خریداران هیوندای سانتافه مراقب باشید! چون نگین خودرو بزودی نسل جدید رنو کولئوس را در تهران رونمایی میکند.
به گزارش جی پلاس، اولین مرتبه در نمایشگاه خودرو ژنو در سال ۲۰۰۰ بود که نام کولئوس شنیده شد؛ کانسپتی با طراحیای متفاوت از آنچه در دنیای شاسیبلندها رایج بود. اما با گذشت زمان فرم ساختارشکنانه آن عادیتر و سرانجام نسل اول کولئوس در سال ۲۰۰۸ به خط تولید وارد شد و بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه از آن در سراسر دنیا، از جمله ایران، به فروش رفت.
پس از گذشت مدتی نسبتا طولانی نسل جدید کولئوس در نمایشگاه خودرو پکن ۲۰۱۶ رونمایی شد. اما چرا رونمایی در چین؟ چون مهمترین بازار رنو به شمار میرود. آنها از سال ۲۰۰۹ بیش از ۱۳۵ هزار دستگاه کولئوس در بازار چین به فروش رساندهاند. ۶ ماه بعد از پکن، کولئوس جدید در نمایشگاه خودرو پاریس، اولین رونماییاش را در اروپا تجربه کرد. با این حال با معرفی نسل دوم، رنو بازار هدف خود را وسعت بخشیده است. کولئوس ۲۰۱۷ در ظاهر خوشبختانه چیزی از نسل قبلیاش به ارث نبرده است، اما در باطن چرا. جدول زیر تفاوت فنی دو نسل کولئوس را به خوبی نشان میدهد.
کولئوس (از ۲۰۱۶ به بعد) | نسل دوم کولئوس (از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶) | |
CVT | گیربکس | CVT |
چهار چرخ محرک (۴WD) | محورمحرک | چهار چرخ محرک (۴WD) |
۴ خطی/۱۶ | تعداد و آرایش سیلندر/ سوپاپ | ۴ خطی/۱۶ |
۲۴۸۸ | حجم موتور (سیسی) | ۲۴۸۸ |
۱۷۰/۶۰۰۰ | قدرت (دوردردقیقه/اسببخار) | ۱۷۰/۶۰۰۰ |
۲۲۶/۴۴۰۰ | گشتاور (دوردردقیقه/نیوتنمتر) | ۲۲۶/۴۴۰۰ |
۲۰۰ | حداکثر سرعت (کلیومتربرساعت) | ۱۸۶ |
۹.۸ | شتاب ۰ تا ۱۰۰ (ثانیه) | ۹.۳ |
۱۶۷۸/۲۰۶۳/۴۶۷۲ | طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۱۶۹۵/۲۱۲۰/۴۵۲۰ |
۲۷۰۵ | فاصله محوری (میلیمتر) | ۲۶۹۰ |
۱۶۰۸ | وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۶۵۵ |
۲۲۵/۶۰R 18 | رینگ و لاستیک استاندارد | ۲۲۵/۶۰ ZR17 |
۱۰.۷ | مصرف شهری (لیتردر ۱۰۰ کیلومتر) | ۱۲ |
۶.۹ | مصرف جادهای (لیتردر ۱۰۰ کیلومتر) | ۸ |
۸.۳ | مصرف ترکیبی (لیتردر ۱۰۰ کیلومتر) | ۹.۵ |
۶۰ | حجم مخزن سوخت (لیتر) | ۶۵ |
۷۲۲ | پیمایش (کیلومتر) | ۶۸۴ |
انتظار خریداران شاسیبلندها راحتی، فضای جادار کابین و عملکردی چالاک است. کولئوس هم توانسته به خوبی این نیازها را برآورده کند. رنو در ۱۸ ماه گذشته، با معرفی محصولات باکیفیتی همچون اسکیپ و تلیسمان نشان داد که سعی دارد وجهه خود را ارتقا ببخشد. کولئوس جدید ترکیبی از شاسیبلندی تنومند با ویژگیها و امکانات سدانی ردهبالا مانند تلیسمان است. استایل کولئوس شباهتهای بسیاری به تلیسمان دارد؛ سدانی که توانسته جوایز متعددی برای طراحی بینظیرش کسب کند.
کولئوس، به عنوان یکی از برترین محصولات رنو در عصر جدید، با لوگویی بزرگتر از قبل، درب موتور کشیده و استفاده از تزئینات کرومی در جایجای بدنه سعی میکند جایگاه خود را در میان رقبا ارتقا دهد. همچنین شاهد خطوط کشیده و برجسته در آن هستیم، در عقب هم نحوه نصب چراغها آنرا عریضتر جلوه میدهد. البته از مشخصههای کلاسیک خودروهای شاسیبلند هم بهرهمند است، مانند: رینگهای بزرگ، سقف با ساختار آلومینیومی، ساختار محافظگونه دربها.
مهمترین اتفاقی که در کولئوس ۲۰۱۷ رخ داده، تغییر ابعاد و اندازه آن است. رنو با اضافهشدن شاسیبلند کجار به خانوادهاش، دو محصول در یک سگمنت داشت که اصلا منطقی نبود. به همین دلیل دست به تغیر ابعاد کولئوس زد و آن را از کلاس شاسیبلندهای جمعوجور (کامپکت) به کلاس شاسیبلندهای متوسط ارتقا داد؛ این یعنی کولئوس جدید حالا ۳ ردیف صندلی دارد.
