فروش تبلت‌ها روزبه‌روز کمتر می‌شود و سودآوری آنها برای شرکت‌ها کمتر می‌شود. اما چه عواملی در کاهش فروش این دستگاه‌ها تاثیرگذار بوده است؟

به گزارش جی پلاس، این روزها خبرهای زیادی می‌شنویم؛ خبرهایی از کم شدن فروش تبلت‌ها و کاهش سودآوری آنها برای شرکت‌ها؛ حتی آیپد‌های اپل نیز که در صدر جدول فروش تبلت‌ها قرار دارند با کاهش فروش مواجه شده‌اند. اما چرا تبلت‌هایی که زمانی محبوب بودند و از فروش بسیاری برخوردار بودند روزبه‌روز با استقبال کمتر کاربران مواجه می‌شوند؟

تبلت‌ها اولین بار در سال ۲۰۱۰ با معرفی آیپد از سوی اپل پا به عرصه وجود گذاشتند. آیپد اپل شروع‌کننده راه بود و پس از آن تبلت‌های اندرویدی و ویندوزی بسیاری راهی بازار شدند. ۶ سال پیش تعداد گوشی‌هایی با نمایشگر بزرگ بسیار کم بود و اکثر گوشی‌ها نمایشگر کوچکتر از ۴ اینچ داشتند به همین خاطر داشتن دستگاهی با قابلیت مشابه اما نمایشگر بزرگتر مزیت قابل توجهی بود. همین امر باعث شد روزبه‌روز استفاده از تبلت‌ها بیشتر شود و کاربران بیشتری جذب این دیوایس‌ها شوند.

با گذشت چند سال، گوشی‌های هوشمند نمایشگرهای بزرگتری پیدا کردند، نمایشگرهایی به بزرگی ۶ اینچ که تنها ۱ اینچ با کوچکترین تبلت‌ها اختلاف داشتند. اکنون کاربران می‌توانند میان گوشی‌هایی ۶ اینچی که قابلیت حمل آسان‌تری دارند و تبلت‌هایی با نمایشگرهای بزرگتر از ۷ اینچ یکی را انتخاب کنند. بر همین اساس بسیاری از کاربران نیز ترجیح می‌دهند به سراغ گوشی‌های بزرگ یا همان فبلت‌ها بروند؛ گوشی‌های هوشمندی که امکاناتی مشابه دارند. بدین ترتیب گوشی هوشمند کاربر هم کار تبلت را می‌کند و هم کار موبایل و کاربر را از حمل دو دستگاه بی‌نیاز می‌کند.

از طرف دیگر وارد شدن لپتاپ‌های هیبریدی به میدان رقابت باعث شد تا تبلت‌هایی که زمانی تنها کاربردی همچون موبایل بزرگتر را داشتند، رنگ عوض کنند و به سوی لپتاپ‌هایی کوچکتر پیش بروند. اکنون دیگر بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند به سراغ تبلت‌هایی همچون سرفیس یا نمونه‌های ارزان‌تر بروند؛ تبلت‌هایی که بیشتر کاربری لپتاپ دارند و به‌راحتی از عهده پردازش‌های سنگین‌تر برمی‌آیند. رفتن شرکت‌ها به سمت تولید لپتاپ‌های هیبریدی نشان از استقبال کاربران از این دیوایس‌ها دارد.

حالا دیگر تبلت‌ها از یک وسیله ضروری برای دوستداران دیوایس‌های لمسی با نمایشگر بزرگ، به یک وسیله جانبی غیر ضروری تبدیل شده‌اند. کسانی که به دنبال تبلت‌های کوچک بودند به سراغ فبلت‌ها می‌روند و آنها که به دنبال نمایشگرهایی ۱۰ اینچی و تبلت‌هایی قدرتمند با کاربری تجاری بودند به سراغ لپتاپ-تبلت‌های هیبریدی می‌روند. چس عجیب نیست اگر این روزها می‌بینیم فروش تبلت‌ها روزبه‌روز کمتر می‌شود.

منبع: جی اس ام

دیدگاه تان را بنویسید