از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۵: صفحه اول توئیتر

صفحه یک توییتر، در طول سالیان فعالیتش، بنا به دلایل مختلف همیشه دستخوش تغیرات بوده است. با زومیت همراه باشید تا این تغییرات را از سال ۲۰۰۶ تا امروز دنبال کنیم.

لینک کوتاه کپی شد

توییتر در گذر زمان تغییرات زیادی کرده است. شاید کلیت سایت تغییرات اساسی نکرده باشد، اما اگر دقیق شویم، جزئیات بسیاری در این سال‌‌ها دستخوش تغییر شده است. صفحه اول توییتر هم در گذر زمان از تحولات مصون نمانده است و به مرور بهبود پیدا کرده است. اگر از کاربران دائمی توییتر باشید، احتمالا تغییرات صفحه اول را نه متوجه می‌شوید و نه به خاطر می‌آورید. چون همیشه اکانت شما باز است و صفحه اول را هیچ‌وقت نمی‌بینید! اما توییتر به منظور بهبود و تسهیل دسترسی کاربر و افزایش ثبت نام‌ها در سایت، صفحه‌ی اول خودش را بارها تغییر داده است. اگر علاقه داشته باشید، می‌توانید تغییرات توییتر را با استفاده از Internet Archive Waybacl Machine مشاهده کنید. در ادامه، تغییرات صفحه اول توییتر را از سال ۲۰۰۶ تا امروز مشاهده می‌کنید:

نوامبر ۲۰۰۶ - آبان ۱۳۸۵

twitternov2006 این طرح مال اوایل کار توییتر است و شاید بگویید صفحه اول از این زشت‌تر نمی‌شود! این‌جا روی رایگان بودن توییتر خیلی تاکید شده و یک امکان جالب هم وجود داشته که جدیدترین توییت‌های عمومی کاربران به شکل بلادرنگ در همان صفحه‌ی اول توییتر نمایش داده می‌شده است.

فوریه ۲۰۰۷ - بهمن ۱۳۸۵

twitterfeb2007 تنها تغییر انجام شده، تاکید بیش‌تر روی توییت‌های عمومی است و البته از لحاظ ظاهری هم یک مقدار تمیزکاری شده که شکل و شمایل بهتری به نتیجه‌ی کار داده است.

مارس ۲۰۰۸ - اسفند ۱۳۸۶

twittermarch2008 این‌جا دیگر خبری از آپدیت‌های عمومی نیست و این امکان برای همیشه از صفحه‌ی اول توییتر حذف می‌شود. در عوض، توییتر ظاهرا سعی کرده توضیح بدهد که چه هست و برای چه منظوری باید مورد استفاده باشد. در انتهای توضیحات هم سوال «مشغول چه کاری هستید؟» را مطرح کرده است.

سپتامبر ۲۰۰۹ - شهریور ۱۳۸۸

twittersept2009 در این طرح، توییتر با یک باکس جستجوی بسیار بزرگ، روی کشاندن مخاطب به مسائل مورد علاقه‌ش تاکید کرده است. هم‌چنین می‌توانید ببینید که هشتگ‌های ترند شده را به صورت برجسته‌ای اضافه کرده است که در راستای همان هدف قبلی است. نشان دادن آخرین ترندها و مباحث داغ به مخاطب راه بسیار زیرکانه‌ای برای افزایش ثبت‌نام‌ها بوده است.

نوامبر ۲۰۱۰ - آبان ۱۳۸۹

twitternov2010 در این‌جا، دیگر خبری از ترندهای بلادرنگ نیست و هشتگ‌ها به صورت قبلی وجود ندارند، اما باکس جستجو تقریبا با همان میزان تاکید وجود دارد. در عوض چیزهای جدید زیادی داریم. یک ویدئوی معرفی، باکس مربوط به کاربران پیشنهادی و همین‌طور امکان مشاهده‌ی توییت‌های برتر.

ژوئن ۲۰۱۱ - خرداد ۱۳۹۰

twitterjune2011 حالا بحث، بحث علایق شما است (Fallow your interests). فرم ثبت نام با تاکید بسیار، در صفحه‌ی اول قرار گرفته است و در پایین صفحه، علاوه بر باکس جستجو، تعداد زیادی از آواتارهای کاربران اضافه شده تا شما را به حضور و فعالیت در جمع آن‌ها تشویق کند.

دسامبر ۲۰۱۲ - آذر ۱۳۹۱

twitterdec2012 چیز زیادی در این صفحه وجود ندارد. امکانات و قابلیت‌های طراح‌های قبلی از این طرح حذف شده‌اند و فقط فرم ثبت نام باقی مانده است. به گمانم این طرح، مربوط به زمانی است که توییتر سعی داشت «عکس» را به عنوان یکی از قابلیت‌های جدی سرویسش، معرفی کند. از این رو، یک تصویر پس‌زمینه هم در این طرح مشاهده می‌شود.

نوامبر ۲۰۱۳ - آبان ۱۳۹۲

twitternov2013 توییتر با این طرح، همه چیز را فراموش کرده و به اپلیکیشن‌های موبایلش چسبیده است. آپدیت‌های مردم، کاربران، جستجو، ترندهای داغ؛ همه و همه از طرح این سال حذف شده‌اند. توییتر با این شکل و شمایل، سعی کرد با تاکید بسیار، خودش را در بین کاربران گوشی‌های هوشمند، جا بیندازد که البته موفق هم بود.

آگوست ۲۰۱۴- مرداد ۱۳۹۳

twitteraugust2014 دوران تاکید بر اپلیکیشن‌ها و گوشی‌های هوشمند به پایان رسیده است و طرح دسامبر ۲۰۱۲ با تغییر در متن و عکس پس‌زمینه، مجددا صفحه‌ی اصلی توییتر را شکل داده است.

ژوئن ۲۰۱۵ - خرداد ۱۳۹۴

twitterjune2015 این طرح سر و شکل نسبتا جدیدی به توییتر داده است. و یک باکس جستجوی بزرگ، فرمی برای ثبت نام و دسته‌بندی‌های مختلف را در خود جای داده است.

جولای ۲۰۱۵ - تیر ۱۳۹۴

screen shot 2015 07 30 at 5 43 53 pm این طرح که همین حالا روی صفحه‌ی یک توییتر جا خوش کرده، چیز کاملا جدیدی است. توییت‌های دارای عکس یا ویدئو، در بخش توییت‌های برجسته نمایش داده شده‌اند؛ که این موضوع، شکلی شبیه به یوتیوب را به توییتر داده است. دیگر دسته‌بندی‌ها و کلید جستجو نیز به چشم می‌خورند.

بعدی؟

2536358399 c16896768f b بسته به سیاست‌های توییتر، ممکن است طرح بعدی روی فاکتورهای دیگری تاکید داشته باشد. ممکن است فرم ثبت نام را به صفحه اصلی بازگرداند یا توییت‌ها را با تاکید کم‌تری نمایش دهد. باید ببینیم چه می‌شود! منبع: زومیت

دیدگاه تان را بنویسید