با معرفی Genesis G80 هیوندای به قولش وفا کرد؛ حالا می‌توان گفت که کره‌ای‌ها هم محصولی برای رقابت با مرسدس و ب‌ام‌و دارند.

به گزارش جی پلاس، ۲۷ سال پیش اگر از یک اروپایی می‌پرسیدید چه نظری درمورد لکسس دارد شاید باحالت بهت‌زده صورتش می‌گفت: مگر می‌شود به خودرو ژاپنی لوکس گفت؟! ولی در آن زمان حق با اروپایی‌ها بود! تویوتاهای دهه ۹۰ میلادی محصولاتی ارزان اما با کیفیتی قابل قبول بودند، ولی به هیچ‌وجه لوکس محسوب نمی‌شدند. به همین دلیل تویوتا سراغ برند دیگری رفت تا توانایی لوکس ساختنش را به بقیه اثبات کند. تویوتا بزرگ فکر می‌کرد، اما آیا نتیجه بزرگی هم گرفت؟ بله! سال گذشته میلادی لکسس بعد از ب‌ام‌و، پرفروش‌ترین برند لوکس بازار ایالات متحده شد. پس می‌توان گفت جایگاه فعلی لکسس در بازار جهانی نتیجه همان بزرگ فکر کردن تویوتا در سال ۱۹۸۹ است. این‌ها را گفتیم تا به این جمله برسیم: تاریخ درحال تکرارشدن است!
چرا جنسیس؟
همان کاری که هوندا با آکورا، نیسان با اینفینیتی، تویوتا با لکسس و حتی پژوسیتروئن با DS کرد حالا هیوندای با جنسیس درصدد انجام دادنش است. اواسط زمستان ۲۰۱۵ هیوندای رسما جنسیس را از محصولاتش جدا کرد و با ایجاد برند Genesis Motor وارد بازار خودروهای لوکس شد. اما زمانی که جنسیس از هیوندای جدا شد لوکس‌ترین محصول هیوندای این خودرو نبود، بلکه سدان مجلل ایکاس بود؛ پس چرا نام جنسیس را روی این برند نوپا گذاشتند؟ ایکاس که در برخی بازارها ازجمله کشورمان با نام سنتنیال نیز فروخته می‌شود با اینکه از تجمل چیزی کم نداشت، محصول پرفروشی نبود. برخلاف ایکاس، جنسیس خیلی خوب در بازارهای جهانی جای خودش را پیدا کرد و توانست در کلاس سدان‌های بزرگ و نیمه‌لوکس یکی از سه محصول پرفروش بازار باشد. جنسیس همچنین افتخاراتی داشت که ایکاس از آن‌ها بی‌بهره بود؛ افتخاراتی مثل خودرو سال آمریکای شمالی در ۲۰۰۹ و بهترین انجین V8 جهان در ۲۰۰۹. این موفقیت‌ها بهانه خوبی دست هیوندای داد تا از محبوبیت جنسیس برای نام‌گذاری برند جدیدش استفاده کند.
مثلث نوابغ در جنسیس
جنسیس برای آنکه راه صدساله را یک‌شبه برود، گروهی از بهترین‌های جهان را در شرکتش جمع کرد. اول از آقای مانفرد فیتزجرالد شروع کنیم که ۱۲ سال در لامبورگینی مدیر بخش Brand & Design بود، اما حالا بر صندلی معاونت جنسیس موتور نشسته است. دومین نفر لوک دانکرووله است؛ دانکروولکه که برای خلق گالاردو و مورسیه لگو نامش را جهانی کرد، حدود دو دهه در زیرمجموعه‌های فولکس واگن به عنوان مدیر طراحی کار می‌کرد و سال‌ها نیز طراح ارشد بنتلی، لامبورگینی و آئودی بود، اما از ۲۰۱۵ به جنسیس موتور آمد و طراح ارشد زیرمجموعه Prestige Design Division هیوندای شد و وظیفه طراحی مدل‌های آتی جنسیس را برعهده گرفت.
