تصور غلط و مشترکی که در بین عموم جا افتاده، این است که سازنده‌ی آیفون به تنوع ویژگی‌های گوشی‌های خود اهمیتی نمی‌دهد. گوشی‌های آیفون نسبت به رقبای اندرویدی خود در خیلی از ویژگی‌ها و مشخصات عقب افتاده‌اند اما همچنان توانسته‌اند که سال‌های متوالی، پرفروش‌ترین برند گوشی‌های هوشمند در جهان باشند. به گزارش جی پلاس، این موفقیت به دلیل بی‌اهمیت بودن قابلیت‌های گوشی نیست. بلکه تعریف قابلیت در اکوسیستم iOS با اندروید متفاوت است! این مقاله به نقل از سایت verge ارایه شده است و زومیت از دریچه‌ی یک بررسی به آن نگاه می‌کند.

مقایسه‌های نامتقارن!

به عنوان مثال باتری گوشی آیفون را در نظر بگیرید. در نمایشگاه IFA 2016 هوآوی مشغول تبلیغ گوشی‌های Nova بود و به این نکته تاکید داشت که ظرفیت باتری محصول جدیدش دو برابر ظرفیت باتری ۱۷۱۵ میلی آمپر ساعتی آیفون ۶S است. این مقایسه، یکی از متداول‌ترین قیاس‌های نامتقارن بین آیفون و رقبای اندرویدی است. چرا که سازندگان گوشی‌های اندروید برای رقابت با آیفون دایم در حال بزرگتر کردن ابعاد باتری هستند. درست است که خیلی از گوشی‌های اندرویدی صفحه نمایشی بزرگ‌تر از نمایشگر ۴.۷ اینچی آیفون ۶S دارند، اما حتی باتری آیفون ۶S‌ پلاس هم با صفحه نمایش ۵.۵ اینچی ظرفیتی معادل ۲۷۵۰ میلی آمپر ساعت دارد. در حالی که در گوشی‌های اندرویدی مقدار پایه‌ی ظرفیت باتری در این شرایط ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعت است. ریشه‌ی تمام این نابرابری‌ها ناشی از نادیده گرفتن بهره‌وری و توان آیفون است. باتری‌ها اجزای سنگینی هستند که فضای زیادی در گوشی اشغال می‌کنند. طراحی گوشی‌های اندروید به گونه‌ای است که می‌خواهند نازکی و سبکی اپل را داشته باشند اما هیچ‌گونه مهندسی در ساخت آن‌ها لحاظ نشود و در عین حال محصول آن‌ها سرآمدتر هم باشد. طبیعتا باتری بزرگ‌تر زمان بیشتری برای شارژ لازم دارد که احتمالا راه حل شارژ سریع را برای آن در نظر می‌گیرند. آیفون رویکرد سامسونگ در رقابت با آیفون همواره مبتنی بر یک ماراتن نفس‌گیر در استفاده از اولین قطعه‌ی سخت‌افزاری بوده است که گاهی همین دیدگاه باعث نتیجه‌ی معکوس تاسف باری شده است و نمونه‌ی نتایج این عملکرد را در انفجار باتری گلکسی نوت ۷ می‌توان مشاهده کرد. هر چند که این خطر، در مورد دیگر گوشی‌های اندروید‌ی هم وجود دارد. برای مثال اوایل سال جاری، شیائومی پرچم‌دار Mi5 خود را راهی بازار کرد که باتری آن مجهز به بالاترین حد دانسیته‌ی انرژی است. ضمن این که اپل در محصول آیفون ۷ خود، اولین گوشی ضد آب را به صورت رسمی معرفی کرده است و مجهز به بلندگوهای استریو و LTE Advanced برای اتصال سریع‌تر به اینترنت شبکه است. در حالی که دیگر برندها مشغول اثبات برتری خود به محصولات آیفون هستند، اپل در حال بررسی ویژگی‌هایی است که محصولاتش فاقد آن هستند. بالاتر بودن قدرت کارآیی آیفون ناشی از دو عامل عمده است؛ اول این که هیچ‌کدام از مدل‌های آیفون دارای آخرین رزولوشن ممکن صفحه نمایش نیستند. دوم این که در هیچ مدلی از محصولات آیفون رم گوشی بالاتر از حد معمول یک گوشی اندرویدی نیست. بررسی عامل رزولوشن در این میان از اهمیت بالایی برخوردار است. سازندگانی مثل سامسونگ، ال‌جی، اچ‌تی‌سی و دیگر کمپانی‌ها توانسته‌اند در میزان کمیت رزولوشن از محصولات آیفون پیشی بگیرند. اما حتی صفحه نمایش‌های Quad HD پرچم‌داران آن‌ها کیفیت بهتری از آیفون ارایه نمی‌دهند. اپل با استفاده از صفحه نمایش مخصوص خود به نام Retina، رزولوشن کافی (برای هر کاربردی به جز واقعیت مجازی) را فراهم می‌کند. از این رو با صرفه‌جویی در پیکسل باعث می‌شود که باتری‌های محصولاتش عمر طولانی‌تری داشته باشند. صحبت از مموری آیفون که می‌شود، بحثی بیشتر از یک تمایز فلسفی بین اپل و گوگل خود را نشان می‌دهد. قبلا این طور به نظر می‌رسید که iOS در مقایسه با اندروید سخت‌گیری و محدودیت‌های بیشتری برای فعال‌سازی برنامه‌های پس‌زمینه دارد. (اما اکنون گوگل هم به تدریج در حال پیشی گرفتن این رویه است تا حجم کمتری از حافظه درگیر شود). نتیجه‌ی این تدبیر اپل این است که با نصف رم مورد استفاده در یک گوشی اندرویدی، عملکرد روان و پاسخ‌گویی شایسته‌ای از خود نشان دهد. از آن‌جا که رم، مصرف کننده‌ی توان گوشی است، مقدار کم آن یکی از عوامل موثر در بازدهی بالای آیفون به حساب می‌آید. رم آیفون یکی دیگر از مواردی که سازندگان اندروید به آن می‌بالند، این است که گوشی‌های آن‌ها در ابعاد آیفون است اما چندین برابر قابلیت‌های بهتری دارد. در حالی که اگر این شرکت‌ها مواردی مانند رم، صفحه نمایش، باتری و دیگر اصول طراحی را مد نظر قرار دهند، با این رویه مواجه نخواهند شد. هر نسل جدید آیفون تنها یک پردازنده، دو اندازه‌ی صفحه نمایش و رزولوشن دارد. بنابراین طراحان بازی و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن با سخت‌افزاری که قرار است با برنامه‌ی جدید آن‌ها تطابق داشته باشد، دقیقا آشنا هستند. در صورتی که در اندروید، تنوع پردازنده و ‌تراشه‌های گرافیکی تنها به سایز و رزولوشن محدود نمی‌شود و حتی از استاندارد‌ مشخصات سخت افزار یا software API هم پیروی نمی‌کند. تیم کوک در رویداد جهانی هفته‌ی گذشته اعلام کرد: "اپل تاکنون یک میلیارد دستگاه آیفون فروخته است. هر سه ماهه، ده‌ها میلیون آیفون به این رقم نجومی اضافه می‌شود. اپل، در آخرین سری آیفون خود، تراشه‌های پردازندهای را ارایه داده است که بالاترین سرعت را دارند و همین امر حضور توسعه‌دهندگان را برای توسعه‌ی بازی‌های جذاب‌تر در این پلتفرم تشویق می‌کند. از این رو تصادفی نیست که شرکتی مثل نینتندو (Nintendo) که اولین شرکت تولید کننده‌ی بازی‌های رایانه‌ای است، بازی‌های خود را ابتدا برای آیفون ارایه دهد. از این رو یک توسعه دهنده‌ی بازی روی iOS سرمایه‌گذاری بیشتر و قابل اعتمادتری می‌تواند انجام دهد چرا که می‌داند سخت‌افزار پشتیبان این پلتفرم ساختار بهتری داشته و قدرت بیشتری در جلب نظر کاربر دارد. این‌ها تنها بخشی از امتیازات شرکتی است که قادر است سیستم عامل، تراشه‌های سفارشی و طراحی سخت‌افزار خود را توسعه دهد. با روی کار آمدن دوربین آیفون ۷، اپل جهش قابل توجهی در زمینه‌ی حداکثر دیافراگم از f/1.8 به f/2.2 انجام داد. ضمن این که تثبیت کننده‌ی نوری هم به مدل غیر پلاس این پرچم‌دار اضافه شد. این در حالی است که از مدت‌ها قبل، رقبای اندرویدی این محصول، مجهز به هر دو ویژگی اضافه شده در آیفون بودند. اما اپل اجازه داده است که افزودن این ویژگی مبتنی بر کیفیت تصویربرداری به تعویق بیافتد بدون این که کاربران نبود آن را حس کنند. اگر چه منصفانه و عادلانه به نظر نمی‌رسد اما دوربین‌های آیفون، به رغم این که مجهز به آخرین مشخصات تکنولوژی روز نیستند باز هم جزو ۶ دوربین اول ۲۰۱۵ Flickr از لحاظ محبوبیت به شمار می‌آیند. دوربین آیفون ۷ حتی اگر تمام این مزایای ذاتی آیفون برای اثبات برتری آن کافی نباشد، دخالت‌های حامل‌ها تمام رقبای اندرویدی را به زمین خواهد زد. اپل برای پیاده‌سازی برنامه‌ها و بروزرسانی‌های آن‌ها استانداردهایی را در نظر گرفته است تا اپلیکیشن‌های مطمئن و بدون دردسری را به پلتفرم خود وارد کند. از طرفی اپل نیاز چندانی ندارد که اپراتورهای موبایل را تشویق به تبلیغ محصول خود کند. ضمن این که در حال حاضر هم خیلی از آن‌ها در حال ارتقای پیشنهادهای ویژه‌ی خود در مورد محصول آیفون ۷ هستند. در حالی که سازندگان گوشی‌های اندرویدی با دخالت حامل‌ها خود را فلج کرده‌اند. از این رو به عنوان یک درآمد حاشیه با شرکت در مشارکت‌های تبلیغاتی، نرم‌افزارهای ناخواسته‌ی زیادی را به پلتفرم خود راه می‌دهند. بنابراین، چنانچه یک تولید کننده‌ی اندروید بخواهد پا جای پای محصولات آیفون بگذارد؛ باید از موانع زیادی عبور کند. مهم‌ترین کار ساختن دستگاهی است که بهتر از آیفون باشد (ضمن اینکه با قیمت ارزان‌تری ارایه شود) و بتواند علاوه بر نظر کاربران، نظر توسعه دهندگان را هم به خود جلب کند. نشانه‌هایی حس می‌شود که حاکی از حکمفرما بودن یک فضای رقابتی در بازار دارد و دیگر کمپانی‌ها را به چالش کشیده است. ممکن است در وهله‌ی اول ویژگی‌های گوشی‌های آیفون چندان چشمگیر تلقی نشود اما با بررسی بیشتر این قابلیت‌ها فوق‌العاده به نظر خواهند آمد. حالا، آیفون جدید می‌آید تا علاوه بر حفظ قابلیت‌های یک محصول اپل معمولی، ویژگی‌های دیگری چون ۱۴٪ باتری بزرگ‌تر، دیافراگم گسترده‌تر دوربین و آخرین نسل از پردازنده‌ی گوشی‌های همراه را ارایه دهد و بدین وسیله رقیبانش را مجبور کند تا به تکاپوی بیشتری بیافتند. منبع: زومیت

دیدگاه تان را بنویسید