کولئوس ۲۰۱۷ نخستین شاسیبلند D-segment رنوست و به همین دلیل فرانسویها برای آن سنگ تمام گذاشتهاند. فضای کابین رنو کولئوس، ماهرانه مشخصههای یک شاسیبلند تنومند و کیفیت مورد انتظار از سدانی خانوادگی را مخلوط میکند. کنسول مرکزی بزرگ آن تاکیدی بر راحتی فوقالعادهای است که سرنشینان تجربه خواهند کرد.
در داخل کابین به کمک خطوطی که هماهنگی کامل با زبان طراحی خارجی دارند، فضایی راحت و زیبا خلق شده است. صندلیها هم با ابعاد و طراحی مناسبشان به خوبی سرنشین را مهار میکنند. برای افزایش راحتی از فومهایی با درجه تراکم متغیر در آنها استفاده شده است. در عقب هم فضای سخاوتمندانهای تدارک دیده شده است!
با فرض حضور در بازار تمامی قارهها از نظر امکانات هم مشکلی ندارد، چراکه لیست جامعی از تجهیزات رفاهی مانند گرمکن فرمان، سیستم تهویه با قابلیت فیلتر گردوغبار و روشن کردن سیستم گرمایشی پیش از ورود به خودرو در مقابل مشتریان قرار دارد. در گرانترین تیپ، کولئوس امکاناتی مانند گرمکن و تهویه صندلیها، مانیتور ۸.۷ اینچی لمسی با چندرسانهای R-Link 2، پخش حرفهای BOSE با ۱۳ اسپیکر، چرمهای ناپا، سنسورهای جلو و عقب، نقطه کور، تغییرلاین، کمکی پارک، ترمز کمکی، دوربین عقب، تابلوخوان، رینگهای ۱۹ اینچ و ... را بهصورت استاندارد دارد.
از نظر عملکرد، کولئوس به لطف فاصله ۲۱۳ میلیمتری از کف زمین و زاویه ورود و خروج ۱۹ و ۲۶ درجه، توانایی رفتن به هر نقطهای را دارد. البته استفاده از سیستم چهارچرخ محرک جدید ۴x4i این ویژگی را به بالاترین سطح رسانده است. کولئوس به لطف این تکنولوژی به بهترین شکل تواناییهای حرکتی خود را به رخ رقیبان کشانده است.
همچنین در سرعتهای پایین و زمانی که چسبندگی کمی دارید، امکان انتخاب سیستم انتقال قدرت به تمام چرخها موسوم به ۴WDLOCK وجود دارد. علاوه بر این سیستم جدید، با خنثی کردن بیشفرمانی و کمفرمانی، ایمنی و پایداری مضاعفی به همراه میآورد. البته برای برآورده کردن نیازهای مختلف در بازارهای مختلف، نسخه دیفرانسیل جلو کولئوس نیز عرضه خواهد شد.
این فرانسوی با پلتفرم CMF-C/D ساخته شده که محصول مشترک رنو/نیسان است و هماکنون نیز نیسان ایکس تریل و حتی رنو کجار از آن بهره میبرد. برای تامین نیروی جلوبرندگی از جدیدترین پیشرانههای گروه رنو/نیسان استفاده شده است. در لیست اولیه چهار پیشرانه بنزینی و دیزلی دیده میشود، که بازه قدرتشان بین ۱۳۰ تا ۱۷۵ اسببخار است. برای انتقال قدرت هم جعبهدنده ۶ سرعته دستی و یا ۷ سرعته اتوماتیک CVT XTRONIC قابل انتخاب است.
توجه به خواستههای مشتریان در اقصی نقاط جهان، کولئوس را به سطحی قابل قبول و فراتر از نسل گذشته رسانده است. با توجه به افزایش علاقه مشتریان به خودروهای شاسیبلند، کولئوس چشماندازی روشن در مقابل خود دارد. فروش کولئوس در پاییز ۲۰۱۶ در استرالیا، ترکیه و کشورهای حوزه خلیج فارس آغاز شد و در ادامه نیز روسیه، چین و نهایتا تمام بازار اروپا میزبان آن هستند.
کولئوس ۲۰۱۷ | دی اس ۶ | اوتلندر ۲۰۱۷ | سورنتو ۲۰۱۷ | سانتافه ۲۰۱۷ | |
حجم پیشرانه | ۲.۴L | ۱.۶L-Turbo | ۲.۴L | ۲.۴L | ۲.۴L |
قدرت | ۱۷۰hp | ۱۶۵hp | ۱۷۰hp | ۱۸۸hp | ۱۹۰hp |
گشتاور | ۲۲۶nm | ۲۴۰nm | ۲۳۲nm | ۲۴۱nm | ۲۴۵nm |
شتاب | ۹.۸sec | ۹.۵sec | ۱۰.۵sec | ۹.۸sec | ۱۰.۹sec |
سرعت | ۲۰۰km/h | ۱۹۵km/h | ۱۹۰km/h | ۱۹۰km/h | ۱۹۰km/h |
مصرف ترکیبی | ۸.۳L | ۶.۷L | ۹.۳L | ۱۰.۷L | ۱۱.۲L |
قیمت بازار | - | ۲۳۷ | ۲۱۰ | ۲۳۸ | ۲۳۰ |
دیدگاه تان را بنویسید