آقای جرالد در سمت راست G80 ایستاده است و آقای دانکروولکه نیز در سمت چپ
آقای جرالد در سمت راست G80 ایستاده است و آقای دانکروولکه نیز در سمت چپ
سومین نفر آلبرت بیرمن است. بیرمن سابقه ۳۰ ساله در ب‌ام‌و دارد و تا سال گذشته معاون BMW M بود، اما او هم کارش را کنار گذاشت و به جنسیس موتور رفت و هم‌اکنون در نقش مدیر فنی جنسیس موتور مشغول فعالیت است. جنسیس با کمک همین سه نفر در سال‌های آینده کارهای بزرگی انجام خواهد داد.
۶ جنسیس در ۴ سال آینده
جنسیس تا سال ۲۰۲۰ میلادی برنامه تولید شش محصول در دستور کارش دارد. اولین محصول همان هیوندای جنسیس است که حالا به جنسیس G80 تغییر نام داده و در بازارها حضور دارد. دومین محصول جنسیس نسل جدید هیوندای ایکاس EQ900 است که آن هم با نام جدید هیوندای G90 فروخته می‌شود. G90 پرچم‌دار برند جنسیس است و سودای رقابت با ب‌ام‌و سری۷، مرسدس S-class، کادیلاک CT6، آئودی A8 و لکسس LS را در سر دارد. علاوه بر این دو محصول، جنسیس یک سدان کوچک‌تر و ارزان‌تر (برای رقابت با سری۳)، یک مدل کوپه (که نسل جدید جنسیس کوپه خواهد بود) و همچنین یک شاسی‌بلند و یک کراس‌اور را تا سال ۲۰۲۰ می‌سازد. محصولات آتی جنسیس احتمالا G70 و G60 و G50 نام دارند.
از هیوندای جنسیس تا جنسیس G80
نسل دوم هیوندای جنسیس، که سال ۲۰۱۳ معرفی شد، در مدل ۲۰۱۷ برای نخستین‌بار با نام جدید جنسیس G80 به بازار می‌رود. G80 با کروم رابطه نزدیکی دارد! از جلوپنجره بزرگ و سپر بگیرید تا زه‌های اطراف پنجره و روی رکاب‌ها همگی روکش کرومی دارند. چراغ‌های جلویی خودرو از نوع بای‌زنون ولی چراغ‌های عقب تماما LED است. مه‌شکن‌های LED نیز که قبلا فقط برای ۵ لیتری‌ها عرضه می‌شد حالا به صورت سفارشی برای انجین‌های ۳.۸ لیتری نیز وجود دارد. کابین G80 آنقدرها هم خیره‌کننده نیست و طراحانش تلاش کرده‌اند فضایی کلاسیک به سرنشیان القا کنند. در ردیف عقب فضا برای نشستن سه نفر هست، ولی کافی نیست و حتی از فرم صندلی‌ها می‌توان پی‌برد که بیشتر از ۲ نفر در آن راحت نیستند! جنسیس می‌گوید G80 با بیش از ۴۳۰ لیتر یکی از بزرگ‌ترین صندوق‌ها را درمیان همکلاسانش دارد. G80 همچنین بیشترین فضای پا برای سرنشینان جلو و بیشترین فضای سر را نسبت به همکلاسانش دارد. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌‌های G80 عبارتند از:
  • سیستم صوتی حرفه‌ای ۹۰۰ واتی Lexicon Discrete LoGic7 با ۱۴ اسپیکر (۱۷ اسپیکر سفارشی)
  • سیستم چندرسانه‌ای با حافظه SSD به ظرفیت ۶۴ گیگابایت؛ با راهنمای صوتی و سیستم تشخیص صدا
  • ۹ ایربگ (دوگانه جلو، زانویی راننده، صندلی عقب، پرده‌ای جلو و عقب، جانبی جلو و عقب)
  • دیسک‌های ۱۳.۶ اینچی ترمز برای انجین ۳.۸ لیتری و ۱۴.۲ اینچی برای انجین ۵.۰ لیتری
