موتور جستجوگر اینترنتی ایران جایگزین گوگل شد

موتور جستجوی ایرانی با نام «یوز» با حمایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات راه‌اندازی شد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، موتور جستجوی ایرانی «یوز» به آدرس www.yooz.ir امکان جستجوی صفحات وب را برای کاربران ایرانی فراهم کرده است و صبح امروز با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط بخش خصوصی در سازمان فناوری اطلاعات ایران به بهره برداری رسید.

مهدی نقوی مدیر و طراح این پروژه در مراسم رونمایی از موتور جستجوی ایرانی با اشاره به حجم اطلاعات در اینترنت که تا سال ۲۰۱۵، ۶۰ اگزا بایت برآورد می شود، گفت: هم اکنون تعداد ماشین های گوگل دو میلیون، تعداد ماشین های مایکروسافت یک میلیون و تعداد ماشین های فیس بوک بیش از ۱۰۰ هزار ماشین وب برآورد می شود.

او با بیان اینکه ۹۳ درصد خریداران اینترنتی از جویشگرها استفاده می کنند، گفت: بیش از ۹۰ درصد بازدید مجدد از سایت‌های اینترنتی مبتنی بر هدایت جویشگرها است.

مدیر پروژه موتور جستجوی ایرانی با بیان اینکه ۸۵ درصد ترافیک هدفمند در اینترنت توسط موتورهای جستجو ایجاد می شود، از رتبه ششم ایران در میان کشورهای دنیا در استفاده از موتور جستجوی گوگل خبر داد.

نقوی با بیان اینکه ایرانی ها روزانه ۲۵ میلیون بار از گوگل بازدید می کنند، گفت: کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، ایتالیا و چین در این رتبه بندی در رده های ۱۰ به بعد قرار دارند.

او گفت: هم اکنون در بین ایرانی ها، گوگل نه تنها ستون فقرات اینترنت بوده، بلکه ستون فقرات زندگی ایرانی ها شده است.

مدیر پروژه موتور جستجوی ایرانی گفت: برای جلوگیری از حرکت در فضای کاملا تاریک وب و استفاده از موتور جستجوی گوگل پروژه ایرانی موتور جستجوی «یوز» طراحی و ایجاد شده است تا کاربران ایرانی بتوانند درخواست های خود را در این فضا دنبال کنند.

نقوی بی‌اثرسازی تحریم های احتمالی، شناخت وب فارسی برای دانشگاه ها و رفع محدودیت های اطلاعاتی که بر اساس تحریم بر کاربران ایرانی اعمال می شود را از جمله مزایای استفاده از این پروژه بومی عنوان کرد.

او با اشاره به پروژه PRISM که از سال ۲۰۰۷ توسط آژانس امنیت ملی آمریکا راه اندازی شده است، گفت: در این پروژه، آژانس امنیت ملی آمریکا از ۹ شرکت فناوری اطلاعات مانند گوگل، یاهو و مایکروسافت خواسته است که اطلاعات کاربران را در اختیار این پروژه جاسوسی قرار دهند. بر این اساس، افشای اطلاعات کاربران توسط سرویس‌دهندگان خارجی امری بدیهی است و به همین دلیل راه اندازی پروژه بومی می‌تواند این مشکل را رفع کند.

مدیر پروژه موتور جستجوی ایرانی با بیان اینکه در راه اندازی موتور جستجوی بومی «یوز»، ۹ جویشگر خارجی مورد مطالعه قرار گرفته است، گفت: این پروژه در گام نخست یک‌میلیارد صفحه فارسی را پوشش می دهد، در همین حال افزایش پوشش زبان های فارسی، عربی و انگلیسی به ۶ میلیارد صفحه و بدست آوردن ۲۰ درصد جستجوی تحت وب در کشور از جمله اهداف این پروژه در گام دوم خواهد بود.

نقوی گفت: افزایش پوشش صفحات فارسی، عربی و انگلیسی به ۲۴ میلیارد صفحه و به دست آوردن ۳۰ درصد جستجوی کشور و توسعه تدریجی سرویس های ارزش افزوده، گام سوم این پروژه خواهد بود.

مدیر پروژه موتور جستجوی ایرانی با بیان اینکه در مرحله نخست ۲۰ سرویس برای این پروژه تعریف شده است، قابلیت ایندکس ۱۰ میلیارد صفحه، بی‌درنگ بودن ارائه نتایج، پاسخ هوشمند و سرویس های دانلود، ویدئو و ترجمه را از دیگر قابلیت های این پروژه عنوان کرد.

منبع: سایت خبرآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید