طراحی جدید و نوآوری در طراحی انتظاری است که تقریبا تمام کاربران از پرچمداران جدیدی دارند که هرسال عرضه می‌شوند. اما پس چرا گاهی آن طور که می‌خواهیم، شاهد تغییرات ظاهری در پرچمداران مختلف نیستیم؟ واقعا نوآوری در طراحی گوشی‌ها به انتها رسیده؟

به گزارش جی پلاس، حتما تا کنون عکس‌هایی که از آیفون ۷ منتشر شده دیده‌اید و با خود گفته‌اید «اینکه همان آیفون ۶ و ۶اس است!» خب راستش را بخواهید، بله، آیفون ۷ شما را بسیار یاد آیفون ۶ و ۶اس خواهد انداخت. بدنه آیفون ۷ همچنان فلزی است و با لبه‌های دایره‌ای شکل و شیشه‌ای که در بخش‌های کناری خمیده شده، همان حس آیفون‌های کنونی را می‌دهد. شاید بزرگ‌ترین تغییر نسبت به آیفون ۶ و ۶اس ظاهر خطوط آنتن باشد که کمی به جذابیت طراحی آیفون اضافه می‌کند، اما مشتریان انتظاراتی بیش از این تغییر کوچک دارند. در این بین برخی دوستداران اپل همچنان راضی خواهند بود و برخی دیگر نیز اپل را به عدم نوآوری متهم خواهند کرد. این مقاله اما نه برای گروه اول، بلکه برای آرام کردن گروه دومی است که گفتیم. حال سوالی که مطرح می‌شود این است: آیا فقط اپل این‌قدر تکراری شده؟ خیر! در سال‌های گذشته شاهد بودیم شرکت‌های دیگر مانند اچ‌تی‌سی، سامسونگ و سونی نیز چنین رویه‌ای پیش گرفته‌اند. بیاید با اچ‌تی‌سی شروع کنیم. این شرکت پس از معرفی HTC One X، که بسیاری از طرفداران این شرکت طراحی‌اش را تحسین می‌کردند، باید برگ برنده جدیدتری رو می‌کرد تا افراد بیشتری را جذب کند. به این منظور آنها گوشی HTC One M7 را معرفی کردند که بی انصافی‌است اگر آن را یکی از زیباترین تلفن‌های هوشمندی که تا کنون معرفی شده، نامگذاری نکنیم. پس از ام۷، آنها One M8 را معرفی کردند که طراحی مشابه نسل قبلی داشت. در ام۸ تغییراتی صورت گرفته بود که موجب بهتر شدن ارگونومی ام۸ نسبت به ام۷ می‌شد، اما مبنای طراحی محصول همان گوشی سال گذشته بود. سپس سال بعد اچ‌تی‌سی One M9 را معرفی کرد که این بار بسیاری از کاربران دادشان درآمد که چرا محصولات اچ‌تی‌سی شبیه یکدیگر شده‌اند. شرکت سامسونگ نیز پس از انتقاداتی که به طراحی و متریال به‌کاررفته در گلکسی اس۵ دریافت کرد، در نسل ششم گلکسی اس سراغ شیشه و فلز رفت و گوشی لوکس و زیبایی معرفی کرد. امسال هم نسل جدید این گوشی، یعنی Galaxy S7، معرفی شد که بسیاری طراحی آن را همان گلکسی اس۶ می‌دانند که تغییرات بسیار کمی دارد و البته باید قبول کنیم که کمی بهتر نیز شده است. حال اگر سال بعد گلکسی اس۸ هم طراحی مشابه اس۷ کنونی داشته باشد، نباید چندان تعجب کنیم. سونی هم که دیگر معرف حضورتان هست. طراحی پرچمداران سونی از اکسپریا زد۲ به بعد تا اکسپریا زد ۵ بسیار شبیه یکدیگر است و تنها تفاوت‌های جزئی موجب شده تا هر نسل این طراحی بهتر شود و اکنون شاهد تکامل آن در سری Xperia X باشیم. درواقع نکته اصلی اینجاست که هیچ کدام این شرکت‌هایی که ذکر کردیم، از نظر نوآوری کفگیرشان به تهِ دیگ نرسیده. بلکه آنها یک طراحی واحد به عنوان امضای خود پیدا کرده‌اند و مدام در حال بهتر کردن آن هستند؛ هرچند که تغییرات عموما جزئی است و ممکن است مارا هیجان‌زده نکند. پیش از این شاهد بودیم طراحی گوشی‌ها عموما هر دوسال تغییرات خاص و جذابی پیدا می‌کنند، اما امروزه این سیکل دو ساله به روندی سه ساله تبدیل شده است. از همین رو احتمالا اپل در سال ۲۰۱۷ آیفون ۷اس را معرفی نمی‌کند و مستقیما سراغ آیفون ۸ می‌رود؛ آیفونی که تاکنون شایعاتی درباره تغییرات گسترده در طراحی آن شنیده‌ایم. سوال دیگری که طرح می‌شود این است که چه عاملی موجب شده تغییرات بزرگ در طراحی پرچمداران این‌قدر دیر رخ دهد. شاید مهم‌ترین عاملی که در این موضوع دخیل است عدم پیشرفت تکنولوژی با سرعت چند سال گذشته باشد. برای مثال، گوشی های سال ۲۰۰۸ را با گوشی های ۲۰۱۲ مقایسه کنید تا ببینید چقدر تغییرات گسترده و محسوس بوده است. اما گوشی هایی که ۲۰۱۲ معرفی شده در طراحی و ظاهر خود نسبت به پرچمداران امروزی تغییرات چندان محسوسی نشان نمی‌دهند. برای تغییرات بزرگ باید شاهد پیشرفت‌های بزرگ باشیم؛ مثل صفحه نمایش‌هایی که قابلیت خم و صاف شدن دارند یا پیشرفت کردن گوشی‌های ماژولار با ظاهر عجیب و غریبشان. منبع: جی اس ام

دیدگاه تان را بنویسید