خریداران هیوندای سانتافه مراقب باشید! چون نگین خودرو بزودی نسل جدید رنو کولئوس را در تهران رونمایی می‌کند.

به گزارش جی پلاس، اولین مرتبه در نمایشگاه خودرو ژنو در سال ۲۰۰۰ بود که نام کولئوس شنیده شد؛ کانسپتی با طراحی‌ای متفاوت از آنچه در دنیای شاسی­‌بلندها رایج بود. اما با گذشت زمان فرم ساختارشکنانه آن عادی­‌تر و سرانجام نسل اول کولئوس در سال ۲۰۰۸ به خط تولید وارد شد و بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه از آن در سراسر دنیا، از جمله ایران، به فروش رفت.

پس از گذشت مدتی نسبتا طولانی نسل جدید کولئوس در نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۱۶ رونمایی شد. اما چرا رونمایی در چین؟ چون مهم‌ترین بازار رنو به شمار می­‌رود. آن­‌ها از سال ۲۰۰۹ بیش از ۱۳۵ هزار دستگاه کولئوس در بازار چین به فروش رسانده­‌اند. ۶ ماه بعد از پکن، کولئوس جدید در نمایشگاه خودرو پاریس، اولین رونمایی‌اش را در اروپا تجربه کرد. با این حال با معرفی نسل دوم، رنو بازار هدف خود را وسعت بخشیده است. کولئوس ۲۰۱۷ در ظاهر خوشبختانه چیزی از نسل قبلی‌اش به ارث نبرده است، اما در باطن چرا. جدول زیر تفاوت فنی دو نسل کولئوس را به خوبی نشان می‌دهد.

کولئوس (از ۲۰۱۶ به بعد) نسل دوم کولئوس (از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶)
CVT گیربکس CVT
چهار چرخ محرک (۴WD) محورمحرک چهار چرخ محرک (۴WD)
۴ خطی/۱۶ تعداد و آرایش سیلندر/ سوپاپ ۴ خطی/۱۶
۲۴۸۸ حجم موتور (سی‌سی) ۲۴۸۸
۱۷۰/۶۰۰۰ قدرت (دوردردقیقه/اسب‌بخار) ۱۷۰/۶۰۰۰
۲۲۶/۴۴۰۰ گشتاور (دوردردقیقه/نیوتن‌متر) ۲۲۶/۴۴۰۰
۲۰۰ حداکثر سرعت (کلیومتربرساعت) ۱۸۶
۹.۸ شتاب ۰ تا ۱۰۰ (ثانیه) ۹.۳
۱۶۷۸/۲۰۶۳/۴۶۷۲ طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) ۱۶۹۵/۲۱۲۰/۴۵۲۰
۲۷۰۵ فاصله محوری (میلیمتر) ۲۶۹۰
۱۶۰۸ وزن خالص (کیلوگرم) ۱۶۵۵
۲۲۵/۶۰R 18 رینگ و لاستیک استاندارد ۲۲۵/۶۰ ZR17
۱۰.۷ مصرف شهری (لیتردر ۱۰۰ کیلومتر) ۱۲
۶.۹ مصرف جاده‌ای (لیتردر ۱۰۰ کیلومتر) ۸
۸.۳ مصرف ترکیبی (لیتردر ۱۰۰ کیلومتر) ۹.۵
۶۰ حجم مخزن سوخت (لیتر) ۶۵
۷۲۲ پیمایش (کیلومتر) ۶۸۴
دو پرچمدار از یک برند

انتظار خریداران شاسی­‌بلندها راحتی، فضای جادار کابین و عملکردی چالاک است. کولئوس هم توانسته به خوبی این نیازها را برآورده کند. رنو در ۱۸ ماه گذشته، با معرفی محصولات باکیفیتی همچون اسکیپ و تلیسمان نشان داد که سعی دارد وجهه خود را ارتقا ببخشد. کولئوس جدید ترکیبی از شاسی­‌بلندی تنومند با ویژگی­‌ها و امکانات سدانی رده‌بالا مانند تلیسمان است. استایل کولئوس شباهت­‌های بسیاری به تلیسمان دارد؛ سدانی که توانسته جوایز متعددی برای طراحی بی­‌نظیرش کسب کند.

شباهت کولئوس به تلیسمان اتفاقی نیست، تیم طراحی تلیسمان به رهبری Alexis Martot، به طور موازی دو پروژه را جلو می­‌بردند.
شباهت کولئوس به تلیسمان اتفاقی نیست، تیم طراحی تلیسمان به رهبری Alexis Martot، به طور موازی دو پروژه را جلو می­‌بردند.

کولئوس، به عنوان یکی از برترین محصولات رنو در عصر جدید، با لوگویی بزرگ‌تر از قبل، درب موتور کشیده و استفاده از تزئینات کرومی در جای­‌جای بدنه سعی می‌کند جایگاه خود را در میان رقبا ارتقا دهد. همچنین شاهد خطوط کشیده و برجسته در آن هستیم، در عقب هم نحوه نصب چراغ‌ها آن‌را عریض­‌تر جلوه می­‌دهد. البته از مشخصه­‌های کلاسیک خودروهای شاسی­‌بلند هم بهره­‌مند است، مانند: رینگ­‌های بزرگ، سقف با ساختار آلومینیومی، ساختار محافظ­‌گونه درب‌ها.

مهم‌ترین اتفاقی که در کولئوس ۲۰۱۷ رخ داده، تغییر ابعاد و اندازه آن است. رنو با اضافه‌شدن شاسی‌بلند کجار به خانواده‌اش، دو محصول در یک سگمنت داشت که اصلا منطقی نبود. به همین دلیل دست به تغیر ابعاد کولئوس زد و آن را از کلاس شاسی‌بلندهای جمع‌وجور (کامپکت) به کلاس شاسی‌بلندهای متوسط ارتقا داد؛ این یعنی کولئوس جدید حالا ۳ ردیف صندلی دارد.

چه امکاناتی دارد؟

کولئوس ۲۰۱۷ نخستین شاسی‌بلند D-segment رنوست و به همین دلیل فرانسوی‌ها برای آن سنگ تمام گذاشته‌اند. فضای کابین رنو کولئوس، ماهرانه مشخصه­‌های یک شاسی­‌بلند تنومند و کیفیت مورد انتظار از سدانی خانوادگی را مخلوط می­‌کند. کنسول مرکزی بزرگ آن تاکیدی بر راحتی فوق­‌العاده­‌ای است که سرنشینان تجربه خواهند کرد.

در داخل کابین به کمک خطوطی که هماهنگی کامل با زبان طراحی خارجی دارند، فضایی راحت و زیبا خلق شده است. صندلی­‌ها هم با ابعاد و طراحی مناسبشان به خوبی سرنشین را مهار می­‌کنند. برای افزایش راحتی از فوم­‌هایی با درجه تراکم متغیر در آن­‌ها استفاده شده است. در عقب هم فضای سخاوتمندانه‌ای تدارک دیده شده است!

با فرض حضور در بازار تمامی قاره­‌ها از نظر امکانات هم مشکلی ندارد، چراکه لیست جامعی از تجهیزات رفاهی مانند گرم­کن فرمان، سیستم تهویه با قابلیت فیلتر گردوغبار و روشن کردن سیستم گرمایشی پیش از ورود به خودرو در مقابل مشتریان قرار دارد. در گران‌ترین تیپ، کولئوس امکاناتی مانند گرمکن و تهویه صندلی‌ها، مانیتور ۸.۷ اینچی لمسی با چندرسانه‌ای R-Link 2، پخش حرفه‌ای BOSE با ۱۳ اسپیکر، چرم‌های ناپا، سنسورهای جلو و عقب، نقطه کور، تغییرلاین، کمکی پارک، ترمز کمکی، دوربین عقب، تابلوخوان، رینگ‌های ۱۹ اینچ و ... را به‌صورت استاندارد دارد.

از نظر عملکرد، کولئوس به لطف فاصله ۲۱۳ میلی­متری از کف زمین و زاویه ورود و خروج ۱۹ و ۲۶ درجه، توانایی رفتن به هر نقطه­‌ای را دارد. البته استفاده از سیستم چهارچرخ محرک جدید ۴x4i این ویژگی را به بالاترین سطح رسانده است. کولئوس به لطف این تکنولوژی به بهترین شکل توانایی­‌های حرکتی خود را به رخ رقیبان کشانده است.

