سامسونگ به صورت رسمی اعلام کرد که تولید گلکسی نوت ۷ برای همیشه متوقف شده است. این تصمیم برای برخی عجیب بود چرا که اگر سامسونگ تصمیم بر تولید دوباره‌ی نوت ۷ می‌گرفت می‌توانست درآمدی در حدود ۱۰ میلیارد دلار کسب کند اما گذر از نام گلکسی نوت ۷ تصمیمی بهتر است. د به گزارش جی پلاس، سامسونگ شرکتی بسیار بزرگ است که در حال حاضر بیش از ۷۰ میلیارد دلار پول نقد در اختیار دارد. در واقع در کنار اپل این دو شرکت تنها شرکت‌هایی هستند که می‌توانند این گونه هیاهویی در رسانه‌ها ایجاد کنند. قطعا ۱۷ میلیارد دلار خسارت برای هیچ شرکتی رقم کوچک نیست و ضربه‌ای بزرگ به آن وارد می‌کند اما دور شدن از بحرانی به بزرگ گلکسی نوت ۷ تصمیمی بسیار حیاتی و مهم بود. به هر حال ارزش برند یک شرکت بسیار بیشتر از چند میلیارد دلار حاضل از فروش است.

فراخوان جامع

سامسونگ فراخوان اولیه‌ی را خوب مدیریت کرد و با وجود اینکه ابتدا تصور می‌شد درصد کمی از گوشی‌های هوشمند در خطر باشند فراخوانی کلی صادر کرد. هدف این بود که از فشار رسانه‌ای خارج شده و نقطه‌ی پایانی به انفجار گوشی نوت ۷ بگذارد تا خسارت وارد شده بزرگ‌تر نشده و گوشی‌های بیشتری خارج از گلکسی نوت ۷ را تحت تاثیر قرار دهد. Galaxy Note 7 / گلکسی نوت 7 اما روند این فراخوان کند بود و بسیاری از مالکان برای تعویض گوشی به سرعت عمل نکردند و از طرفی تلاش برای تعویض سریع گوشی‌های کاربران باعث شد تا بار دیگر مشکل انفجار گریبان سامسونگ را بگیرد. این اتفاق نقطه‌ای تعیین‌کننده بود. با بزرگ‌تر شدن بحران سامسونگ باید تصمیم می‌گرفت که به راه ادامه داده و تلاش کند تا خسارت مالی را کاهش دهد یا تولید را متوقف کرده و نوت ۷ را از خاطر خود ببرد. توقف کامل تولید تصمیم سامسونگ بود که امروز علنی شد، تصمیمی که هر چند میلیاردها دلار خسارت به بار می‌آورد اما نهایتا تصمیمی درست است.

پیشگیری از خسارت‌های بیشتر پیش‌رو

فرض کنیم که سامسونگ موفق به حل مشکل باتری شده و می‌توانست گوشی‌های سالم را پیش از معرفی گلکسی اس ۸ عرضه کند. با این حال سامسونگ باز هم باید سه ماهه‌ی آخر سال ۲۰۱۶ را به جبران و کنترل خسارت می‌پرداخت و از طرفی این ریسک را می‌کرد که ممکن است اتفاق و مشکل دیگری برای نوت ۷ بوجود بیاید. مشکل سوم برای گلکسی نوت ۷ می‌توانست ضربه‌ای جبران‌ناپذیر باشد. galaxy note 7 سامسونگ مانند هر شرکت دیگری در تلاش برای حل مشکل بود اما در این زمینه شکست خورد. اما شرایط به قدری بحرانی شد که سامسونگ باید سریعا دست به کار می‌شد تا جلوی ضرر بیشتر را بگیرد. با توقف تولید گلکسی نوت ۷ سامسونگ می‌تواند راحت‌تر از بحران بوجود آمده فاصله بگیرد و روی محصولات آینده‌ی خود متمرکز شود.

پشت سرگذاشتن بحران

در حال حاضر نجات برند نوت ۷ (نه برند نوت به صورت کلی) غیرممکن است. حتی اگر سامسونگ موفق به حل مشکل باتری می‌شد، حضور نوت ۷ در بازار باعث می‌شد تا هر چه بیشتر به مردم یادآوری شود که این گوشی در گذشته مشکلات بزرگی را پشت سرگذاشته است. برخی تجربه‌ها بهتر است پشت سرگذاشته شوند و از آن‌ها درس گرفته شود. روند کنونی مشخص است و دردسر بزرگی ندارد. جمع‌آوری گوشی‌ها، عذرخواهی و پس دادن پول مشتریان، دفع گوشی‌های مشکل‌دار و تحقیق در مورد دلیل مشکل بوجود آمده کارهایی است که باید در مورد نوت ۷ صورت بگیرند. در حالی که سامسونگ به این زودی نخواهد توانست خسارت وارد شده به برند و نام خود را جبران کند اما تصمیم امروز این شرکت باعث می‌شود گذر از این بحران سریع‌تر صورت بگیرد. یافتن مشکل و شناسایی دلیل انفجار در حال حاضر اهمیت حیاتی دارد. در گذشته برخی خبرها مبنی بر انفجار گلکسی اس ۷ نیز به گوش رسیده که البته بسیار کم است پس یافتن دلیل این اتفاق می تواند شیوع بحران به سایر گوشی‌های پرفروش این شرکت را متوقف کند.

گلکسی اس ۸

در حال حاضر موفقیت گلکسی اس ۸ بسیار مهم‌تر از گذشته است و عرضه‌ی گوشی بدون مشکل امری حیاتی است. حالا باید سامسونگ روی این گوشی متمرکز شود و حالا رمز موفقیت در آینده است و نه گذشته. بدون شک مشکلات پیش آمده برای گلکسی نوت ۷ برای همیشه اثر منفی روی نام برند سامسونگ خواهد گذاشت و البته در ماه‌های آینده نیز با توجه به تحقیقات بیشتر نیز از این موضوع خواهیم شنید. از طرفی این موضوع احتمالا یک شروع رویایی برای پیکسل‌های گوگل نیز خواهد بود و البته نباید از یاد برد که آیفون ۷ اپل نیز می‌تواند بهره‌ی خوبی از این مشکل ببرد اما اگر یک شرکت دیگر وجود داشته باشد که بتواند این اوضاع را تغییر دهد، آن شرکت، شرکتی جز سامسونگ نیست. نمی‌توان گفت که برند نوت به قدری آسیب دیده که باید به طور کامل حذف شود و توقف تلید نوت ۷ عملی کافی به نظر می‌رسد. شاید توجهات در ماه‌های آینده و به خصوص در زمان خریدهای تعطیلات زمستانی کشورهای غربی روی گوشی‌های غیرسامسونگی باشد اما با معرفی گلکسی اس ۸ این موضوع می‌تواند دچار تغییر شود. کاربران با گذر زمان به راحتی از چنین بحران‌هایی گذر می‌کنند البته اگر شرکت مذکور نیز در این زمینه خوب عمل کند. با وجود مشکلات پیش آمده برای گلکسی نوت ۷ نمی‌توان کیفیت این گوشی یا سایر گوشی‌های سامسونگ را نادیده گرفت و حالا با وجود بحران پیش آمده کیفیت موردی است که بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. در صورت حل شدن مشکل باتری، دلیلی برای منصرف شدن از خرید گوشی‌های سامسونگ وجود ندارد. هر چند این پایان، یک انتهای غم‌انگیز برای یکی از بهترین گوشی‌های اندرویدی بود اما می‌توانست شرایط بسیار بدتر نیز باشد. منبع: زومیت

دیدگاه تان را بنویسید