  • نویگیشن DIS با مانیتور ۸ اینچی (۹.۲ اینچی HD سفارشی)
  • مانیتور ۴.۳ اینچی صفحه کیلومتر (۷ اینچی سفارشی)
  • صندلی‌های ۱۲ حالته جلو با قابلیت تنظیم نشیمنگاه و پشتی؛ گرمکن صندلی‌های جلو با تهویه سفارشی
  • ۸ سنسور پارک در جلو وعقب؛ ترمز پارک برقی
  • AEB یا ترمز اضطراری
  • SCC یا کروز کنترل هوشمند
  • ESC یا کنترل پایداری
  • EBD یا توزیع نیروی ترمز
  • BSD یا هشداردهنده نقطه کور؛ با هشدار صوتی و لرزاننده فرمان
  • LDW یا هشداردهنده انحراف از لاین بدون استفاده از راهنما
  • LCA یا سیستم کمکی تغییرلاین
  • RCTA یا هشداردهنده برخورد از عقب
  • HBA یا نوربالای اتومات
  • HUD یا نمایش اطلاعات ضروری بر شیشه جلو
  • AVH یا ترمز اتومات برای زمان توقف خودرو در ترافیک
بیش از ۵۰درصد شاسی G80 از فولاد تقویت‌شده است و خود جنسیس می‌گوید که استحکام پیچشی و خمشی این شاسی از ب‌ام‌و سری۵ بیشتر است. ضمن اینکه توزیع ۵۲ به ۴۸ وزن در جلو وعقب، داشتن رینگ‌های ۱۸ اینچی (۱۹ اینچی سفارشی) و فرمان برقی (R-MDPS) با سیستم نسبت دنده متغیر (VGR) برای کنترل بهتر در سرعت‌های مختلف، احتمالا سواری با G80 را لذت‌بخش‌تر از گذشته کرده‌اند. G80 به صورت استاندارد دیفرانسیل عقب است ولی جنسیس آن‌را با سیستم محرکه AWD اختصاصی خود، که HTRAC نام دارد، نیز تحویل مشتریان می‌دهد. HTRAC می‌تواند علاوه بر توزیع گشتاور میان دیفرانسیل‌ها، گشتاوری را که به چرخ می‌رسد هم کنترل کند. درکنار HTRAC سیستم دیگری با نام Intelligent Drive Mode وجود دارد که با کمک آن می‌توان دو حالت رانندگی Sport و Eco را انتخاب کرد که در حالت اسپرت، گشتاور بیشتری در اختیار محور عقب قرار می‌گیرد. G80 همچنان دو انجین سابق لامدا و تاهو ساخت هیوندای را در سینه دارد. این دو انجین در هیوندای جنسیس ۲۰۱۶ هم وجود داشت و تغییری در خروجی آن‌ها رخ نداده است. هردو انجین با گیربکس ۸ سرعته اتومات همراه هستند.
مدل قدرت گشتاور شتاب مصرف شهری مصرف جاده ای
V6 RWD ۳۱۱hp ۳۹۷nm ۶.۵sec ۱۳L ۸.۱L
V6 AWD ۳۱۱hp ۳۹۷nm ۶.۸sec ۱۴.۷L ۹.۴L
V8 RWD ۴۲۰hp ۵۲۰nm ۵.۴sec ۱۵.۶L ۱۰.۲L
رو در روی بزرگان
جنسیس G80 به مسابقه‌ای آمده که شرکت‌کنندگان بی‌رحمی دارد! رقیبانی مثل ب‌ام‌و سری۵، مرسدس E-class، لکسس GS، کادیلاک CT5 و آئودی A6 از جمله مدل‌هایی هستند که کار را برای G80 تازه‌وارد سخت می‌کنند. قیمت رسمی G80 مدل ۲۰۱۷ اعلام نشده، اما از آنجا که همان ویژگی‌های هیوندای جنسیس ۲۰۱۶ را دارد و فقط نام و برندش تغییر کرده است، پس احتمالا قیمت مشابهی با سال گذشته خواهد داشت.
۲۰۱۶ Hyundai Genesis V8 RWD ۲۰۱۶ Hyundai Genesis V6 AWD ۲۰۱۶ Hyundai Genesis V6 RWD
۵۳۰۰۰ دلار ۴۲۰۰۰ دلار ۳۹۰۰۰ دلار
منبع: جی اس ام

دیدگاه تان را بنویسید