به لطف سوئیچی که در کنسول قرار دارد استفاده از سیستم چهارچرخ محرک بسیار آسان است. به کمک این سوئیچ انتخاب حالت رانندگی بین دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل امکان­‌پذیر است. در صورتی که 4WD را انتخاب کنید گشتاور لازم به­‌طور خودکار بین چرخ­‌های جلو و عقب تقسیم می­‌شود.
به لطف سوئیچی که در کنسول قرار دارد استفاده از سیستم چهارچرخ محرک بسیار آسان است. به کمک این سوئیچ انتخاب حالت رانندگی بین دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل امکان­‌پذیر است. در صورتی که ۴WD را انتخاب کنید گشتاور لازم به­‌طور خودکار بین چرخ­‌های جلو و عقب تقسیم می­‌شود.

همچنین در سرعت­‌های پایین و زمانی که چسبندگی کمی دارید، امکان انتخاب سیستم انتقال قدرت به تمام چرخ­‌ها موسوم به ۴WDLOCK وجود دارد. علاوه­ بر این سیستم جدید، با خنثی کردن بیش‌فرمانی و کم­‌فرمانی، ایمنی و پایداری مضاعفی به همراه می­‌آورد. البته برای برآورده کردن نیازهای مختلف در بازارهای مختلف، نسخه دیفرانسیل جلو کولئوس نیز عرضه خواهد شد.

کولئوس 2017 در کابین چیزی دارد که بقیه ندارند! در ردیف دوم صندلی‌ها فضای زانوی سرنشینان معادل 28.9 سانتیمتر است که یعنی نسبت به همه رقیبانش از جمله کیا سورنتو، میتسوبیشی اوتلندر و هیوندای سانتافه، جادارترین است.
کولئوس ۲۰۱۷ در کابین چیزی دارد که بقیه ندارند! در ردیف دوم صندلی‌ها فضای زانوی سرنشینان معادل ۲۸.۹۹ سانتیمتر است که یعنی نسبت به همه رقیبانش از جمله کیا سورنتو، میتسوبیشی اوتلندر و هیوندای سانتافه، جادارترین است.
بسته به نسخه انتخابی، صندلی جلو از ویژگی‌های متعددی بهره‌مند است: قابلیت تنظیم در شش جهت، قابلیت تظیم گودی کمر، سیستم گرمکن با قابلیت انتخاب دو درجه متفاوت، تهویه یکپارچه برای کاهش درجه حرارت در آب و هوای گرم.
بسته به نسخه انتخابی، صندلی جلو از ویژگی‌های متعددی بهره‌مند است: قابلیت تنظیم در شش جهت، قابلیت تظیم گودی کمر، سیستم گرمکن با قابلیت انتخاب دو درجه متفاوت، تهویه یکپارچه برای کاهش درجه حرارت در آب و هوای گرم.
سیستم R-LINK 2 مرکز کنترلی برای سیستم‌های مسیریابی، سرگرمی، رادیو و تلفن است. صفحه نمایشی 8.7 اینچی با قابلیت تشخیص دو لمس همزمان به عنوان رهبر این سیستم نقش آفرینی می‌کند.
سیستم R-LINK 2 مرکز کنترلی برای سیستم‌های مسیریابی، سرگرمی، رادیو و تلفن است. صفحه نمایشی ۸.۷۷ اینچی با قابلیت تشخیص دو لمس همزمان به عنوان رهبر این سیستم نقش آفرینی می‌کند.
فضای بار با ساختار مدولار و ظرفیتی معادل با 624 لیتر، به علاوه طبقه هوشمند قابل جابجایی. با قابلیت خم کردن صندلی‌های ردیف عقب، ظرفیت فضای بار بیشتر می‌شود. در داخل کابین هم فضاهای کاربردی جهت ذخیره اجسام به ظرفیت 35 لیتر وجود دارد.
فضای بار با ساختار مدولار و ظرفیتی معادل با ۶۲۴ لیتر، به علاوه طبقه هوشمند قابل جابجایی. با قابلیت خم کردن صندلی‌های ردیف عقب، ظرفیت فضای بار بیشتر می‌شود. در داخل کابین هم فضاهای کاربردی جهت ذخیره اجسام به ظرفیت ۳۵ لیتر وجود دارد.
بسته به بازاری که در آن عرضه می‌شود به سیستم‌های کمکی متعددی مجهز خواهد شد. سیستم‌هایی مانند ترمز اضطراری، هشدار تغییر مسیر، حفظ فاصله ایمنی، تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی، هشدار نقاط کور، دوربین دید عقب و سنسور پارک.
بسته به بازاری که در آن عرضه می‌شود به سیستم‌های کمکی متعددی مجهز خواهد شد. سیستم‌هایی مانند ترمز اضطراری، هشدار تغییر مسیر، حفظ فاصله ایمنی، تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی، هشدار نقاط کور، دوربین دید عقب و سنسور پارک.
برادرخوانده نیسان ایکس‌تریل است

