وزارت ارتباطات شبکه های پیام رسان را رصد می کند

هرچند نرم افزار های پیام رسان به دلیل قابلیت های مناسب در سال های اخیر گسترش زیادی در کشورمان داشته اند اما برخی جنبه های منفی آنها واکنش هایی را در بر داشته است.

لینک کوتاه کپی شد
به گزارش جی پلاس، وزیر ارتباطات به عنوان رسمی‌ترین مقام حوزه ICT، اوایل فروردین ماه اعلام کرد که ۲۰ میلیون گوشی هوشمند در دست ایرانی‌هاست؛ اگر این آمار را در برابر جامعه پیر و خردسال که امکان استفاده از گوشی هوشمند را ندارند در نظر بگیریم متوجه می‌شویم خیل عظیمی از ایرانی‌ها گوشی‌هایی دارند که قادر است از پیام‌رسان‌ها (OTT) پشتیبانی کند.
اواخر سال گذشته بود که تغییر و تحولی در تیم مدیریتی و فنی وایبر شکل گرفت و رفته رفته دسترسی به این شبکه در ایران با کندی و اختلال مواجه شد؛ هر چند که وایبر در دیگر کشورها دچار عارضه‌ای نشده بود اما مسئولان داخلی کشور ما اعم از دولت و مدیران اپراتورها این کندی را به تغییر و تحولات فنی در این شبکه ربط دادند.
پیام‌رسان‌ها همانطور که گفته شد ابزاری برای ارتباطات آسان، کم هزینه و البته با جذابیت‌های بالای بصری هستند که حیات اپراتورهای موبایل با طرح تجاری متکی به پیامک‌ها و تماس‌های پولی را با مخاطره مواجه کرده‌اند.
اختلالات وایبر کافی بود تا این موضوع به ضرر اپراتورهای موبایل داخل ربط داده شود؛ استدلال هم این بود که چون شرکت‌های موبایلی با خسارت هنگفتی در بخش درآمدها مواجه شده‌اند، دولت به سمت محدودیت پیام‌رسان‌ها رفته است؛ البته ضربه سنگین پیام‌رسان‌های موبایلی بر درآمدهای عیدانه اپراتورهای موبایل ایران نظیر همراه اول، ایرانسل و رایتل، امسال بر کسی پوشیده نبود و این شرکت‌ها را هم به فکر وا داشت تا چاره‌ای بیاندیشند.
با این حال وایبر محدود شد و سیل کاربران آن روانه پیام‌رسان جدیدی به نام تلگرام شدند که دامنه مهاجرت همچنان نیز ادامه دارد به گونه‌ای که اگر از کاربران تلگرام باشید، روزانه شاهد ملحق شدن بسیاری از دوستان‌تان به این شبکه هستید.
اما با توجه به اینکه چهار پنج ماه می‌شود تلگرام مورد توجه ایرانی‌ها قرار گرفته است، اکنون کاربران ایرانی بیشترین بازدید را از سایت این شبکه داشته‌اند.
با توجه به عمر کوتاه این شبکه، اکنون شاهد اختلال گسترده‌ای در آن هستیم به گونه‌ای که روزانه مناطق مختلفی از تهران قادر به اتصال به این شبکه محبوب که اخیرا امکان استیکرسازی با هر عکسی (شکلک‌های گرافیکی) را هم به کاربران داده است، نیستند.
پیش از این محمود خسروی معاون وزیر ارتباطات و مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت درباره این موضوع و محدودیت در شبکه‌های پیام‌رسان به تسنیم گفته بود که ما هیچگونه محدودیتی را برای پیام‌رسان‌های موبایلی ایجاد نکرده‌ایم و دسترسی به آنها باز است.
وی عنوان کرد: اگر محدودیتی در دسترسی به این شبکه‌ها مشاهده می‌شود شاید از طرف شرکت‌های اینترنتی باشد.
حال با توجه به اینکه تیم فنی و برخی مدیران وایبر به تلگرام نقل مکان کرده‌اند، پیش‌بینی می‌‌شود که دلیل این اختلال ناشی از این موضوع باشد؛ البته نباید فراموش کرد که اپراتورهای موبایل نیز از این محل متضرر شده‌اند و شاید دلیل دیگر را بتوان به این بخش ربط داد.
حال با توجه به این اختلالات وزیر ارتباطات خبر از رصد تمامی شبکه‌های پیام‌رسان داده است.
محمود واعظی وزیر ارتباطات و اطلاعات در این باره عنوان کرد: سازمان تنظیم مقررات وزارت ارتباطات نظارت کاملی بر تمام شبکه‌های اجتماعی داشته که در این میان با منتشرکنندگان محتواهای غیراخلاقی و شبکه‌هایی که به انتشار مسائل امنیتی اقدام می‌کنند برخورد می‌کنیم.
وی در رابطه با فیلتر کردن و نظارت بر شبکه‌های اجتماعی گفت: شبکه‌های اجتماعی که قوانین را رعایت می‌کنند می‌توانند به کار خود ادامه دهند و بررسی محتواهای شبکه‌های اجتماعی در کارگروهی که ما نیز عضو این کارگروه هستیم مورد بررسی قرار می‌گیرد.
منبع: ایستنا

دیدگاه تان را بنویسید