌ای از EKSO GT ساخت کمپانی کالیفرنیایی Ekso Bionics است که بیش از ۱۰ سال در طراحی و ساخت چنین ربات‌هایی تجربه دارد. ایده ابتدایی استفاده از EKSO را نخستین‌بار مدیر خط تولید کارخانه اسپارتانبرگ ب‌ام‌و در آمریکا یعنی آقای Frank Pochiro مطرح کرد که با استقبال مدیر کارخانه روبرو شد. آقای پوچیرو می‌گوید تاکنون ۳۰ نفر از کارگران خط تولید ب‌ام‌و این ربات را امتحان کرده‌اند که با استقبال همگی‌شان روبرو شده است طوریکه از همین حالا نیز آماده پوشیدن EKSO هستند! اما ب ام و برنامه بلندمدتی برای EKSO درنظر گرفته است و می‌خواهد هر EKSO متناسب با ارگونومی بدن هر کارگر و همچنین وظیفه‌ای که آن کارگر برعهده دارد، طراحی شود.
ب ام و نخستین خودروسازی نبود که به سراغ ربات‌های پوشیدنی رفت. سال گذشته آئودی نیز با همکاری یک استارتاپ سوئیسی رباتی با نام Chairless Chair برای کارگران خط تولید Neckarsulm و Ingolstadt خود در آلمان معرفی کرد که بدنه‌ای از جنس فیبرکربن داشت. برای کارگرانی که ساعت‌های متمادی باید روی پاهای‌شان می‌ایستادند، این ربات حکم صندلی متحرک را داشت.
ب ام و نخستین خودروسازی نبود که به سراغ ربات‌های پوشیدنی رفت. سال گذشته آئودی نیز با همکاری یک استارتاپ سوئیسی رباتی با نام Chairless Chair برای کارگران خط تولید Neckarsulm و Ingolstadt خود در آلمان معرفی کرد که بدنه‌ای از جنس فیبرکربن داشت. برای کارگرانی که ساعت‌های متمادی باید روی پاهای‌شان می‌ایستادند، این ربات حکم صندلی متحرک را داشت.
منبع: جی اس ام

دیدگاه تان را بنویسید