این فرانسوی با پلتفرم CMF-C/D ساخته شده که محصول مشترک رنو/نیسان است و هم‌اکنون نیز نیسان ایکس تریل و حتی رنو کجار از آن بهره می‌برد. برای تامین نیروی جلوبرندگی از جدیدترین پیشرانه­‌های گروه رنو/نیسان استفاده شده است. در لیست اولیه چهار پیشرانه بنزینی و دیزلی دیده می­‌شود، که بازه قدرتشان بین ۱۳۰ تا ۱۷۵ اسب‌­بخار است. برای انتقال قدرت هم جعبه­‌دنده ۶ سرعته دستی و یا ۷ سرعته اتوماتیک CVT XTRONIC قابل انتخاب است.

توجه به خواسته­‌های مشتریان در اقصی نقاط جهان، کولئوس را به سطحی قابل قبول و فراتر از نسل گذشته رسانده است. با توجه به افزایش علاقه مشتریان به خودروهای شاسی‌بلند، کولئوس چشم‌اندازی روشن در مقابل خود دارد. فروش کولئوس در پاییز ۲۰۱۶ در استرالیا، ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس آغاز شد و در ادامه نیز روسیه، چین و نهایتا تمام بازار اروپا میزبان آن هستند.

چه قیمتی دارد؟
کولئوس در صورت ورود به بازار ایران اول از همه باید با دو رقیب قدر روبرو شود: هیوندای سانتافه، که پرفروش‌ترین شاسی‌بلند وارداتی بازار است، و دیگری کیا سورنتو. علاوه بر‌ این دو کره‌ای، کولئوس دو حریف ژاپنی هم دارد: یکی میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۱۷ و دیگری هم کسی نیست جز برادرخوانده‌اش، نیسان ایکس تریل، که بزودی از طریق شرکت جهان نوین پایش به بازار ایران باز می‌شود. آخرین رقیب قیمتی کولئوس در ایران دی‌اس ۶ آرین موتور است که بیش از ۶ ماه از ورودش به بازار ایران نمی‌گذرد. حالا باتوجه به این پنج رقیب، اگر نگین خودرو دست به واردات این خودرو بزند احتمالا کولئوس ۲۰۱۷ را با قیمتی بین ۲۰۰ تا ۲۴۰۰ میلیون تومان تحویل مشتریان ایرانی می‌دهد.
کولئوس ۲۰۱۷ دی اس ۶ اوتلندر ۲۰۱۷ سورنتو ۲۰۱۷ سانتافه ۲۰۱۷
حجم پیشرانه ۲.۴L ۱.۶L-Turbo ۲.۴L ۲.۴L ۲.۴L
قدرت ۱۷۰hp ۱۶۵hp ۱۷۰hp ۱۸۸hp ۱۹۰hp
گشتاور ۲۲۶nm ۲۴۰nm ۲۳۲nm ۲۴۱nm ۲۴۵nm
شتاب ۹.۸sec ۹.۵sec ۱۰.۵sec ۹.۸sec ۱۰.۹sec
سرعت ۲۰۰km/h ۱۹۵km/h ۱۹۰km/h ۱۹۰km/h ۱۹۰km/h
مصرف ترکیبی ۸.۳L ۶.۷L ۹.۳L ۱۰.۷L ۱۱.۲L
قیمت بازار - ۲۳۷ ۲۱۰ ۲۳۸ ۲۳۰

دیدگاه تان را بنویسید